בטאון חיל האוויר

ביטאון
מאויישים מרחוק אבל שומרים קרוב
גליון 231 31/10/16
כטמ"ם במשימת היבשה
60 למבצע "קדש"
אימון אווירי ביוון

כתבות

מעל הפסגה

בגובה של 10,000 רגל וחמש מעלות צלזיוס התאמנו טייסות מסוקי הסער והתובלה של חיל-האוויר מעל פסגת האולימפוס, ההר הגבוה ביותר ביוון. במשך שבועיים טסו הצוותים באזורים לא מוכרים ובטופוגרפיה משתנה והוכיחו ששיתוף הפעולה בין שתי המדינות בעלות הדגל הכחול-לבן, חזק מתמיד. הפריסה היוונית שלי

כתבה וצילמה סרן ספיר ניסים, יוון

יום ראשון, 05:00 בבוקר. חמש טייסות של חיל־האוויר בדרך ליוון, לאחד מתרגילי שיתוף הפעולה הבינלאומיים הגדולים של חיל־האוויר. המכונאים המוטסים מעמיסים ציוד על מטוסי התובלה, מחלקים אטמי אוזניים וסוגרים דלתות. ממריאים.

נחתנו בבסיס חיל־האוויר באזור ההררי של צפון יוון ולמרות שעדיין קיץ והשמיים כחולים מתמיד, יש באוויר ריח של חורף. קצת אחר כך החלו כלי־הטיס לנחות זוגות זוגות: מסוקי "יסעור" (CH-53), מסוקי "ינשוף" (בלאקהוק) ומטוס "צופית" (ביצ'קראפט קינג אייר B-200) ולאחר מספר שעות הצטרפו לליין מסוקי אפאצ'י מדגמי A ו־D ומטוסי קרב יווניים.

בחדר תדריכים יושבים צוותי אוויר ישראלים ויוונים זה לצד זה. כולם קשובים, מביטים למסך עליו מוצגות מפות לפי אזורי הטיסה ומסמנים לעצמם דגשים והערות.

יום שני, 15:45. מתארגנים לקראת טיסת מבנה משותף ראשונה עם היוונים ואנשי הצוותים האוויריים עולים על סרבלים, רוכסים את הנעליים אבל בעיקר מחכים כבר לטוס יחד.

בוחנים כלים מבצעיים
אימון משותף עם חיל־אוויר זר הוא תמיד מורכב ומאתגר, בייחוד כאשר הוא מתקיים במדינה אחרת. "ישראל היא ארץ מדהימה אך קטנה", אמר לי תא"ל ניר נין־נון, רלה"ם (ראש להק השתתפות ומסוקים). "המטרה היא לאמן את הצוותים שלנו בתנאים ובתוואי שטח חדשים. דוגמה טובה לכך היא הר האולימפוס המתנשא לגובה של 10,000 רגל (כשלושה קילומטר)".

התרגיל הנוכחי הפגיש את הצוותים עם תרחישים מגוונים ביניהם גיחות ניווט, משימות חילוץ טייס נוטש והתמודדות עם אירועי בלת"ם (בלתי־מתוכנן) באוויר וכל זאת תוך שימוש בשפה זרה. "בתרגיל התבצע שיתוף פעולה בין מערכים וטייסות שונות בחיל־האוויר הישראלי וגם שיתוף פעולה עם חיל־האוויר היווני תוך כדי טיסה בשטחים לא מוכרים, טופוגרפיה משתנה והרים גבוהים", הוסיף תא"ל נמרוד, מפקד בסיס פלמחים שהיה מפקד התרגיל.

"הפריסה היא פלטפורמת אימונים מצוינת ומשמעותית לביצוע מתארים אותם קשה לנו יותר לבצע בארץ", סיפר סא"ל זהר, מי שהוביל את הפריסה ביוון בפועל ומפקד טייסת "ציפורי המדבר" המפעילה מסוקי "ינשוף". "טיסה ארוכת טווח באזור לא מוכר ובמזג־אוויר משתנה, מאפשרת לנו לקחת כלים מבצעיים ותורות לחימה שאנחנו מתרגלים בארץ למקום חדש וכך לבחון אותם ולהפיק לקחים".

