בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 235 29/06/17
פרידה מהאלוף אמיר אשל
יובל למלחמת ששת הימים

כתבות

ממריאים בנגב

בצעד נסיוני בחיל–האוויר הישראלי, התגייסה טייסת "הנגב" ללוות את טייסת ה"אדיר" המתחדשת בשנתה הראשונה עד הפיכתה לטייסת מבצעית. נציגי הטייסות מתארים את שיתוף הפעולה בין דור רביעי לדור חמישי

נועה וולמן וכרמל שטרן | צילום: סליה גריון

"אני מעוניין לשתף אתכם במסקנות ובלקחים של חיל־האוויר האמריקאי ושלי באופן אישי, בתור האחראי על קליטת מטוסי F-22 ו-F-35 בארה"ב", אמר מייג'ור גנרל ג'פרי ל. הריגיאן, בעת ביקורו בישראל בתחילת השנה שעברה. "הביקור נתן לי הזדמנות לדבר עם פיקוד חיל־האוויר הישראלי ופיקוד צוות ההקמה של ה'אדיר' ולהעביר כמה מהמסקנות שרכשנו בדרכנו לביקורת הכשירות המבצעית הראשונית עם מטוסי ש-F-35 שלנו".

כמעט חצי שנה עברה מאז קליטת זוג מטוסי "אדיר" (F-35I) בחיל־האוויר וטייסת "נשר הזהב" ממשיכה במירוץ אל עבר היעד שהציב האלוף אמיר אשל, מפקד החיל: שנה אחת בלבד עד להשגת כשירות מבצעית. אחת מההמלצות העיקריות שהתקבלו בטייסת בעקבות ביקורו של מייג'ור גנרל הריגיאן, הייתה יצירת מודל זהה לזה שהתקיים בבסיס "היל" במדינת יוטה, במהלכו נבחרה טייסת F-16 כמלווה צמודה לקליטת המטוס המתקדם. בחיל־האוויר הישראלי נבחרה טייסת "הנגב" השוכנת בבסיס רמון ומפעילה מטוסי "סופה" (F-16I).

ב־13 בדצמבר 2016, למחרת נחיתת צמד מטוסי "אדיר" ראשונים בארץ, התקבלו שתי פקודות ממח"א: להוציא גיחה מוצלחת של המטוס ולהקים רשמית גף טיסה של טייסת "הנגב" בבסיס נבטים, שתפקידו לעזור באימון וללוות את טייסת "נשר הזהב" במשימתה. כך המריאו לגיחה משותפת זוג מטוסי "אדיר" וזוג מטוסי "סופה" לגיחה ראשונה מסוגה. "להיחשף לפלטפורמה חדשה השונה מכל מה שהכרת עד כה זו תחושה מעצימה לצוותי־אוויר שאוהבים את חדוות הטיסה", משתף סא"ל ג', מפקד טייסת "הנגב". "לכן, בפעם הראשונה שצוות־אוויר לוקח חלק בגיחה עם 'אדיר', זו משימה מיוחדת במינה עבור אנשי הטייסת".

כשיש שניים
המטוסים החדשים מהווים קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות החיל ועל כן יש רצון לשאוב מהם כמה שיותר ידע ויכולות אשר יהיו רלוונטיים לשאר הפלטפורמות. בראש ובראשונה מהווה שיתוף הפעולה עם טייסת "הנגב" מקפצה ועזרה משמעותית בתהליך קליטת המטוס, אך בנוסף זו דרך להעביר את הידע והיכולות גם לשאר בסיסי החיל. "אנחנו רוצים להחדיר לחיל־האוויר את הידע שאנו רוכשים", קובע רס"ן מתן, סגן מפקד טייסת "נשר הזהב". "מח"א הנחה אותנו לקחת את חיל־האוויר אל הדור החמישי ואנחנו מיישמים זאת דרך הדור הרביעי המתקדם".

