בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 242, אוגוסט 2018 01/08/18
669
צילום אווירי
נווטי תובלה

לצלם ולספר על זה

פסגת השאיפות של הצלם האווירי, הייתה ועודנה משימת צילום ממטוס קרב. משימה שכזו דורשת חוסן פיזי ומנטאלי כאחד, יחד עם ההבנה הנדרשת בבניית תמונה בעלת קומפוזיציה נכונה, כאשר מעל לכל דרישות בטיחות מחייבות היוצרות אתגר מכונן

שומרי הזכרון

יש שם עשרות מטוסי קרב, מסוקים וכלי-טיס אחרים, אך רובם הגדול אינו ממריא יותר. מוזיאון חיל-האוויר אוצר את ההיסטוריה ומורשת הקרב של חיל-האוויר הישראלי וסגל ההדרכה ישמח לספר לכם על כל אלו, אם רק תסעו חמש דקות מבאר שבע

חי בועט וטס

ה-14 בספטמבר 1972. מטוסי “קרנף” (הרקולס C-130) של טייסת 120 (“ענקי המדבר”) טסים למבצע יוצא דופן להעלאת 12 ערודים ארצה, תוך נחיתה במנחת מאולתר באמצע המדבר דרך טיסת ארוכה עם החיות המשתוללות בבטן המטוס. “אני זוכר שראיתי מולי עמודי אבק כפי שרואים בסרטים”

מותג מוביל

“אחד מחילות–האוויר הטובים בעולם", “הזרוע הארוכה של צה"ל", “תעודת הביטוח של מדינת ישראל" הם חלק מהביטויים שנקשרו לזרוע האוויר והחלל. לאורך השנים נוצר והשתנה הדימוי של חיל–האוויר בחברה הישראלית בהשפעתם של גורמים רבים ולכן יצאנו לבדוק כיצד נוצר דימוי זה? מה תרם לשינוי מאז הימים בהם העדיפו להיות נהג אגד ולא טייס קרב? ומה הן המשמעויות הנלוות למותג חיל–האוויר?

בין התותח לשובל

סא"ל י' יהיה קצין זרוע היבשה הראשון שיפקד על טייסת טיסה בחיל–האוויר: טייסת 200 (המל"טים הראשונה). יחד עם סא"ל א', חברו הטוב ומפקדה היוצא של הטייסת מבסיס פלמחים, הוא מספר על המסלול הייחודי שעשה, על מבצעיות, הדילמות האישיות וגם נדרש למושג “לוחם כטמ"ם"

מה שהביא הלביא

טייסת 102 (“הנמר המעופף") ציינה יובל שנים להיווסדה. עם מורשת קרב מפוארת והכשרת דורות של לוחמי צוות–אוויר מבצעיים, מביטים בטייסת לעתיד באופטימיות. 50 שנים לאחר הקמתה, אתם מוזמנים לסיור בהווה של הטייסת ולהיכרות עם מטוס ההדרכה המתקדם שהיא מפעילה

מי אתה נווט תובלה?

נווט התובלה כבר לא מה שהיה פעם והוא עושה הרבה מעבר לרכינה על מפות והכוונת הטייסים במרחב. הוא מתכנן את נתיבי הטיסה, מתפעל את מערכות הניווט ואחראי למצוא פתרונות למצבי חירום. כפועל יוצא השתנתה גם הכשרת נווטי התובלה כיום ואתם מוזמנים לקרוא על כך וגם על השאלה המרחפת בכל קוקפיט בו יושבים נווטי תובלה – האם יהיה בהם צורך עם ההתקדמות הטכנולוגית

הלב הפועם

מהפעולות השגרתיות של בטחון שוטף ועד למבצעים הנועזים ביותר בעת לחימה, 24 שעות ביממה פועלת מתחת לאדמה יחידת השליטה והמבצעים של חיל–האוויר. אל”ם ג’, מפקד היחידה, מספר לבטאון חיל–האוויר על שנה עמוסת אתגרים, על השינויים שעובר חיל–האוויר בתחום השליטה ועל האדרנלין שמציף את התא ברגעי האמת

ממשיכים להתכונן

מכלולי השדה של יחשת”פ (היחידה לשיתוף פעולה) תפסו מקום משמעותי בתרגיל אוויר–יבשה אשר התקיים בשת”פ צמוד עם אוגדה 162 (“עוצבת הפלדה”). מתא הפעלת האש למטוס הקרב, מהשטח למסוק החילוץ ומהקולות הנשמעים ברשת הקשר, עולה תמונת תרגול המלחמה הבאה

רואים רחוק מאוד

מה משותף ל"בז", “צופית" ו"איתן"? במשימת הצילום האווירי לוקחים חלק כמעט כל מערכי חיל–האוויר. היא קריטית בהיבטים רבים, כמו איסוף מודיעין לפני ואחרי תקיפה או מניעת פגיעה בחפים מפשע ומהווה גורם מכריע בכל פעילות של חיל–האוויר בשטח האויב ובעיקר בשטחים הרחוקים. תמונה אחת שווה אלף מילים

טייסים עבריים

עמיחי הוניג ז"ל למד בבית–ספר החקלאי "כדורי", שירת בחיל–האוויר הבריטי וזכה במדליית הטיסה המצוינת על פועלו. נח לוין אפשט''יין ז"ל גדל בירושלים והתגייס לחיל–האוויר האמריקאי בסיוע הנשיא רוזוולט. סיפורם של הטייסים העבריים שלחמו בנאצים ומוכרים כחללי צה"ל למרות שנפלו לפני הקמת המדינה

מלאכת מחשבת

הם מכירים את כלי–הטיס של חיל–האוויר עד הבורג הקטן ביותר ומבלים ימים ולילות בפירוקם והרכבתם מחדש. יא"א 22 (יחידת האחזקה האווירית) הממוקמת בבסיס תל–נוף מתחזקת כמעט את כל כלי–הטיס של החיל ומחזירה אותם למצב טיסה גם כאשר זו נדמית כמשימה בלתי אפשרית

עמוק ורחוק בארץ החזבאללה

2 באוגוסט 2006, מלחמת לבנון השנייה בעיצומה. 180 לוחמים מיחידת “שלדג" וסיירת מטכ"ל מגובים בעשרות רבות של כלי–טיס, יוצאים למבצע “חד וחלק": פשיטה בעורף חזבאללה בבעל–בכ מרחק של יותר מ–100 קילומטרים מגבול ישראל. מדובר ביעד הנחשב ל"בירת החזבאללה" ובו מתקנים ולוחמים של ארגון הטרור ואנשי “משמרות המהפכה" האיראניים. 12 שנים למלחמת לבנון השנייה