בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 232 12/12/16
גליון חגיגי לרגל נחיתת ה"אדיר" בישראל

"אדיר" בישראל

היום שלפני מחר

עם נחיתת מטוסי "אדיר" ראשונים בישראל עובר להק הציוד מהחלק התיאורטי לחלק המעשי שאותו ימשיך ללוות מקרוב סא"ל משה, ראש תחום "אדיר" במחלקת מטוסים. בראיון איתו הוא מזכיר כי לתחזק מטוס חדש זה אתגר גדול, אבל חיל–האוויר אוהב אתגרים

אילון טוהר | צילום: מור צידון

אחרי הרכבת צוות טכני מובחר מבסיסים שונים בחיל, הכשרתו המקצועית בבסיס חיל־האוויר האמריקאי בארה"ב, קליטת ציוד וכלים חדישים אשר יאבזרו את הדת"קים המיוחדים שנבנו במיוחד למידותיו של "אדיר", הגיע סופסוף התאריך המיוחל. מה עכשיו? "עכשיו", עונה בחיוך סא"ל משה, ראש תחום "אדיר" במחלקת המטוסים של להק הציוד. "עכשיו צריכים לנקות את הלכלוך מרחבת הטקס".

הוא מתבדח כמובן. אחרי שנים של היערכות לקראת קליטה נותרה עדיין עבודה רבה בגוף המטה של המערך הטכני. "קיבלנו משימה ממפקד חיל־האוויר: להכין את המטוס לטיסה כבר ביום שלמחרת", מסביר סא"ל משה. "זו לא מתוכננת להיות טיסה ארוכה, אבל אנחנו צריכים לבצע בדיקות ולהכין את המטוס לגיחה".

כמו כל דבר בחמקן, גם השליטה במערכות הממוחשבות מתבצעת בדרך מיוחדת שאינה דומה לשם דבר שנעשה עד היום בחיל־האוויר הישראלי: כשאנשי צוות־האוויר ייכנסו למטוס, יהיה עליהם להזין קוד שיוביל אותם למשתמש הממוחשב שלהם דרכו יתפעלו את מערכות המטוס. הם, כמו גם אנשי הצוות הטכני, ייעזרו במשתמשים ייעודיים ברמות שונות של מידור וחשיפה.

איך מתחזקים חמקן?
"לאחר הטיסה הראשונה יוכנסו המטוסים לשבועיים של ביקורת קבלה, במהלכה יתבצעו בדיקות מעמיקות לכל המערכות בשאיפה שבסוף דצמבר הם ייכנסו למעגל הטיסות", ממשיך ומסביר סא"ל משה. בתשובה לשאלה "איך מתחזקים חמקן?" הוא משיב: "שאל אותי בעוד חודש. בעצם בעוד שנה".

הוא מדווח כי האנשים בשטח כבר מצפים בקוצר רוח להתחיל לעבוד על המטוס. הם נבחרו בקפידה, בין היתר בשל אהבתם למטוסים ולטיפול בהם. מה שבטוח זה שהמערך הטכני ימשיך לפעול במקצועיות ומקצוענות מתחת לכנפי החמקן. "החמקנות הופכת את מקצוע המבנאי לחשוב ומרכזי מאוד", מפרט סא"ל משה. "המבנה בחמקן הוא חלק מהכשירות המבצעית והבדיקות המבוצעות על־ידי המבנאי במעטפת המטוס הפכו לחלק מהכנת המטוס לגיחה. אם מתגלה סדק קטן או קילוף של צבע, יהיה עלינו לתקן אותם במקום ולהשקיע בכך עבודה רבה מפני שמדובר במרכיב מרכזי במטוס חמקן".

האנשים שיעבדו על המטוס נדרשים לצחצח את האנגלית שלהם וגם ללמוד "אדירית", שפה חדשה המורכבת מאוסף לא פשוט לעיכול של ראשי תיבות באנגלית ומושגים השייכים כולם לעולם התוכן הנרחב שמביא עמו המטוס המתקדם והטכנולוגי.

"במשך השנים פיתח חיל־האוויר מערכות משלו, חלקן מתקדמות ביותר ובעיקר מתאימות לנו כמו כפפה ליד. כאן, אנחנו נדרשים להתאים את עצמנו למערכת האמריקאית. זה שינוי תפיסתי המתחבר להצהרה לפיה חיל־האוויר יתאים את עצמו ל'אדיר' ולא להפך", מסביר סא"ל משה. "גם בעבר עבדנו בצמוד לאמריקאים, לעיתים בקשרים יומיומיים. כאן, שיתוף הפעולה יעלה לרמה אחת גבוהה יותר ואף תקדימית".

חבלי לידה
סא"ל משה אומר כי מאפייניו הייחודים של המטוס עומדים במרכז סדר היום של ההיערכות לקליטתו. "לא הטסנו אף פעם חמקן. אנחנו עושים את הכול בשיתוף פעולה ומקבלים תפיסות ושיטות עבודה אמריקאיות. עם הזמן, ננסה לפתח פתרונות המשלבים תהליכי עבודה שלנו מבלי לפגוע בתפיסת האחזקה הבסיסית המגיעה מעבר לים".

זו אינה הפעם הראשונה שחיל־האוויר קולט מטוס חדש לגמרי לשורותיו, אבל זו הפעם הראשונה בה נקלט מטוס שהספיק לעורר כבר שיח ציבורי ער ולפעמים ביקורתי. "לא היה מטוס מתוקשר ומפורסם כל־כך שגורר סביבו התעניינות ציבורית כזו", הוא אומר. "בארבע השנים האחרונות חלה תפנית בפיתוח המטוס הנמשך מאז תחילת המאה, תפנית הכוללת שינויים רבים בתפיסה ובמערכות המטוס. הייתה כאן קפיצת מדרגה שניתן להשוות לטיל המתרומם אט־אט ואז, בבת אחת, נוסק לשמיים".

מבחן התוצאה יתברר רק שנים קדימה. "רבות מהכתבות שמבקרות את המטוס מתעלמות מהעובדה שזה מטוס שגדל, לומד ומשתפר מדי יום", מסכם סא"ל משה. "אנחנו בונים כאן מערך ל־ 30־40, ואפילו 50 שנה קדימה וגם אם יש אתגרים בתחילת הדרך, אלו רק חבלי לידה".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

 

עוד באותו מדור

מי יחמוק ראשון?

האמריקאים התחילו, הסינים המשיכו והרוסים גם הם אינם שוקטים על שמריהם. כך מתנהל מירוץ החימוש העולמי אחר המטוס החמקן הטוב בעולם ומדובר על קרב הנוגע לעוצמה צבאית, גאווה לאומית ואינטרסים כלכליים. סקירה השופכת אור על ההקשר הבינלאומי מאחורי פיתוח מטוסי הקרב החמקנים המתקדמים בעולם
תא"ל טל קלמן בטקס גלילת ה"אדיר"

כתבו עליו בעיתון

במהלך השנים האחרונות וביתר שאת בשנה האחרונה, הועלו בכלי תקשורת טענות כנגד עסקת רכש מטוסי "אדיר" (F–35I). הפגשנו כמה מהמרכזיות שבהן עם תא"ל טל קלמן, ראש מטה חיל–האוויר. אחת ולתמיד, זה מה שיש לחיל–האוויר לומר על מטוס הקרב החדש מהדור החמישי