יומן ארועים

Bookmark and Share
מבצעיים: טייסי "סופה" סיימו את הכשרתם פורסם בתאריך 30.04.2019
תגיות: סופה (F-16I) , טייסת "האחת" , קורסים והכשרות
מגיוסם לצבא ועד היום, בתום חמש שנים של הכשרה, סיימו השבוע שבעה לוחמי צוות-אוויר מטייסת 201 ("האחת") את הכשרתם המבצעית. כעת הם יכולים לעלות על ג'י-סוט, לשים קסדה ולרוץ אל מטוסי ה"סופה" כשהטייסת מוזנקת לפעילות
שירה פיינסקי

 במהלך הריאיון עם סגן ג' נשמעה סירנה. לא עברו שתי שניות וכבר יצא מהחדר, רץ לקחת קסדה ומיהר לדת"ק (דיר תת-קרקעי). האזעקה אמנם אינה יוצאת דופן בבסיס רמון העמוס בפעילות, אך הפעם היא מסמלת משהו אחר. הזנקה זו היא חלק משבוע סיום ההכשרה המבצעית בטייסת 201 ("האחת") המפעילה את מטוסי ה"סופה" (F-16I). במהלך השבוע נדרשים הטייסים להתמודד עם משימות שונות שלמדו כיצד לבצע במהלך התקופה האחרונה. המשימות כוללות תרחיש בו הם נדרשים להגן על הבסיס, לאחר שמטוסי אויב חדרו לשטח ישראל במטרה לתקוף את בסיס רמון.


תמונת ארכיון

"בסוף השבוע הטייסים מכינים פ"מ (פקודה מבצעית) של אימונים. הם נערכים מראש לפקודה ומתכננים אותה", מסביר רס"ן ר', סגן מפקד טייסת 201. "ההיערכות כוללת חישובי דלק והכנת תדריך, דברים שיידרשו לעשות כשיהיו כשירים מבצעית. השבוע מסתיים במבחן וועדה שבוחן את הידע שלהם, ובו נשאלות שאלות על מערכות המטוס, אמצעי-לחימה ופקודות מבצעיות. כמו כן, מציגים להם מגוון מצבים בהם נשאלים 'מה היית עושה אם?'. אלו שאלות שאין עליהן בהכרח תשובה ברורה, אך הן בודקות את שיקול הדעת של הטייס".

הסוף, אך גם ההתחלה
בטייסות מערך הקרב של חיל-האוויר, מצטרפת בכל שנה וחצי קבוצת הסבה חדשה הכוללת בין שניים לארבעה צוותי-אוויר. הם מגיעים לטייסת בסיום קורס-הטיס ולאחר הכשרה מבצעית בסיסית בטייסת ההדרכה 102 המפעילה מטוסי "לביא" ((M-346, ומתחילים תקופה של הסבה בת כארבעה חודשים. "במהלך ההסבה לומדים לוחמי צוות-האוויר הטריים על מטוס ה'סופה', על המערכות השונות שלו וכיצד מפעילים אותו. זאת פלטפורמה חדשה עבורם ולכן צריך להתחיל מהבסיס", מתאר רס"ן ר'. "מטרת ההסבה היא ללמד את אנשי צוות-האוויר על יכולות המטוס, גם ברמת הידע וגם ברמת ההטסה".


תמונת ארכיון

בתום ההסבה מתחילה תקופת ההכשרה. "תפקידה של ההכשרה היא לחבר את הידע על המטוס עם הצד המבצעי, ואורכה גם הוא כארבעה חודשים", ממשיך רס"ן ר'. "עד חלק זה הם מבצעים מתארים פשוטים במיוחד, וכעת מגיעה 'הצביעה המבצעית' שכוללת איומי טילי קרקע אוויר או איומים של מדינות אויב".

ניסיון של מאות גיחות
"לאחר שנה לנווטים או חצי שנה לטייסים באימון על ה'לביא', הגענו לטייסת והתחלנו ללמוד על מטוס קרב מתקדם יותר, מטוס ה'סופה'", מספר סגן י', אחד הנווטים המסיים את ההכשרה. "היו לימודים קרקעיים רבים בנושא תפעולי המטוס ומערכות הנשק שלו. אחרי ההסבה הקרקעית תרגלנו מתארים פשוטים יחסית על מנת להכיר את מגבלות הטיסה ואת תכונות המטוס. בהכשרה רמת הקושי של המתארים עולה, ובשמונת החודשים האחרונים למדנו כיצד למתוח את גבולות המטוס עד הרמה המרבית, לא פחות, כדי שנוכל לנצל אותו עד הסוף".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

"אחד הדברים החשובים ביותר שהטייסים ירכשו במהלך ההכשרה הוא היכולת להפעיל שיקול דעת נכון ולהשתמש בו בתבונה", מודה רס"ן ר'. "כל אחד מהם יודע להפיל מטוס, אבל חשוב שהם יבצעו תהליך חשיבה בכל משימה או אימון, כך שהם יוכלו למנוע טעויות ולייצר הצלחה במצב שבו נאמר להם לבצע משהו שהוא אסור או שגוי. חשוב שהם יהיו אנשים חושבים על מנת שיוכלו לסיים את המשימה על הצד הטוב ביותר. זאת יכולת שנרכשת עם הזמן ועם הניסיון שכולל כמאתיים גיחות על 'סופה' וכמה מאות גיחות נוספות לפני שהגיעו לטייסת".

מחזירים את חובתנו למדינה
אין ספק שהחשיבות של הכשרה מבצעית בטייסת אליה מגיעים הטייסים הצעירים היא גדולה, במציאות הנוכחית בה משימות מבצעיות מתרחשות בתדירות גבוהה. "מבחינה טיסתית, במהלך ההכשרה אתה רוכש ידע חדש יום ויום. לטוס עם המובילים הבכירים בטייסת מסייע ללמידה בצורה ניכרת כיוון שהאימון האמיתי הוא באוויר", מדגיש סגן י'. "מבחינה קרקעית, לכל טייס יש תפקיד בטייסת ובמהלך התקופה הזאת אני עובר חפיפה עם לוחם צוות-אוויר בכיר ממני, שמלמד אותי את כל מה שאני צריך לדעת אודות התפקיד".


תמונת ארכיון

"בשלב המתקדם של קורס-טיס לימדו אותנו מה עושים כאשר שני מטוסים במבנה רוצים לפנות לאחור. אני זוכר שלא הבנתי למה מקפידים איתנו איך כל מטוס יושב בפנייה", מספר סגן ג', טייס המסיים את ההכשרה. "כשהגעתי לפה הבנתי שאם אני לא אשב כמו שצריך, אף אחד לא יגן עליי. אתה מגלה איך כל הדברים שלימדו אותך לא נועדו על מנת להקשות עלייך, אלא כדי שתחזור הביתה בשלום".

"בהכשרה הבנתי בפעם הראשונה שהאחריות היא עליי. ידעתי שאם אני לא אעשה את המשימות המוטלות עליי כמו שצריך, אז הן לא יתבצעו. בסופו של דבר, התגייסתי כדי שאוכל לתת את כל העזרה שאני יכול ורוצה לתת, אז הגיעה העת לכך אחרי תקופת הכשרה כל כך ארוכה", מודה בהתרגשות סגן י'. "רגע משמעותי שזכור לי הוא ביום שישי אחד, שהחזירו אותי מהבית במיוחד להשתתף בתכנון פ"מ. הרגשתי שסוף סוף הגיע הזמן שלי להתחיל להחזיר את חובתי למדינה. הרגשתי תחושת סיפוק עצומה".