יומן ארועים

Bookmark and Share
המטוס הוותיק בחה"א יוצא משירות פורסם בתאריך 24.03.2019
תגיות: מערך התובלה , ראם (בואינג 707) , היסטוריה , מורשת
62 אלף שעות טיסה, 20 אלף גיחות לאוויר ו-15 אלף חיבורים למטוסי-קרב: לאחר שישה עשורים בהם המריא לשמיים, מתוכם ארבעה בשירות חיל-האוויר, המטוס הוותיק בחיל מסיים את שירותו. נפרדים ממטוס התובלה ה"ראם" (בואינג 707) מספר זנב 140
דור פלקוביץ | צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

בליין מטוסי ה"ראם" (בואינג 707) בבסיס נבטים נמצאים כמה ממטוסי החיל הוותיקים ביותר, ולכל אחד מהם מגוון סיפורים העומדים מאחורי שעות הטיסה הרבות שצבר. אחד מהם, מטוס ה"ראם" מספר זנב 140,  ממריא לאוויר כבר 60 שנים והוא הוותיק ביותר שנמצא בשירות חיל-האוויר הישראלי. ביום שני האחרון המריא המטוס בפעם האחרונה - ולאחר 62 אלף שעות טיסה, 20 אלף גיחות לאוויר, 15 אלף חיבורים למטוסי-קרב והעברה של למעלה מחמישה מיליון ליברות של דלק - סיים את שירותו בחיל-האוויר.


אנשי טייסת 120 ("ענקי המדבר") מפעילים את מטוסי התובלה הכבדה מסוג "ראם" ומבצעים משימות תדלוק אוויריות, משימות הומניטריות וכן הטסת כוחות וציוד בכל רחבי העולם. ה"ראמים" נרכשו ממדינות מכל קצוות הגלובוס והוכשרו למשימת התדלוק. "ראם" 140 נקלט בחיל בשנת 1979 והוא הראשון מבין ה"ראמים" שעבר הסבת תדלוק. "העובדה שיש לנו את היכולת לתדלק מטוסים באוויר הופכת אותנו למעצמה במזרח התיכון", אמר תא"ל איל גרינבוים מפקד בסיס נבטים במהלך הטקס שנערך בשבוע שעבר. "אנחנו יכולים לקחת את מטוסי-הקרב ומטוסי התובלה הנמצאים בליין ולהביא אותם לכל מקום על הגלובוס, ואנחנו מוכיחים זאת יום אחר יום, שנה אחרי שנה".


מטוס ה"ראם" מספר זנב 140 מבצע את התדלוק האחרון שלו במטוסי ה"אדיר"

2,300 קילומטרים מהבית
אחד המבצעים בהם השתתף המטוס הוא מבצע "רגל עץ" שהתרחש בשנת 1985. במבצע הפציץ חיל-האוויר הישראלי את מפקדות אש"ף (הארגון לשחרור פלסטין) בתוניסיה, שבצפון אפריקה. פעולה זו הנודעת כהפצצה המרוחקת ביותר שביצע חיל-האוויר. במבצע זה, ביצעו מטוסי ה"ראם" תדלוק אווירי, שעד אותה תקופה היה התדלוק המרוחק ביותר שהביא לתקיפה. "תדלקנו מספר פעמים את מטוסי-הקרב", שיחזר אל"ם (מיל') י' שהיה הנווט המוביל במבצע. "אחד המתדלקים נשאר לחכות למטוסי-הקרב לאחר התקיפה, במטרה להעביר להם דלק נוסף, כאשר אנו ביצענו את פעולת התדלוק. אחריה טסנו חזרה לארץ, מילאנו דלק והמראנו חזרה לאוויר במטרה להוות כוח נוסף במקרה שלאחד ממטוסי-הקרב תהיה תקלה".


מיכלי הדלק שבבטן המטוס

אולם במהלך הטיסה נתגלתה תקלה במערכות הניווט במטוס המוביל ואל"ם (מיל') י' נאלץ להתמודד עם האתגר. "נאלצתי לנווט בצורות ניווט ישנות מאוד, אשר היו בשימוש עשרות שנים קודם לכן. עם זאת, בשביל מצבים כאלה הוכשרתי להיות נווט ולמדתי לבצע את עבודתי גם כאשר מכשירי הניווט כושלים. הטיסה הזו הייתה בעלת משמעות לאומית".

140 משני קצוות ההיסטוריה
בטיסתו האחרונה של "ראם" 140 ביצע צוות המטוס תדלוק אווירי של שני מטוסי "אדיר" (F-35I) מטייסת 140 ("נשר הזהב"). "אני חושב שיש פה משהו סמלי", אמר סא"ל ת', מפקד הטייסת. "כאשר בפעם האחרונה שהוא טס בשמיים מתדלק המטוס הוותיק ביותר בחיל את המטוס החדש ביותר".

בטיסה השתתפו אנשי צוות-אוויר וותיקים מהטייסת יחד עם אנשי צוות-אוויר צעירים. "החלטתי שיהיה שילוב בין השניים. השילוב שבין צעירים עם רצון ומוטיבציה ועם הרבה מחשבה קדימה לבין אנשי צוות-אוויר וותיקים שמביאים ניסיון, מסמל על רוח הטייסת. באופן אישי זו היתה טיסה מרגשת מאוד ואירוע שכל מי שהשתתף בו יזכור לנצח", הדגיש סא"ל ת' ורס"ן י', מפקד גף מכוננים בטייסת, הוסיף: "מרגש מאוד להיות חלק ממורשת כזו ולהשתתף בטיסתו האחרונה של כלי-הטיס שביצע אינספור מבצעים ומשימות תדלוק".

"אני מתרגש מאוד מהתמונה שנראתה פה", הוסיף תא"ל גרינבוים. "'ראם' מספר זנב 140, בן 60 שנה, מתדלק שני מטוסי 'אדיר' שגילם הוא 60 ימים ומבצע את המשימה עם צוות הכולל הן לוחמי צוות-אוויר וותיקים והן חדשים. אין הרבה חילות בעולם שמבצעים פעולה שכזאת, ולעיתים זה לא נתפס שכלי-הטיס המשרת שנים רבות כל כך, יודע לבצע משימה מבצעית בטיסתו האחרונה, לתדלק שני מטוסי 'אדיר', ולנחות שמיש".


תא"ל איל גרינבוים, מפקד בסיס נבטים, בנאומו בטקס

"אנו מרגישים גאווה רבה וכבוד למורשת הטייסת יחד עם הסתכלות קדימה לעתיד", הוסיף סא"ל ת' ואל"ם (מיל') י' סיכם: "המטוס ה'ראם' 140 תמיד הצליח לבצע את המשימה שהוטלה עליו וכעת זה הזמן למטוסים חדשים שימלאו את הליין".