בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 233 28/02/17
כלי-טיס מאוישים מרחוק, מסתכלים קרוב
לוחמות בהגנה האווירית
20 שנה לאסון המסוקים

כתבות

מהנדסים חלום למציאות

איפה נפגשים שלושה גברים צעירים מסקוטלנד, גואטמלה וקנדה? זו לא התחלה של בדיחה. סרן יואל, סגן נועם וסגן ג'וש הגיעו יחד לפני מספר חודשים לטייסת מנ"ט ובקרוב יהפכו למהנדסי ניסוי מוטסים. שלושתם עלו לישראל ממקומות רחוקים ועל אף קשיי ההתאקלמות הם מספרים על חלום שהתגשם

ורד תללה | צילום: סליה גריון

"בחרתי להיות פה כדי להגן על ארצי. אני חייל בודד אבל זו רק הגדרה משום שאיני מרגיש בודד, אני מקבל תמיכה גדולה בישראל", אומר סרן יואל אשר עלה מקנדה לפני כשלוש שנים ובקרוב יסיים את הכשרתו כמהנדס ניסוי טיסה בטייסת מנ"ט (מרכז ניסוי טיסה). יחד איתו עוברים את ההכשרה בימים אלו סגן ג'וש, אשר עלה לפני כשלוש שנים מסקוטלנד וסגן נועם, שעלה לארץ בגיל שנתיים יחד עם הוריו מגואטמלה.

לחיות מחדש
הרצון לעלות לישראל התעורר מוקדם מאוד אצל סרן יואל ועם סיום התיכון בקנדה, הגיע לישראל לתקופה של שנה במהלכה למד בישיבה בירושלים. "במהלך השנה התחדדה אצלי המחשבה שהחיבור והשייכות שאני מרגיש לארץ הזו גדולים ולכן אני מוכרח לעלות. הייתה לי תכנית לעשות כך אחרי שאסיים את התואר הראשון", הוא מספר. "לאחר שנחשפתי להוויה של חיים בישראל הבנתי שאני לא יכול לוותר על זה וכשחזרתי לקנדה זה חסר לי מאוד".

הוא מתגורר בקיבוץ הסמוך לעוטף עזה ועם עלייתו התגייס לחטיבת הצנחנים. שבועיים לאחר תום הכשרתו כלוחם, השתתף במבצע "צוק איתן" בקיץ 2014. "במסגרת המבצע נכנסתי עם הגדוד שלי לחאן יונס שם לחמנו במשך 15 יום", הוא משחזר. "איתרנו מנהרות תת־קרקעיות, נכנסנו לבתים של פעילי חמאס ומצאנו שם ציוד לחימה. בדיעבד, אני מבין שזו הייתה אחת מהנקודות המשמעותיות בשירות שלי".

לאחר המבצע החליט כי הוא מעוניין לשרת בחיל־ האוויר, הגיש בקשת מעבר וסיים קורס קצינים בהצלחה. "כשהתגוררתי בקנדה שמעתי לא מעט סיפורים על מדינת ישראל ועל צה"ל. להיות קצין זו הגשמת חלום עבורי", הוא אומר בחיוך גדול.

מרגישים בבית
בשירותו בחיל־האוויר שירת סרן יואל שנתיים במטה ולאחר מכן הצטרף לקורס מהנדסי ניסוי טיסה בטייסת מנ"ט, שם פגש את סגן ג'וש וסגן נועם. המכנה המשותף ביניהם צף מיד.

סגן ג'וש אשר עלה לפני כשלוש שנים לישראל, השאיר מאחור שני אחים והורים בסקוטלנד והצטרף לשני אחיו המתגוררים בארץ כבר עשור. "הייתי מגיע בכל קיץ לישראל כדי לבקר את אחיי", הוא מספר. "בהזדמנויות שהיו לי בארץ הכרתי אנשים ונחשפתי דרכם לרב־תרבותיות וחוויתי פה דברים שלא חוויתי בסקוטלנד, כמו אחווה ורעות. כשהגעתי לא ידעתי מילה בעברית, נקלטתי באולפן בירושלים ושם התחלתי ללמוד את השפה ונחשפתי לתחומים נוספים יחד עם 200 עולים חדשים".

