בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 117 (218) 01/10/97

מגה טק

צלחת מעופפת לכל פועל

הבשורה יוצאת הפעם מפארק המדע ברחובות. חברה ישראלית,AD&D, הוציאה מהמגירה רעיון שנזנח בשנות ה-60 ויצרה את הרחפן, מעין שילוב של מסוק וצלחת מעופפת. פלטפורמה עגולה, הממריאה ונוחתת אנכית, שמסוגלת להטיס אדם אחד לגובה של 10,000 רגל ובמהירות של 80 קמ"ש. המחיר: 30 אלף דולר. הדיווח הבא על עב"מים ברחובות עשוי להיות אמיתי

נדב נוקד

בוקר. אתם ממריאים מגג ביתכם לעבודה, טסים מעל הפקקים, נוחתים על גג המשרד, הרבה יותר שלווים מחבריכם לעבודה שבילו כבר יותר משעה על הכביש. או ביום חופש, הייתם יכולים להמריא מהגג שלכם בצלחת מעופפת לסיבוב בשכונה, לנחות לקניות חפוזות במכולת השכונתית, בעוד שהצלחת חונה בחוץ, לצאת (ולקלל את פקח החניה שרשם לכם דו"ח), להמריא אנכית ולהמשיך בנסיקה לגובה של כמה אלפי רגל ולנופף לטייסי ג'מבו שישארו פעורי פה.
בקרוב תוכלו לעשות את זה בעזרת הרחפן של חברת AD&D, חברה ישראלית לתיכון ופיתוח אווירונאוטי, מפארק המדע ברחובות. הרחפן הינו פלטפורמה עגולה, הממריאה ונוחתת אנכית. יותר מהכל, הוא מזכיר צלחת מעופפת. יכולתה לרחף במקום העניקה לה את השם "צופית" - HUMMING BIRD.
למעשה, הרחפן אינו המצאה חדשה. בשנות ה-60 פיתחה "הילר", יצרנית מסוקים אמריקאית, כלי טיס נסיוני שנועד להדגים טכנולוגיות לריחוף. כמו לצופית, גם לרחפן של "הילר" היו יכולות המראה ונחיתה אנכיות, ויכולות ניהוג דומות. למרות הצלחת טיסות הניסוי, לא נמשך פיתוח הכלי, שכן הוא נחשב לבלתי בטוח - הוא היה מצויד בשני מנועי בוכנה, כך שתקלה באחד מהם היתה גורמת לנפילה מיידית של חצי מהדחף ולמצב חירום חריף לטייס. התוכניות חזרו למגירה והרחפן - למחסני "הילר".
עכשיו איווררה AD&D את הרעיון הוותיק. הרחפן הישראלי מצויד בתא טייס לאדם אחד, המטיס אותו בעמידה. הטייס מנהג את הכלי בעיקר על-ידי שינוי מרכז הכובד שלו - כלומר, על-ידי הטיית הגוף. להטיה קדימה, למשל, יגיב הרחפן בטיסה ישרה לאופק. הטיית הגוף הצידה תגרום לרחפן לטוס לאותו צד. על סיבובו של הרחפן שמאלה וימינה, סביב צירו, שולט הטייס בעזרת הגה כיוון, ואת גובה הטיסה ומהירות הטיפוס הוא מווסת בעזרת מצערת. ארבעה כני נסע תומכים ברחפן כאשר הוא על הקרקע.
מנועי בוכנה, ארבעה במספר, מניעים את הרחפן. הם מסובבים שני רוטורים, שנעים בכיוונים מנוגדים. הרוטורים דוחפים אוויר רב לכיוון הקרקע ומספקים את העילוי הדרוש לכלי. כך הוא יכול להגיע לגובה של עד 10,000 רגל ולמהירות אופקית של כ-80 קמ"ש. עם זאת, מטעמי בטיחות יבוצעו רוב הטיסות בגובה של כ-50 מטר ובמהירות אופקית נמוכה. הרחפן מסוגל לשהות באוויר כשעה ולהגיע למרחק מקסימלי של 50 ק"מ מנקודת ההמראה.
ניסויי הטיסה הראשונים של ה"צופית" התקיימו בחודש אוגוסט, בעיר רחובות. הטייס היה רפאל יואלי, מנכ"ל החברה. "ניסויי הטיסה מבוצעים בשלב זה בגובה נמוך ובריחוף בלבד ונועדו בעיקר לאיסוף נתונים", אומר יואלי. "התרשמנו מאוד מהיציבות הטבעית של הכלי. הרחפן כל-כך יציב, עד שכנראה לא ניתן להפוך אותו". המידע מהניסויים דרוש לצורך קבלת רישוי רשמי לאב-טיפוס ממינהל התעופה האזרחית. בשלב השני של ניסויי הטיסה תבוצענה טיסות הכוללות טיפוס לגובה וכן פתיחת תחום המהירויות של הכלי.
לאחר שיסיים את תהליך הרישוי, ישמש הרחפן בעיקר חובבי ספורט אווירי. מחירו המשוער יהיה כ-30 אלף דולר. "להטיס את הרחפן, זה פשוט בדיוק כמו שזה נשמע", אומר יואלי. "מתניעים וממריאים". שליטה בסיסית בכלי ניתן להשיג תוך דקות ספורות. מסוקים, לשם השוואה, דורשים שעות אימונים רבות כדי להשיג מיומנות דומה.

עוד באותו מדור

חדשות VR

האם המנגל הסולארי יככב ביום העצמאות ה-50 למדינה? חכו ותראו. ולמי שהתרגל מהטייסת, מציע עולם ה-VR גם VTR לאופניים

אינטרנט להגנה אווירית

אחרי הסימולאטורים הביתיים, גם האינטרנט מתגייס לצבא. צבא קנדה יתחיל בקרוב לנהל את ההגנה האווירית שלו באמצעות רשת אינטרנט פנימית, שתקצר את זמני התגובה של כוחות הנ"מ הקנדיים ליירוט מטוסים עוינים