בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 237 31/10/17
תרגיל גיס
כטב"ם "כוכב"
גפי תחזוקה בנבטים

לגליון זה מצורף לוח שנה

עסקי אוויר

“אלוף השמיים"

בגיל 79 הוציא אל"ם (מיל') גיורא אבן–אפשטיין ספר ביוגרפי המתאר את מעלליו כטייס קרב בחיל-האוויר. בספר מתוארים קרבות אוויר רבים כמו גם 17 ההפלות שהקנו לו את תואר אלוף העולם בהפלות סילוניות

כרמל שטרן

אל"ם (מיל') גיורא אבן-אפשטיין, המחזיק בשיא העולמי להפלות סילון, השיק את ספרו הביוגרפי "אלוף השמיים". "במשך שנים רבות הופעלו עלי לחצים לכתוב ספר אודות קורות חיי, גם מצד החברים וגם מצד המשפחה שלי ובעיקר מצד הבן שלי. לבסוף התרציתי", סיפר אל"ם (מיל') אבן-אפשטיין. "הספר מתאר בהרחבה את סיפורי, מהולדתי בשנת 1938 וכילד בקיבוץ".

את הספר כתבו אילן כפיר ודני דור, זוג סופרים המתמחים בעיבוד סיפוריהם של יוצאי צבא. "הספר הוא מה שסיפרתי להם, מילה במילה", הסביר אל"ם (מיל') אבן-אפשטיין. "תהליך הכתיבה וההוצאה לאור נמשך כשנה. במהלך חצי השנה הראשונה היינו נפגשים פעמיים בשבוע למשך כשלוש שעות, במהלכן הייתי מספר להם את סיפורי לפרטי פרטים. אני מאמין שאי אפשר באמת לתאר במילים את חוויות החיים, אבל אני מרגיש כי הספר מצליח לסכם את חיי פחות או יותר לאורך הזמן".

"אלוף השמיים" מתאר את קורות חייו של אל"ם (מיל') אבן-אפשטיין, החל מילדותו בקיבוץ נגבה ואת נסיונותיו הרבים להגיע לקורס-הטיס, אותו סיים בהצטיינות. הדרך אל הקורס לא הייתה פשוטה, עקב בעיה קרדיולוגית אשר מנעה ממנו להגיע אליו. שבע שנים חלפו לפני שהצליח להתקבל כחניך לקורס, אך מאז החלה דרך רצופת קרבות והישגים ובראשם, כאמור, תואר אלוף העולם בהפלות סילון.

"גיורא שייך לקבוצה שבנתה את חיל-האוויר מכיסא הטייס, מהקוקפיט.שקט, רגוע, עיני נץ ואמיץ לב. 17 מטוסי אויב. 12 בתותח וחמישה בטיל. חלומו של כל טייס קרב, חזונו של חיל-האוויר". כך אמר בטקס האלוף עמיקם נורקין, מפקד חיל-האוויר.

לבד בשמיים
למרות שהשתתף בגיחות רבות מספור, ישנן גיחות אותן לא ישכח, בעיקר כאלה מימי מלחמת יום הכיפורים. "בשעות אחר הצהריים הוציא אותי הבקר עם רביעייה לכיוון התעלה והורה לנו לטפס לגובה. כשהגענו ראיתי זוג מטוסי מיג-21 דרומית לנו", הוא נזכר. "שיגרתי טיל שיירט את מספר שתיים במבנה והתחלתי לרדוף אחרי מספר אחד. בדיוק באותו רגע ראיתי עשרה זוגות של מטוסי מיג-21 מושכים מלמטה. ארגנו לנו מארב יזום, כשהזוג הזה היה הפיתיון ועתה הגיעו 20 מיגים להפיל אותנו".

21 "אדומים" כנגד ארבעה "כחולים", אלו היו יחסי הכוחות באותם רגעים. בעוד אל"ם (מיל') אבן-אפשטיין ממשיך ברדיפה אחרי מטוס הפיתיון, הפילו שלושת עמיתיו לקרב מטוס כל אחד ומסיבות שונות, שבו לנחיתה. "בשלב הזה של התמרונים הגענו לגובה נמוך, פגעתי בו בצרור והוא התפוצץ. בינתיים חלק ממטוסי האויב הופלו וחלק ברחו או גמרו דלק וכך נשארתי לבד מול עשרה מיגים", ציין אל"ם (מיל') אבן-אפשטיין.

"ביצעתי קרב הגנתי. התרכזתי בלא לאפשר להם להפיל אותי ותוך כדי, ניצלתי הזדמנויות כדי להפיל. אחד יירטתי בצרור תותחים, על אחר שיגרתי טיל ואחרי זמן מה נותר רק זוג אחרון והם משכו לגובה כדי לנתק מגע. אספתי מהירות וכשהם היו הפוכים על הגב עליתי מלמטה ויריתי צרור על המטוס האחורי, שפגע לו בקוקפיט. לא היו פיצוצים או עשן והמטוס פשוט צנח לאדמה. זה היה קרב ארוך ולפתע השתרר שקט. זו תופעה שקרתה לי רק פעמיים בקרבות: פתאום הייתי לבד בשמיים, בלי פיצוצים, בלי ירי, לבד. לא היה מסביבי כלום חוץ משקט. הרגשתי שלווה".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

תא"ל אמנון עין דר, ראש להק אוויר > צילום: סליה גריון

תא"ל אמנון עין–דר, ראש להק אוויר

תא"ל אמנון עין–דר נכנס לתפקיד רל"א (ראש להק אוויר) והחליף את תא"ל ניר נין–נון, רלה"מ (ראש להק השתתפות ומסוקים) שהיה ממלא מקום רל"א בחודשים האחרונים. להק אוויר אחראי על אימונים, הדרכה ותכנון המערכה. “חלפו שנתיים והשפעתו של להק אוויר חשפה בפנינו עד כמה היינו זקוקים למהלך הזה"

"יהלום" יירט כטב"ם

ב–19 בספטמבר יירטו לוחמי מערך ההגנה האווירית כלי–טיס בלתי מאויש באמצעות מערכת “יהלום" (פטריוט). החל מרגע זיהוי המטרה בידי מערך הבקרה ועד ליירוטה בהצלחה על ידי מערך ההגנה האווירית עברו דקות ספורות. “בשביל זה אנחנו נמצאים פה"