יומן ארועים

Bookmark and Share
מדוע טסו בכירי זרוע היבשה במטוס קרב? פורסם בתאריך 20.01.2019
תגיות: היחידה לשיתוף פעולה , בסיס רמון , שיתוף פעולה
עולים על סרבל טיסה: מהאוויר, מהקרקע ומבור השליטה למדו מפקדי האוגדות העתידיים על יכולותיו של חיל-האוויר, על פעילותו ועל שותפות בין-זרועית. "אנחנו כוח אחד שמטרתו לנצח בתמרון ונעשה הכל כדי להביא את האש אל האויב יחד עם כוחות הקרקע"
נופר בליט ומיכל בן-ארי | צילום: מייק יודין

הם לבשו סרבלי טיסה ויצאו לעבר מסוקי הקרב של חיל-האוויר במטרה להמריא לגיחה. לרגע היה נדמה כי מדובר בעוד טיסה שגרתית של לוחמי צוות-אוויר, אולם חדי העין יכלו להבחין כי מתחת לסרבל הירוק מסתתרות נעלי חי"ר (חיל-רגלים) אדומות המסגירות כי מדובר במפקדי אוגדות לעתיד.

במהלך השבוע שעבר הגיעו בכירי זרוע היבשה לבסיס רמון כחלק מהשתתפותם בקורס מפקדי אוגדות. מפקדי האוגדות, אשר מהווים את צמרת הפיקוד של זרוע היבשה, זכו לשמוע על הליבה המבצעית של חיל-האוויר, על ההיסטוריה שלו ועל הדרך שבה נראית המערכה בעבור לוחם צוות-אוויר. הם נחשפו לתפיסה המבצעית של חיל-האוויר, טסו במטוסי ומסוקי החיל, ושמעו על פעילותו בשגרה ובלחימה.

"כחלק מההכשרה בקורס מפקדי פלוגות, מפקדי גדודים ומפקדי חטיבות אנו משלבים תכנים של הפעלת כוחות אוויריים שמפקדי זרוע היבשה צריכים להכיר. כך גם בקורס מפקדי האוגדות, הקורס הבכיר בצה"ל", הסביר רס"ן איל סבג, ראש מדור במרכז ההדרכה ביחידה לשיתוף פעולה.

"שיתוף הפעולה המבצעי בין הזרועות השונות בצה"ל מתבטא בראש ובראשונה בשיתוף פעולה בין אנשים, היכרות אישית ואמון", פתח אל"ם נ', לוחם צוות-אוויר בטייסת 113 ("הצרעה") וחניך בקורס שייכנס בעתיד לתפקיד ראש להק השתתפות ומסוקים. "מעבר להדרכות פרונטאליות ותדרוכים, הקשר הבלתי אמצעי וחוויית המפגש של הקצינים הבכירים מזרוע היבשה עם חיל-האוויר משפרת את האמון וגורמת לנו לעבוד בצורה אפקטיבית יותר".

מפקדי העתיד
הקורס מתקיים אחת לשנתיים ומשתתפים בו מפקדים בכירים מכלל הזרועות המיועדים לשרת כמפקדי אוגדות או כבעלי תפקידים בכירים בשדרת הפיקוד המרכזית של צה"ל. בקורס הנוכחי משתתפים 23 חניכים, שניים מתוכם מחיל-האוויר. הם עתידים למלא תפקידים בכירים במטה החיל - ראש להק השתתפות ומסוקים ומפקד היחידה לשיתוף פעולה.

הקורס נועד לחשוף את החניכים לעולמות תוכן רלוונטיים בהם עליהם להתמקצע ולתת להם כלים שיסייעו להם בתפקידיהם הבאים. על כן, בין שאר תכני הקורס, מגיעים החניכים ליומיים בחיל-האוויר על מנת להכיר את עולם התוכן המקצועי ולהבין מה קורה מרגע שהם, כמפקדים בזרוע היבשה, מבקשים סיוע אווירי בעת פעילות מבצעית.

בחודש האחרון נפגשו חניכי הקורס עם מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ושוחחו על תפיסות אסטרטגיות שונות ועל הנושאים הבוערים שעל סדר היום הצבאי. לאחר מכן, ביקרו המפקדים במרכז השליטה של חיל-האוויר. "החניכים למדו על תהליכי תכנון ושליטה, התנסו בהפעלת תאי שליטה ואף החליפו את הרמשל"ט (ראש מוצב השליטה)", תיאר רס"ן סבג. "הם הבינו את המורכבות והאתגרים שבהפעלת כוח אווירי עם עוצמה כזו של נשק, ולמדו כיצד שיח ושפה משותפת מאפשרים את הפעלת הכוח האווירי בצורה טובה יותר".