במקביל לפעילות הרבה ולגיחות שמורכבותן עלתה ככל שהתקדם התרגיל, טבועה תמיד בזכרון צוותי האוויר תאונת המסוקים ברומניה בשנת 2010 והם הקפידו ליישם את הלקחים. "הוצאנו מעל 200 גיחות, 16 טיסות יום ו־16 טיסות לילה, כאשר האסון ברומניה עומד תמיד ברקע. מזג־האוויר משפיע עלינו אבל אנחנו עושים הכל מבחינת ניהול סיכונים מקדים", הוא משתף. "אנחנו דורשים מעצמנו לעמוד בסטנדרט הגבוה ביותר, למצות בצורה הטובה ביותר את כל המשימות שהצבנו לעצמנו כיעד, תוך חידוד השיח המקצועי".

"שת"פ יקר מפז"
לצד היתרונות המבצעיים של האימון הייתה לו גם חשיבות בתחום הבינלאומי כאשר במהלכו נפגש תא"ל נין־נון עם בריגדיר כריסטוס איליופולוס, מפקד אווירית היבשה של יוון. הייתה זו פגישתם הראשונה של שני המפקדים הבכירים שנכנסו לתפקידם במהלך שנת 2016 והיא לוותה על־ידי ענף תיאום בינלאומי של חיל־האוויר.

כחלק מהמפגש סייר תא"ל נין־נון בבסיס "סטפנוביקיו", הכיר את כלי־הטיס היוונים ואת הטייסות השונות. המפקדים דנו בנושאים מבצעיים, בסוגיית כח־האדם, באימונים ובמתארים אותם מבצעים שני הכוחות. תא"ל איליופולוס אמר כי הוא מבין את האתגר המבצעי מולו מתמודדת מדינת ישראל ומעריך את נסיונה רב השנים.

"יוון היא שותפה אסטרטגית של מדינת ישראל. שיתוף הפעולה בדרג הצבאי חשוב ומפרה את שני הצבאות ומאפשר לנו להתאמן ולשמור על כשירות", אמר תא"ל נין־נון. "התרגיל הזה הוא חלק משיתוף פעולה יקר מפז. בעבר היוונים הגיעו להתאמן יחד עם חיל־האוויר שלנו בישראל. שיתוף הפעולה הוא יציב ויש לו אופק של שותפות, אמון הדדי וידידות בין שתי מדינות שעוזרות אחת לשנייה".

מביאים אלפא ביחד
זו הפעם השנייה שמטוס "צופית" אותו מפעילה הטייסת "הראשונה" מבסיס שדה דב, מצטרף לתרגיל ביוון. "נקודת הפתיחה של הפריסה הנוכחית הייתה למעשה נקודת הסיום של הפריסה הקודמת. היכולת של המטוס היא מכפיל כח באימון כאשר אין לו מקבילה בחיל־האוויר היווני", קבע אל"ם אמיר, מפקד בסיס שדה דב. "קיים שיתוף פעולה עם מטוסי הקרב והמסוקים היוונים כאשר סגירת המעגל, החל מאיסוף מודיעין אווירי ועד תקיפת המטרות, הינה מהירה מאוד ומהווה יכולת דרמטית ומבצעית. כמו כן היא מחזקת את התדמית האסטרטגית של חיל־האוויר ומדינת ישראל".

להשתתפות מטוס "צופית" בתרגיל יש שלוש מטרות עיקריות: שיפור יכולות הטיסה באזור לא מוכר, בתווך בינלאומי ובמזג־אוויר משתנה, חיזוק יסודות החוזי תוך שימוש בעזרים שונים וחיזוק שיתוף הפעולה עם חיל־האוויר היווני.

"אנו חייבים להיות חדים ומדויקים", אמר אל"ם אמיר. "עמידה בכלל מרכיבי המשימה, החל מזמנים ועד דיוק מוחלט בנתוני המטרה שמספקת ה'צופית' למטוסים היוונים, הם 'אלפא רב ממדית'. מרשים לראות כיצד לקחים שהופקו בתרגיל הקודם מיושמים היטב כבר בפריסה הנוכחית ואנו כבר עם הפנים קדימה, למימוש אלמנטים נוספים אותם נרצה לתרגל בשנה הבאה".