טייסת "הנגב" היא הטייסת היחידה במזרח התיכון שמתאמנת אל מול מטוסי הדור החמישי, מה שהופך אותה לטובה ומקצועית הרבה יותר. "אנו זוכים להיות הטייסת הראשונה שאנשיה חשופים לסודות ה'אדיר' ולעומק התהליכים בטייסת 'נשר הזהב' וכך להסיק מסקנות מתהליכים המתרחשים בה וליישם אצלנו. זה משפר את יכולותינו הדרכתית ומקצועית", מתאר סא"ל ג'. אנשי צוות־האוויר עוסקים בימים אלו בעיקר בבדיקת יכולותיו של החמקן החדש ובנסיון לאמוד את יכולותיו.

בכל יום מגיעים אנשי צוותי "סופה" לטייסת "נשר הזהב" לאימונים משותפים. "אנו מתנהלים כטייסת אחת, יושבים אחד עם השני וחושפים את נקודות המבט שלנו על 'אדיר' ולומדים זה מזה", מספר מפקד טייסת "הנגב". "הטיסות הראשונות נתנו לנו להתרשם וללמוד על יכולות מטוסי הדור החמישי ומאז אנו עוסקים בתרגול מתארים בסיסיים בכדי לאמן את הצוותים החדשים. אנחנו מבצעים טיסות שונות, מתרגלים מבנים של רביעיות וכן ביום כוח אויב בו אנו מדמים את כוח 'אדום'. אפילו מתארים פשוטים הופכים למאתגרים עם החמקן החדש והמתקדם".

להיות טייסת מלווה
פברואר 2004, חיל־האוויר קולט את פלטפורמה חדשה: F-16I, המקבל את השם העברי "סופה". "טייסת 'הנגב' הייתה הראשונה לקלוט את המטוסים החדישים ולכן הבחירה בטייסת זו ללוות את קליטת הדור החמישי הייתה סמלית", אומר סא"ל ג'. "הסיבה השנייה ואולי החשובה יותר, היא יכולת הטייסת לתמרן בין שתי המשימות המורכבות. אנחנו עומדים בתנאים שהוצבו לנו ומצליחים לשלב בין הפעילות המבצעית לתמיכה המלאה בקליטת החמקנים".

השלוחה בנבטים מתנהלת ברוטציה ואנשי צוות־האוויר והמערך הטכני מתמרנים בין בסיס רמון לבין גף ההדרכה בנבטים. "הגף הנוסף מאפשר לנו לתת לקצינים ונגדים צעירים להתנסות בפיקוד על יחידה. מפקד הדת"ק (דיר תת־קרקעי) מתנסה בעבודת הקצין הטכני, בעוד שצוותי־אוויר זוכים לעמוד בראש גף ולפקד על אנשי היחידה", מספר סא"ל ג'. "זו אחריות גדולה אותה יוכלו למנף בעתיד בתפקידיהם הבאים בחיל־האוויר".

אחת מנקודות היתרון של מטוס "סופה" ההופכת אותו לאידיאלי עבור ליווי טייסת בהקמה היא העובדה כי מדובר במטוס דו־מושבי. "במקרים מסוימים אנחנו בוחרים להטיס צוותי־אוויר שלנו במושב אחורי של 'סופה'", אומר סגן מפקד טייסת "נשר הזהב". "לדוגמה, בטיסות ראשונות של טייס 'אדיר' עולה לגיחה ב'סופה' טייס 'אדיר' מנוסה במושב הנווט ומסייע מהאוויר".

"הטיסה על החמקן שונה מהטסת פלטפורמות אחרות מפני שתפקיד הטייס הוא שונה", מספר סא"ל ג'. "אפשר לומר שתפקידו של הטייס הוא לנהל את המשימה, עבודה שמזכירה את משימת הנווטים במטוס דו־מושבי. על כן, לנווטים יש תובנות שאין לטייסים ואלו חשובות לטייסי 'אדיר'".