הוא מספר על מקרה שקרה לאחיו בעת ששירת כחייל בודד. "ביום שישי אחי יצא מהבסיס לכיוון בית משפחה שהזמינה אותו לשבת. בזמן הנסיעה התקשרו אליו מהמשפחה הזו כדי לבטל, אבל אחד הנוסעים שישב באוטובוס האזין לשיחה ובסיומה פנה לאחי והציע לו להתארח אצלו בשבת. הסיפור הזה ריגש אותי מאוד, נצרב לי בזכרון ולמעשה גרם לי לאזור אומץ ולעלות. בסקוטלנד הרגשתי תמיד סוג של זר, אף פעם לא הרגשתי חלק ופה זה אחרת, אני מרגיש בלב שלם שאני נמצא בבית".

העולים החדשים עוזבים את הבית, הקריירה והחיים בחו"ל ומתחילים מחדש בישראל, בכל התחומים. "הרווחתי בחו"ל משכורת מכובדת ועם זאת לא הרגשתי מסופק ושלם עם עצמי. בישראל אני לא מרוויח כמו שהרווחתי בחו"ל אבל ההרגשה היא שלמה יותר וזה שווה הכל", משתף סגן ג'וש. "המטרה שלנו היא להגן על המדינה וזו בעיניי השפעה גדולה יותר מכסף", משלים סרן יואל.

סגן ג'וש למד הנדסת אווירונאוטיקה. "כילד אני זוכר שהתעניינתי מאוד בתחום התעופה וכשגדלתי היה לי ברור שאפתח קריירה באווירונאוטיקה. כשחיברתי את זה עם הציונות שהייתה טבועה בי תמיד, הבנתי שאני רוצה לשרת בחיל־האוויר", הוא מספר. "ביקשתי להתמיין לקורס־טיס וכשלא נעניתי בגלל קשיי השפה, חיפשתי תחום אחר בחיל־האוויר שאוכל להתמקצע בו ואז גיליתי את עולם מהנדסי הניסוי".

סגן נועם שמע לראשונה על מקצוע מהנדס ניסוי טיסה בזמן לימודי התואר במסגרת עתודה אקדמאית. "שמעתי בעבר על מהנדס ניסוי טיסה וזה נשמע לי כמו חלום. כשהתגייסתי הכירו לנו את חיל־האוויר והתפקידים השונים ואז הגעתי לסיור במנ"ט שאותו הוביל מהנדס ניסוי טיסה. הבנתי שאני רוצה להגיע למקום הזה".

מהנדסים באוויר
מחוץ לאחד החדרים בטייסת מנ"ט תלוי שלט קטן: "הסבה". סרן יואל יושב עם הגב לדלת שקוע בשיחה טלפונית, סגן ג'וש יושב מול מסך מחשב, שקוע במטלות הקורס ולצידם סגן נועם, גם הוא שקוע בעבודה. הם בדרך להפוך למהנדסי ניסוי טיסה ובקרוב יקחו שלושתם חלק בפעילויות המיוחדות של הטייסת, אך הדרך כרוכה בהכשרה מאתגרת בטייסת מטבע פעילותה הייחודי.

למי שלא יודע או זוכר: טייסת מנ"ט הוקמה לאחר מלחמת יום הכיפורים כמסגרת בחיל־האוויר שתפקידה לבחון את כלי־הטיס והמערכות החדשות שהחיל מעוניין לקלוט. אנשי הטייסת מלווים תהליכי פיתוח של אמצעי לחימה חדשים המפותחים על־ידי התעשיות ומיועדים לכלי־הטיס שמפעיל החיל כאשר מהנדסי הניסוי בטייסת הם חלק בלתי נפרד מכל תהליך ניסוי.

הכשרת המהנדסים נמשכת שמונה חודשים ומתמקדת בחשיפתם לעולם הטיסה, לגיחות הניסוי, לצורה בה יש לנהל ניסוי ולמעשה הם לומדים כיצד לתפקד בעולם האווירי. מהנדסי ניסוי מוטס אחראים על הניסויים במערכות ובאמצעי לחימה ועל כן עליהם להיות בעלי ידע נרחב בדרישות המבצעיות.

טרם ההמראה לגיחת הניסוי עליהם ללמוד את המערכות לעומק ולבנות תכניות ניסוי לבחינתן. לרוב משמשים המהנדסים גם כמנהלי הניסוי ועם סיום הגיחה הם אחראים לבחינת הנתונים כדי לקבוע האם לרכוש את המערכת או כיצד יש להמשיך את פיתוחה.