חצי שנה מראש
ביחד עם אנשי צוות־האוויר מטייסות המסע"ר (מסוקי הסער) בבסיסי פלמחים ותל־נוף וטייסת "הראשונה" מבסיס שדה־דב, המריאו לתרגיל גם כ־200 אנשי המערך הטכני של הטייסות. הם היו אמונים על תחזוקת המסוקים ושמישותם וכן אחראים לוודא שכל הציוד לו יזדקקו יגיע אל בסיס הפריסה.

עבור רס"ן רמי, מפקד גף מסוקים בטייסת התחזוקה של בסיס פלמחים, הייתה זו הפריסה השנייה ליוון. הפעם, בשונה מהתרגיל הקודם בו היה מכונאי מוטס, הוא הגיע בתור המוביל הטכני של הפריסה. "מהצד זה נראה פשוט, אבל היום אני מבין כמה נדרש לרדת לפרטים ועד כמה תקלה אחת יכולה לעכב פעילות", הוא מגלה לי. "נערכנו בצורה מדוקדקת במשך חצי שנה מראש כשהיעד המרכזי הוא שכל גיחה תצא לפועל כמתוכנן, ללא תקלות טכניות".

בתרגיל הקודם ביוון לא הספיקו מסוקי "יסעור" לבצע את כל גיחות האימון עקב תחזוקה שוטפת. "כחלק מהפקת לקחים הבאנו מסוק 'יסעור' נוסף כדי שהאימון לא יתעכב אם יידרש טיפול טכני".

לדבריו, האתגר בפריסה לחו"ל הוא שילובם של כלל הגפים הטכניים שלא בהכרח יושבים באותו בסיס ובמקרה הנוכחי מדובר בשלושה בסיסים שונים. "מאחר שבתרגיל השתתפו טייסות רבות, הוחלט שיהיה קצין טכני מטייסת אחת שהסגן שלו הוא קצין אחזקה מטייסת אחרת. כך מיצינו את שיתוף הפעולה בין הטייסות שלנו, אפשרנו סנכרון נכון בין בעלי התפקידים השונים אשר אינם רגילים לעבוד יחד ביומיום ויצרנו אינטראקציה משותפת והפרייה הדדית. זה מאתגר מאוד להכין ציוד טכני חודש וחצי לפני הפריסה ושיתוף הפעולה בין היחידות היה מצוין".

גם אנשי מערך המנהלה פעלו מסביב לשעון. "היה לנו חשוב לדאוג למעטפת המנהלתית והלוגיסטית הטובה ביותר על־מנת לאפשר לצוותים המשתתפים בתרגיל להתמקד במשימתם", סיפר רס"ן בני, מפקד גף כח־אדם של בסיס פלמחים, שהוביל את התחום המנהלתי בפריסה.

עם הפנים לעתיד
זה התרגיל הרביעי בו פורס מערך המסוקים של חיל־האוויר ליוון ונראה ששיתוף הפעולה בין שתי המדינות החולקות צבעי דגל כחול־לבן עוד יניב פירות גם בהמשך. "האימונים הבינלאומיים של חיל־האוויר מהווים מרכיב אסטרטגי בפעילות החיל והינם בעלי חשיבות לאומית", הדגיש רס"ן חגי, רמ"ד תרגילי שת"פ בינלאומי. "תכנית האימונים הבינלאומית של החיל נקבעת כחלק מגרף תכנית העבודה. אנחנו מצפים להרחבת שיתופי הפעולה עם מדינות שונות ולפתיחת תחומים חדשים, לצד המשך עבודה משותפת עם בעלות בריתנו הקרובות".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

הטלה אחרונה

יחידת הכיבוי האווירי עוברת מאחריות חיל-האוויר למשרד לבטחון פנים ופותחת בעידן חדש ומשודרג של כיבוי אווירי. זו הזדמנות טובה להביט אחורה אל השנים בהן הוקמה והופעלה בחיל-האוויר, תוך שהיא עסוקה כל העת בפעילות מבצעית של כיבוי שריפות בישראל וגם מחוצה לה

לוחמי העתיד בהווה

מערך ההגנה האווירית משנה את פניו ומתאים את עצמו למציאות הנוכחית כשבמרכז נמצאים אנשיו העומדים בלב משימת היירוט. הלוחמים והקצינים החדשים יעברו הכשרה חדשה שאמורה להכין אותם למלחמות ועימותי העתיד, תוך שהם מכירים מקרוב את כל מערכות היירוט בהן עושה המערך שימוש