בינתיים, בנבטים
תהליך הקליטה מהווה פריצת דרך בתחומים רבים. כבר בעת ההחלטה לרכוש מטוסים מהדור החמישי היה ברור כי החלטה זו תביא עמה בשורה לחיל־האוויר, אך לא הייתה אפשרות לאמוד את השפעתה טרם הגעתם. כיום, מעל חצי שנה מאז קליטתם, מתפזר מסך העשן וניתן למפות ביתר בהירות את תרומתם האדירה לחיל־האוויר. "החמקן הוא מעין קטר המוביל את חיל־האוויר קדימה", מתאר רס"ן מוטי טופף, קצין פרויקט "אדיר" במחלקת תוכניות מטוסים. "ישנם תחומים רבים המושפעים מהגעתו. לדוגמה, המטוס הכניס תפיסות אחזקתיות חדשות, ביניהן הסימולאטור הטכני הראשון מסוגו המהווה פריצת דרך בתחום. ישנם מאמנים ממוחשבים ומעשיים העומדים ויעמדו לרשות אנשי התחזוקה של טייסת 'נשר הזהב'. המאמן הממוחשב הוא כה מדויק ומתקדם עד שאנחנו בוחנים הסמכה על בסיסו בלבד".

תפיסת אבטחת המידע קיבלה גם היא מתיחת פנים משמעותית מאז הגעת המטוס. סודות החמקן משותפים לחיל־האוויר הישראלי והאמריקאי ואלו דורשים מכל המעורבים שמירה מחמירה על סודותיו. "ההבטחה לסודיות דורשת מאיתנו לבנות נהלי בטחון מידע חדשים ואלו סטנדרטים מחמירים במיוחד שטרם ראינו כמותם בחיל־האוויר הישראלי", מסביר רס"ן טופף. "שמירת הסוד מציבה רף חדש שיקפיץ את חיל־האוויר למעלה, לא רק בטייסות הדור החמישי".

לראשונה מזה 20 שנים נעשתה חשיבה מחודשת על בניית דת"קים, כך שיהיו חדשניים, מתקדמים ומתאימים למטוסי הדור החמישי. "העיסוק שלנו במטוס הוא למעשה עיסוק בשינוי תפיסה בכל החיל", קובע רס"ן טופף. "אנחנו מגיעים לכל התחומים שהיו ברורים לנו מאליו בראש פתוח וזה ניכר". "אנחנו מפתחים משהו מאפס, קצת כמו סטארט־אפ, אף אחד עוד לא יודע בדיוק מה נכון ומה לא. הטייסת צריכה להבין איך מפעילים את הפלטפורמה החדשה ואיך בונים טייסת מבצעית", מתאר רס"ן מתן. "זו עבודה דינאמית ואנחנו לומדים לעצב אותה לתבנית הנכונה ביותר".

בסוף השנה, כאשר טייסת "נשר הזהב" תהפוך למבצעית, יסתיים שיתוף הפעולה עם גף הטיסה של טייסת "הנגב". "אין תאריך לסיום שיתוף הפעולה בינינו", משתף רס"ן מתן. "אמנם גף הטיסה של טייסת 'הנגב' לא יישאר בנבטים באופן תמידי, אך הקשר העמוק בין הטייסות, הן בפן המבצעי והן בפן ההדרכתי, ימשיך לאורך שנים".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

"כל 'יסעור' שעובר מעל הבית שלי, מזכיר לי את האחריות של המערך הטכני"

מחצית מחיל–האוויר הוא מערך טכני שאין פעילות מבצעית היכולה להתקיים בלעדיו. תא"ל רן בשביץ מסיים ארבע שנים בתפקיד הבכיר במערך ואחרי 26 שנות שירות הוא חש גאווה, מאמין שיום אחד תהיה אישה בתפקיד רלצ"ד ומבטיח שהמערך הטכני של חיל–האוויר הישראלי הוא הכי טוב בעולם

מחשבות על קורס–טיס