בתוך הקוקפיט
בבוקר יום רביעי, התייצבו החניכים בבסיס רמון. הם לבשו סרבלי טיסה, עברו תדריך כמו לוחמי צוות-אוויר מן המניין והצטרפו לטיסה במטוסי קרב מסוג "סופה" (F-16I) ובמסוקי קרב מסוג "פתן" (אפאצ'י) ו"שרף" (אפאצ'י לונגבואו), כל זאת כאשר הם מלווים בטייסים מנוסים.

בטיסה התנסו המפקדים בסיוע לכוחות הקרקע, בתקיפה בגזרות השונות ובטיסה בגובה נמוך על מנת להציג לחניכים שהקרב נראה אחרת לגמרי מלמעלה. "המטרה היא להדגים להם איך נראית תקיפת מטרות מהאוויר במבצעים מתוכננים, בהזנקות מהירות, בזמן מלחמה ובתקופת מב"ם (המערכה שבין המלחמות)", גילה רס"ן א', טייס מקצועי בטייסת 253 ("הנגב") המפעילה את מטוס ה"סופה". רס"ן א' הטיס את תא"ל עמית פישר, מפקד אוגדה 210 ("עוצבת הבשן"). "טסנו בגובה רב כדי שהמפקדים יוכלו לראות את כל הגזרות וכדי להמחיש להם כיצד אנחנו מטילים את החימוש. הצגנו להם את יכולות המטוס, מהיכן ניתן להטיל חימוש ומהם סוגי המטרות שעלינו לתקוף. כמו כן, דימינו שיחה בין הטייס לשולט בתא השליטה, בה הוא העביר לנו מטרה לתקיפה בזמן אמת".

תא"ל עמית פישר סיפר על חווייתו מהטיסה: "היה מעניין ומלמד להכיר את המהירויות והיכולות של ה'סופה' ולהבין את המשימות השונות שהמטוס מבצע. למדנו שמטוסי הקרב מסוגלים להגיע תוך זמן קצר מקצה אחד של הארץ לקצה השני, ושביכולתם לזהות מטרות ממרחק רב ולפגוע בהן בצורה מדויקת. זה שיפר את ההבנה שלי באשר למה שנדרש ממני כדי שאוכל להפעיל את הסיוע האווירי בצורה אפקטיבית יותר. ככל שנדע להפעיל ולהשתמש בכוח בצורה פשוטה יותר, היעילות המבצעית שלנו תעלה במשימות יזומות, באירועים מתפרצים ובכל משימה קרבית שנצטרך לבצע".

דברים שרואים משם - לא רואים מכאן
"ישנם מצבים שעד שאינך חווה אותם, קשה לך להבין אותם. אתה יכול לדמיין או להעריך, אבל הרבה פעמים עצם החוויה היא זו שמפילה את האסימון", הדגים אל"ם נ'. "לוחם צוות-אוויר סיפר לי על תרחיש בו דיברבקשר עם כוח קרקעי שהיה בנגמ"ש (נושאת גייסות משוריינת). הכוח צעק בקשר דבר שלוחם צוות-האוויר פירש כקריאת לחץ ומצוקה. בהמשך, כאשר הוא חווה בעצמו נסיעה בנגמ"ש, הוא הבין כי זו הדרך המקובלת לדבר בקשר בכלי רועש מסוג זה. באותה מידה, גם התחושות הפיזיות, אופן הפעולה וחלוקת הקשב הנדרשים במטוס הקרב זה דבר שקשה מאוד להסביר עד שלא מתנסים".

"אנחנו כוח אחד שמטרתו לנצח בתמרון ונעשה הכל כדי להביא את האש אל האויב יחד עם כוחות הקרקע. המטרה שלנו היא שלוחמי צוות-האוויר ומפקדי זרוע היבשה יסתכלו אחד לשני בעיניים ויכירו את האנשים איתם ילחמו", הצהיר רס"ן סבג ואל"ם נ' הוסיף: "אנחנו נמצאים היום במקום טוב הרבה יותר בתחושת השותפות, ובאמון בין הזרועות ובין המפקדים. עלינו להמשיך ולהעצים זאת".