"במסגרת ההכשרה קיבלנו ניסוי של מערכת קשר חדשה שאמורה להחליף מערכת קשר קיימת", מפרט סרן יואל. "אנחנו בונים לה תכנית ניסוי, מקיימים דיונים עם התעשייה ואחראים על כל תהליך הניסוי ותוצאותיו. בסוף נחליט יחד האם כדאי לחיל־האוויר לרכוש אותה. לאחרונה הצטרפנו למשך שבועיים להסבת קרב בקורס־טיס ולמדנו על עולם הטיסה הקרבית. לאחר מכן אנחנו לומדים כיצד יש לערוך ניסויים מסוגים שונים: יש ניסויים במהלכם המהנדס נמצא על הקרקע ותפקידו לוודא שהכל עובד כפי שתוכנן והמכשור פועל ויש ניסויים במסגרתם המהנדס מצטרף לגיחה ובמהלכה הוא כותב נתונים תוך כדי טיסה, מוודא שהטייס מבצע את היעפים כפי שתוכנן, בוחן את המערכות ואת התקלות ופותר אותן".

הכל בידיים שלך
"ראשונים בארץ לא נודעת" היא סיסמת הטייסת אותה מכירים כולם: אנשי צוות־האוויר, המהנדסים, הטכנאים ואנשי הקרקע.

"התחושה היא שאנחנו מפתחים את יכולות העתיד של החיל. כמהנדס ניסוי מוטס יש לך רצון לצלול לפרטים, לפתח ולשאול שאלות וזה גם מפתח אותך מאוד באופן אישי", מתאר סגן ג'וש שבתחילת דרכו שאל את מהנדס הניסוי הראשי של הטייסת כיצד גיוס עולה חדש עם קשיי שפה תורם לטייסת. "הוא ענה לי: 'אם מישהו מגיע למשרד שלי מסקוטלנד אני מאמין שיש לו מספיק מוטיבציה לשרת פה'".

סגן נועם מספר שטייסת מנ"ט מיוחדת לא רק בשל אופי משימותיה אלא גם בשל האנשים המרכיבים אותה. "הטייסת מורכבת ממגוון רחב של אנשים מרקעים שונים כמו מתנדבים ועולים חדשים. כל אחד תורם את יכולותיו למען הצלחת משימות הטייסת. כולם רוצים שיהיה להם בית ומטרה ובטייסת יש להם אפשרות להגשים את עצמם ואת החלומות שלהם".

רגע לפני שהם מסיימים את ההכשרה המפרכת ועומדים להיות מהנדסי ניסוי טיסה, הם מספרים שהגשימו חלום. "היום אני מרגיש שאני נמצא במקום אליו ייחלתי והצלחתי להגשים את החלום. הייתי צריך לעבוד קשה כדי להגיע למקום הזה", משתף סרן יואל.

גם סגן נועם חש כך. "כל מה שאתה צריך כדי להגשים את עצמך ואת חלומותיך, זו מוטיבציה ועבודה קשה", הוא אומר. "אני שמח שאני זוכה להגשים את עצמי ויחד להצליח לתרום לצבא" וסגן ג'וש מסכים ומסכם: "תחושת העבודה בטייסת היא שאני עושה משהו גדול יותר ממני. מה ששווה להשיג לא בא בקלות וצריך להמשיך גם כשקשה".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

פיקוח צמוד

מאמן מתקדם שנכנס לשירות וישמש פקחי טיסה הפורסים לבסיס עובדה, מודל מיון חדש למתגייסים לתפקיד, תורת הדרכה שעודכנה ואתגרים עכשוויים מולם ניצבים המגדלים בבסיסי חיל–האוויר. שנת 2017 מסומנת כשנת מפנה בעולם פיקוח הטיסה

נוש"מים עמוק

נש"ם (ניהוג נשק מונחה) היא אחת המשימות המרכזיות של נווטי הקרב במאה ה–21. מדובר במשימה מורכבת, כזו שהאימון עליה מורכב לא פחות מביצועה. המרכז לחימוש אווירי בבסיס חצור הוא המקום בו מתאמנים הנווטים בניהוג אמצעי לחימה במסגרת אימון מקצועי ואיכותי וכיום מסכימים רבים כי מדובר באימון שאינו נופל מזה המתקיים באוויר