יומן ארועים

Bookmark and Share
מגיני השמיים: מי אתה בקר מוטס? פורסם בתאריך 15.01.2019
תגיות: מערך הבקרה
הם משרתים ביחידות הבקרה האזוריות, ולאחר שצברו ניסיון מקצועי כבקרי טיסה הם עולים שלב ומבצעים בקרה ממרומים. הכירו את הבקרים המוטסים, האנשים שמאפשרים לחיל-האוויר לפעול בכל נקודה על הגלובוס. טור אישי
רס"ן א', בקר מוטס | סייעה בהכנת הכתבה: מיכל בן-ארי

הרגע המרגש שבו ענדו לי את סיכת הבקר מוטס בפני בני משפחה וחברים הוא רגע שלא אשכח לעולם. בן רגע, הפכתי גם אני לאיש צוות מבצעי בטייסת וניתנה לי הזכות לקחת חלק במשימות הטייסת.


תמונת אילוסטרציה | צילום: נעם נחום

תהליך ההכשרה הוא ארוך ואינטנסיבי. כדי להבין אותו - אתחיל מהתחלה. ההגעה לתפקיד בקר מוטס מעט שונה מהגעה לתפקידים שגרתיים שאנו מכירים. לתפקיד מגיעים בקרי טיסה שצברו ניסיון מקצועי ומבצעי משמעותי ביב"אות (יחידות בקרה אזוריות) ולאחר מכן מתמודדים לתפקיד שני כבקרים מוטסים בטייסת 122 ("הנחשון") המפעילה את מטוס ה"נחשון" (גאלפסטרים).

יחידת בקרה מעופפת
הטייסת מובילה את ההכשרה לתפקיד בתוך הבית. הובלת ההסבה לבקר מוטס היא תהליך מורכב ועמוס פרטים. את מרביתה מוביל קצין בדרגת רס"ן שתפקידו בטייסת הוא "בקר מקצועי". תהליך ההכשרה אורך כארבעה חודשים. חלק משמעותי ממנו עוסק בתחומים טכניים וטכנו-מבצעיים שמהווים מרכז כובד בשירות בטייסת. אם מקבילים את המטוס ליב"א או כפי שנהוג לקרוא לו - "היב"א המעופפת", הבקרים במטוס משמשים גם כטכנאים. הבקר המוטס מתפעל תקלות, מפעיל מערכות ומנטר ביצועים, תחומי עניין בהם עוסקים פחות ביב"א.


תמונת ארכיון

תחום נוסף, שמאתגר לא פחות הוא הטיסה בשילוב עם עבודת המכ"ם, ששניהם יחד נדרשים לתמוך את המשימה. בניגוד למכ"מים קרקעיים שהם סטטיים ומיקומם אינו משתנה, באוויר המצב שונה. הבקר המוטס, יחד עם הצוות בקוקפיט, נדרשים לתכנן את נתיב הטיסה עוד על הקרקע ולהגיב באוויר לשינויים בזמן אמת. עליהם להתאים את התכנון על מנת לתת מענה מבצעי שיאפשר לעמוד במשימה.

על כן, התחום הטכני ותחום הטיסה מחדדים אותנו הבקרים. הם מחדדים את החשיבה המבצעית ואת תהליך התכנון המקדים, מציבים את הבקר בפני דילמות שונות ומורכבות, ומפתחים יכולות ותהליכי קבלת החלטות. אנחנו נדרשים לקבל החלטות שקולות במגוון רחב של תחומים על מנת לתת מענה מבצעי מדויק.


תמונת אילוסטרציה | צילום: נעם נחום

בכל נקודה על הגלובוס
כדי להבין טוב יותר את תפקיד הבקר המוטס, חשוב להבין את הצורך המבצעי הראשוני שבגינו חיל-האוויר רכש מטוס בקרה ושליטה מורכב ויקר כל-כך. חיל-האוויר נדרש לפעול לעיתים ביעדים רחוקים בהם אין אפשרות לבקר מטוסים עם אמצעי הבקרה הקרקעיים. לכן עלה צורך ביב"א מעופפת וניידת שתוכל לקחת את חיל-האוויר לכל נקודה על הגלובוס ולספק לו מעטפת שליטה, ניתוח איומים אוויריים וקרקעיים, ובקרה מקצועית ומבצעית.

עבודת צוות היא המפתח להצלחת המשימה. המטוס מכיל מספר מצומצם של אנשים ועמדות בקרה, זאת לעומת היב"א שכוללת כוח אדם רב ומגוון. במטוס ה"נחשון" העבודה מחולקת בצורה ברורה, אך עם זאת וורסטילית ומשתנה. השילוב של התחומים הטכניים, הטיסה, המרחבים הלא מוכרים, הצוות המצומצם ועבודת הצוות הם אלו שהופכים תהליך ההכשרה של בקר מוטס למורכב.


צילום: סליה גריון

מהר מאוד נכנסים לזה, ולוקחים חלק בפעילויות המבצעיות השוטפות ובאימונים. צרובה בזיכרוני סיטואציה בה הובלתי בטייסת אימון מבצעי חילי יחד עם טייסות הקרב והתדלוק של חיל-האוויר. עשרות מטוסי קרב ומטוסי תדלוק שטייסת 122 מבקרת ושולטת בכולם. אחרי שבועות ארוכים של תכנון מקדים, של הכנת העזרים וחומר הטיסה, ושל תכנון התדריכים לצוותים - הגיעה שעת ההמראה.

החלטתי שאת הרגע הזה אני רוצה לראות ממגדל הפיקוח. ההתרגשות שעלתה בי כשראיתי חמישה "נחשונים" ממריאים בזה אחר זה לפעילות מורכבת ומשמעותית שאני הובלתי - הייתה כזריקת אדרנלין שחיזקה אצלי את הבנת עוצמתה של הטייסת ואת הרצון שלי לקחת בה חלק.