יומן ארועים

Bookmark and Share
כיצד בוחרים את הסיכות בחיל-האוויר? פורסם בתאריך 28.04.2019
תגיות: מסדר כנפיים , 669
המשרתים בחיל-האוויר ובצה"ל כולו עונדים סיכות רבות ומגוונות על דש חולצתם. תהיתם לעצמכם מי אחראי על הסמלים אותם עונדים חיילים כה רבים? כיצד בוחרים סיכה חדשה? ואילו מאפיינים חלים על כל הסמלים? לפניכם הצצה אל מאחורי הקלעים של עולם הסיכות
נועה רוקני

בחיל-האוויר ובצה"ל כולו עונדים המשרתים סיכות רבות ומגוונות על דש חולצתם, סיכות המעידות על הקורס או ההכשרה שעברו, על היחידה בה הם נמצאים ואף על מבצע צבאי בו לקחו חלק. האם תהיתם לעצמכם מי אחראי על הסמלים אותם עונדים חיילי חובה, קצינים ונגדים כה רבים? איך בוחרים את המראה של סיכה חדשה? ומהם המאפיינים שחלים על כל הסיכות? לפניכם הצצה אל מאחורי הקלעים של עולם הסיכות החילי.


צילום: משה ורצברגר

יש לי כנפיים
סיכת הכנפיים מהווה, מאז ועד היום, סמל נחשק אליו שואפים חניכי קורס-הטיס. הסיכה המיוחדת והיוקרתית בצורת זוג כנפיים ארוכות, מוענקת לעשרות מסיימי קורס-טיס פעמיים בשנה, ועוצבה לפני למעלה משישה עשורים. על משימת עיצוב הסיכה היה אחראי ראש אגף האפסנאות דאז, אליהו רוטנברג, שהקים ועדה בנושא ואף התייעץ בנושא עם אמנים שונים.

כיום, סיכות רבות בצה"ל נושאות כנפיים. בחיל-האוויר נוכל למצוא אותן גם במערך ההגנה אווירית ובמערך הבקרה, אך באופן מפתיע גם בסיכות לוחמה ביחידות שאינן שייכות לחיל-האוויר או בעלות זיקה לתחום התעופה, דוגמת הסיכה של הגדודים נחשון, שמשון, חרוב ועוד רבים אחרים.


סיכת החתול של יחידה 669 | צילום: קורל דביר

לכל סיכה ישנה משמעות ולחלקן אף מתלווה סיפור מעניין. כך גם לסיכה של יחידה 669, יחידת החילוץ והפינוי בהיטס. הסיכה המיוחדת שבמרכזה חתול בעל עיניים ירוקות נוצרה על ידי יורם שחר, מקים היחידה, שקיבל השראה מספר צילומים שהיה מונח בביתו ובו הייתה תמונה של חתול שחור. הצייר אלי צרפתי אייר את החתול, והוסיף לו אלמנטים שדימו את התכונות שדרושות ללוחם כדי לחלץ אדם במצוקה, כמו גמישות וחשיבה מחוץ לקופסא. בהמשך נוספו לחתול כנפיים שהתאימו אותו לאופי חיל-האוויר, וכך נוצרה סיכת 669.

איך בוחרים סיכה?
"טייסת או יחידה חדשה שנפתחת צריכה לאפיין את עצמה כדי ליצור גאוות יחידה. כדי לעשות זאת היא יוצרת לעצמה סיכה", מסביר רב-סמל בכיר, דוד קשק, ראש מדור משטר ומשמעת. "סיכה נדרשת שיהיו לה סממנים הקשורים לאופי הטייסת או היחידה, ומי שמוביל את תהליך היצירה צריך לדעת לפרט על המשמעות של כל פרט שמופיע בה".


סיכת הכנפיים | תמונת ארכיון

על הסיכה החדשה לעמוד במספר חוקים נוקשים. "גודלה של סיכת טייסת או סיכת יחידה לא יעלה על שני סנטימטרים לאורך ולרוחב, סיכת מערך לעומת זאת, יכול להגיע עד לשניים וחצי סנטימטרים, בנוסף הסיכה לא תכלול יותר מארבעה צבעים", מגלה רס"ב קשק. "על מנת שסיכה תהיה תקנית, עליה לעמוד בכל החוקים הללו". בנוסף, הסיכה לעולם לא תהיה זהה לתג היחידה. "התג מוכרח להיות שונה מהסיכה, בעוד דגל היחידה חייב לכלול את הסיכה, ושסמל היחידה יהיה מוטבע בו", מוסיף רס"ב קשק.

הדרך ארוכה ומפותלת
הדרך לייצור הסיכה ארוכה אך הכרחית. בשלב הראשוני הסיכה עוברת סבב אישורים על ידי גורמים רבים ובכירים בחיל. "בעיצוב הסיכה ישנה התייחסות לנקודת המבט ההיסטורית, ולכן הסבב נפתח אצל ראש ענף היסטוריה", מסביר רס"ב קשק. "לאחר מכן אני נדרש לאשר את תקינותה, ובסיום הסבב נדרש מפקד חיל-האוויר לתת את אישורו כך שהסיכה תוכל להצטרף לאוסף הסיכות הקיימות בחיל-האוויר".


סיכת מפעיל לוחמה אלקטרונית | תמונת ארכיון

כעת, כשתהליך האישורים בתוך החיל הסתיים, עוברת הסיכה סבב אישורים נוסף בוועדת חוץ שמתכנסת באגף כוח האדם, ואישור הסיכה מגיע עד ללשכת הרמטכ"ל. אם הוחלט לאשר את הסיכה, מתחיל תהליך הייצור ובסופו סיכה חדשה מתווספת לאוסף הסיכות של חיל-האוויר.