בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 232 12/12/16
גליון חגיגי לרגל נחיתת ה"אדיר" בישראל

"אדיר" בישראל

כתבו עליו בעיתון

במהלך השנים האחרונות וביתר שאת בשנה האחרונה, הועלו בכלי תקשורת טענות כנגד עסקת רכש מטוסי "אדיר" (F–35I). הפגשנו כמה מהמרכזיות שבהן עם תא"ל טל קלמן, ראש מטה חיל–האוויר. אחת ולתמיד, זה מה שיש לחיל–האוויר לומר על מטוס הקרב החדש מהדור החמישי

"כתבו שהוא מצליח מאוד, הוא נהיה מפורסם. כתבו שהוא מרוויח, כתבו שהוא חדש - בסוף כתבו שהוא מושלם. כתבו עליו בעיתון הרבה דברים והוא אפילו לא ידע שהוא כזה", כך שרו אריק איינשטיין ז"ל ושלום חנוך לפני יותר מ־40 שנים. "אדיר" (F-35I) מטוס הקרב החדש של חיל־האוויר, יכול להזדהות עם מילות השיר. ההתעניינות הציבורית בו גררה דיון נרחב בכל אמצעי התקשורת, שלא פעם קטלו והפנו ביקורת כלפי יכולותיו של החמקן תוצרת "לוקהיד מרטין", נחיצותו כמענה לאיומים הנוכחיים על מדינת ישראל והמחיר הכלכלי שהוא גובה. זיקקנו את הביקורת לכמה משפטים מרכזיים ונתנו לראש מטה חיל־האוויר להשיב עליהם.

"F-35 אינו רלוונטי לאיומים הנוכחיים על מדינת ישראל"
ה"אדיר" ישתלב בכל משימות חיל־האוויר ורלוונטי מאוד לאיומים הנוכחיים. הוא יביא ערך מוסף גבוה וקפיצת מדרגה ביכולות החיל, יבצע טוב יותר את המשימות הנדרשות מהחיל בהשוואה למטוסי הדור הרביעי בשל המאפיינים המיוחדים שלו. מטבע הדברים ישנן יכולות מסווגות שעליהן לא נוכל להרחיב אך בהחלט הן יכולות חדשות ויחודיות רק לו.

"יכולות המטוס במשימות כמו קרבות־אוויר שנויה במחלוקת. F-16 מנצח אותו בקרב־אוויר"
F-35 זהה בכל מאפייניו בהשוואה למטוסי הדור הרביעי או טוב יותר. השילוב של תכונותיו הייחודיות ומערכות המחשוב והסנסורים השונים שהוא מפעיל, מבטיחים שבהפעלה מבצעית נכונה של המטוס הוא יבצע טוב יותר את המשימה ויכריע את הקרב עוד בטרם יגיע לשלב התמרון. ההשוואה בין פלטפורמות איננה רק במאפיין אחד מול השני אלא כמערכת כוללת.

"טייסים השוקלים פחות מ־62 ק"ג לא מורשים לטוס מפני שהם ייהרגו בפליטה"
מגבלת משקל הטייס בטיסה ב־ F-35 אינה שונה מהותית מטיסה במטוסי קרב בעלי כיסא מפלט. לשם השוואה, גם כיום חלות במערך הקרב מגבלות על טייסים במשקל נמוך מ־64 ק"ג. התוכנית מטפלת וכבר בוצעה התאמה במספר היבטים טכניים במערכת ההפלטה של המטוס על־מנת לאפשר גם לטייסים במשקל נמוך יותר לטוס ב־ F-35באופן בטיחותי. המגבלה לא תשפיע על תהליכי האיוש לצוותי האוויר שיטוסו בטייסת.

"המטוס נחשב לכלי הנשק היקר בהיסטוריה ובשל כך יהווה נטל על תקציב הבטחון"
ביחס למטוסי הקרב מהדור הרביעי שניתן לרכוש כיום, עלותו של F-35 אינה שונה באופן מהותי ואף זולה מחלופות מסוימות. מעבר לכך, עלות המטוס פוחתת מדי שנה בשל עלייה בכמות המטוסים מהדגם בעולם: 200 מטוסים נכון לסוף שנת 2016 ו־3,000 מטוסים לכל אורך חיי התוכנית.

"מעבר למחיר הרכש, תחזוקתו השוטפת של החמקן צפויה להיות יקרה מהרגיל"
אמנם עלות התחזוקה השוטפת של מטוסי "אדיר" גבוהה מעלות התפעול של מטוסי הדור הרביעי, אבל בראייה כוללת, עלות הפעלת טייסת "אדיר" אינה צפויה להיות שונה באופן משמעותי מהפעלת טייסת דור רביעי, בין היתר בשל שימוש נרחב במאמנים (סימולאטורים). אם במטוסי קרב אחרים היחס הוא עד 10 אחוז טיסות במאמנים, במטוס ״האדיר״ היחס יהיה כ־50 אחוז שעות מאמן, דבר שיוריד את עלויות התחזוקה באופן משמעותי.

"בפיתוח המטוס התגלו כשלים וליקויים רבים. נכון לינואר 2016 יש 931 כשלים מתועדים ובלתי פתורים"
תכנית F-35 היא תכנית בפיתוח. כמצופה מתכנית פיתוח מורכבת של מטוס קרב מתגלים בה ליקויים, זאת בדומה לתכניות פיתוח של פלטפורמות אחרות שרכשנו בעבר. רוב מוחלט של הליקויים הם ליקויי תוכנה ובמידת הצורך מבוצעים תיקונים ושינויים בגרסאות המטוס. התוכנית שומרת על שקיפות מלאה מול לקוחותיה ומחויבת לבצע את כלל השינויים הנדרשים לספק בטיחות מלאה בתפעול המטוס.

״המטוס לא כשיר מבצעית״
חיל־האוויר האמריקאי והמארינס הכריזו לאחרונה מבצעיות למטוסי ה־F-35. בתהליך הכרזת המבצעיות נבדקו יכולות המטוס במגוון תרחישים מבצעיים והתוצאות היו טובות מהמצופה.

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

 

עוד באותו מדור

דבר הנשיא

דבר ראש הממשלה