בטאון חיל האוויר

ביטאון
מאויישים מרחוק אבל שומרים קרוב
גליון 231 31/10/16
כטמ"ם במשימת היבשה
60 למבצע "קדש"
אימון אווירי ביוון

עסקי אוויר

סופות במדבר

חיל–האוויר לקח חלק בתרגיל "רד פלאג" הבינלאומי שהתקיים בארצות הברית ובו השתתפו מדינות מרחבי העולם. זו השנה השנייה ברציפות בה השתתף החיל בתרגיל המהווה את גולת הכותרת של הפריסות לחו"ל בתכנית האימונים

נדב שחם

טייסות "סופה" (F-16I) וטייסת "ענקי המדבר" המפעילה מטוסי "ראם" (בואינג 707) חזרו ארצה לאחר השתתפות בתרגיל הבינלאומי "רד פלאג", אשר נערך לאחרונה בבסיס בנבאדה בארה"ב. במסגרת התרגיל, התאמנו טייסות "האחת", "הנגב", "אבירי הזנב הכתום" ו"העטלף" בטיסה בקואליציה משותפת עם חילות־אוויר זרים, ביניהם האמריקאי והספרדי.

"התרגיל מדמה מלחמה בצורה מצוינת מכיוון שאתה נדרש לטוס בשטח לא מוכר ובטופוגרפיה מאתגרת. בארץ אנחנו רגילים לטוס מעל אזורים מוכרים ולכן קשה להפתיע את האנשים אך כאן זו באמת טיסה אל הלא נודע", מספר רס"ן גיל, ראש מדור תרגילי חו"ל. "התשתית של האמריקאים מצוינת ומכילה הרבה מאוד איומים קרקעיים ואוויריים המייצרים אווירה מלחמתית".

זו השנה השנייה ברציפות בה משתתף חיל־האוויר הישראלי בתרגיל המהווה את גולת הכותרת של הפריסות לחו"ל במהלך שנת האימונים. "מדובר בטייסות וטייסים שונים מאלו אשר לקחו חלק בתרגיל השנה שעברה. אף אחד במשלחת הנוכחית לא השתתף ב'רד פלאג' בעבר, כך שעבור כולם מדובר בחוויה ראשונית", מבהיר רס"ן גיל.

להפיל ולנצח
מתווה הגיחות בתרגיל הנוכחי דומות לאלו אותן חוו צוותי־האוויר בשנה שעברה. התרגיל משלב גיחות תקיפה וגיחות אוויר־אוויר. המשתתפים תרגלו שלל תרחישים ומשימות כולל חילוץ טייס נוטש, הגנת תא שטח ותקיפת מטרות אסטרטגיות. הם תקפו, הגנו, הפתיעו והופתעו, השתדלו לא ליפול וגם יצאו כדי להפיל ולנצח.  "לקחנו חלק ב־18 גיחות. אנחנו נמצאים בבסיס הפריסה לאורך היום אשר מתחיל בתדריך לכלל המשתתפים בגיחות היומיות שם מסבירים על מרכיבי הגיחה אותה יחוו הצוותים מהמדינות המשתתפות", מסביר רס"ן גיל.

בפריסה פגשו הצוותים צוותי־אוויר ממספר מדינות, מה שמהווה כר פורה ללימוד משותף והדדי. "אנחנו נמצאים בבסיס עם מדינות שותפות וזו הזדמנות לראות את דרך פעולתן, מה דומה ומה שונה. ניתן ללמוד מהנסיון של האחרים ולהבין היכן יש מקום לשיפור", מספר רס"ן גיל.

כאמור, בנוסף למטוסי הקרב לקחו חלק בתרגיל גם מטוסי "ראם" אשר היו אמונים על התדלוק האווירי של המטוסים וגם ביצעו מתארים ייחודים במהלך התרגיל עצמו על אדמת ארה"ב. "מטס ההעברה נמשך מספר ימים, כולל נחיתות ביניים ומהווה אירוע מאתגר מאוד. אנחנו לוקחים מספר מכובד של מטוסי קרב ושמים אותם בצד השני של העולם. אין הרבה מדינות שמסוגלות לעשות זאת, מדובר בכשירות ייחודית", קובע רס"ן גיל.

ביחד עם אנשי צוות־האוויר, המריאו לנבאדה גם יותר מ־100 אנשי המערך הטכני, שתפקידם לדאוג לתחזוקת המטוסים ולשמישותם. "כבר בחודש אוקטובר האחרון התחלנו להיערך לפריסה", אמר סא"ל אבי, סגן מפקד טייסת תחזוקה בבסיס רמון ומפקד מערך האחזקה של הפריסה. "אנו נדרשים לאייש את האנשים, תהליך לא פשוט בפני עצמו וגם להחליט אילו מטוסים מהבסיס ייצאו לפריסה".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

חברות כנה

מפקד חיל–האוויר המלכותי הקנדי צופה המשך שיתוף פעולה פורה עם חיל–האוויר הישראלי. בביקור שערך בארץ בשלהי ספטמבר אמר: "גישתו של חיל–האוויר וכליו מהווים עבורנו מקור לידע וללמידה"

מטפחים את דור העתיד

תכנית חדשה יצאה השנה לדרך על–מנת לרתום את הקצונה הצעירה של חיל–האוויר להמשך השירות הצבאי. התכנית הניבה תוצאות בשטח וזכתה לאחרונה בפרס צה"לי