בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 230 31/08/16
טיסה בראות מוגבלת
גלילת ה"אדיר"
עשור למלחמת לבנון השנייה

כתבות

זה הדדי

"נובל שירלי", התרגיל המשותף בין חיל–האוויר ומז"י לכוחות המארינס וצבא ארה"ב, התקיים זו השנה השלישית ברציפות. במהלך התרגיל דימו הכוחות שלל מתארים שנועדו להכין את האמריקאים לקראת תעסוקה מבצעית. מסוקים ישראליים טסו לצד מסוקים אמריקאים ולראשונה השתתף גם כטמ"ם ישראלי כאשר שני הצדדים לומדים ומלמדים

ורד תללה | צילום: מור צידון

השמש יוקדת על מעלה הר קומות וממכשיר הקשר נשמעים משפטים מקוטעים באנגלית. "בוא מהר. איבדתי הרבה דם", משיב החייל המדמה טייס נוטש בשטח אויב וממתין לחילוץ. לפתע אנו מבחינים בשתי נקודות באופק, ההולכות וקרבות לעברנו. חיוך גדול מתפרס על פני כולם, החילוץ מגיע.

קולות הרוטור של המסוקים מפירים כעת את דממת המדבר. "אני יכול לראות אותך. אם תיקח שמאלה תוכל גם אתה לראות אותי", ממשיך הנוטש בהכוונת המסוק. לאחר מספר דקות של סיבובים באוויר, נוחתים לצידנו שני מסוקים: "יסעור" (CH-53) ישראלי שצבעו החום משתלב היטב בנוף המדברי ומיד אחריו מסוק נוסף מסוג CH-53E אמריקאי כסוף. "הטייס הנוטש" עולה למסוק הישראלי שמוביל למקום מבטחים.

זה רק מתאר אחד שהתרחש בתרגיל "נובל שירלי", שיתוף פעולה בין חיל־האוויר הישראלי ומז"י (מפקדת זרוע היבשה) לכוחות המארינס וצבא ארה"ב. מטרת התרגיל הייתה אימון הכוחות האמריקאים לקראת תעסוקה מבצעית. בתרגיל שכבר הפך למסורת ודימה שלל מתארים, השתתפו מסוקים ישראליים ואמריקאיים ולראשונה גם כטמ"ם (כלי־טיס מאויש מרחוק) ישראלי.

"מעבר למטרה האסטרטגית של חיל־האוויר בשיתוף פעולה בינלאומי, התבצע בינינו לימוד משותף שהתבסס על חלוקת ידע כדי לשפר את ביכולות", אומר סא"ל גדי, מפקד טייסת "דורסי הלילה", המפעילה מסוקי "יסעור" והובילה את התרגיל.

אתגרים מבצעיים משותפים
שיתוף הפעולה הבטחוני בין ישראל לארה"ב מתקיים כבר שנים רבות במסגרת משימות מבצעיות משותפות, שיתוף מידע ותרגילים שעורכים שני הצדדים יחדיו. כך נוצרת הזדמנות להיכרות מעמיקה ולא במקרה הוגדר שיתוף הפעולה הבינלאומי כיעד מרכזי בפעילותו של חיל־האוויר, בהיבט שיפור יכולות האימון, חלוקת ידע ומיצוב החיל כמוביל ומשמעותי.

"שיתוף הפעולה עם בעלת בריתנו ארוצות הברית הינו אינטרס אסטרטגי עבורנו", מסביר רס"ן חגי, מוביל התרגיל במטה חיל־האוויר. "בתרגיל הזה אנחנו מבצעים אימון משותף שמסייע להם להגיע מוכנים לאתגרים מבצעיים אותם יפגשו בזמן אמת. מעבר לכך, יש לנו פלטפורמות טיסה דומות ובפעם הראשונה טסו בתרגיל CH-53 ישראלי ואמריקאי יחד. אנחנו מבצעים שיח משותף כדי ללמוד האחד מהשני ולבצע הפריה הדדית מתוך הבנה שתמיד יש מה ללמוד מהאחר".

"התרגיל משפר את המבצעיות המשולבת של ארה"ב והצבא הישראלי", אומר רס"ן דניאל רובינסון, טייס CH-53E מחיל הנחתים שהשתתף בתרגיל. "יש לנו מחויבות ממושכת לחזק שותפויות אזוריות ולקדם את הבטחון על־ידי תרגילים באזור".

אחד האתגרים המשותפים הוא חילוץ טייס שנטש בשטח אויב, פעולה שתתבצע לרוב על־ידי מסוקי סער ולכן, במהלך האימון תרגלו המסוקים הישראליים והמסוקים האמריקאים תרחיש מסוג זה, כפי שתואר בפתיחת הכתבה. משימת חיט"ן (חילוץ טייס נוטש) היא אחת המשימות הכי ערכיות שלנו. האמריקאים הם ידידים טובים ולכן אנו רוצים לתת להם את המעטפת הטובה ביותר שאפשר", מסביר סרן דן, מוביל התרגיל בטייסת "דורסי הלילה". "האזור בו התאמנו על המשימה הוא הררי וחולי ועבור האמריקאים אימונים במקומות כאלה נחשבים טובים מאוד, מאחר שמדובר בתוואי שטח בו הם לא רגילים להתאמן. במתאר חיט"ן למדנו כיצד הם טסים במבנה, על התקשורת ביניהם וראינו מה אנחנו עושים כמותם ומה שונה".

איך אומרים חיט"ן באנגלית?
הכוח האמריקאי הגיע לישראל על נושאת מסוקים והפעיל כטמ"ם MQ-21, מסוקים מדגם CH-53E וציוד רב נוסף. הם מייחסים חשיבות רבה לאימון "נובל שירלי" אותו תרגלו זו השנה השלישית ברציפות. "מה שמייחד את הטיסה בישראל הוא מגוון הנופים, תוואי השטח וסוגי המתארים שהמדינה מספקת", משתף רס"ן רובינסון. "השטח במזרח צפון־קרוליינה, שם שוכן בסיסנו, מלא עצים וטופוגרפיה שטוחה. ישראל מספקת מגוון תוואי שטח שונים, מערים מאוכלסות בצפיפות ועד מדבר צחיח ובו מגוון שטחי אימון שאינם זמינים אצלנו. אלה משפרים את הכשירות המבצעית של צוות המסוק בסביבה בה יתכן ויפעל".

המפתח להצלחת משימת חיט"ן בזמן קצר תלוי בעבודת הקשר של אנשי צוות המסוק הישראליים והאמריקאים. "אחרי שהוזנקנו למשימת חיט"ן ובזמן הטיסה אל הנוטש, העברנו בקשר את תמונת המצב לאנשי צוות המסוק האמריקאים. הם קיבלו נקודת ציון של הנוטש ואת האיומים בסביבתו אליהם יש לשים לב בטיסה", מספר סרן אורן מטייסת "מובילי הלילה". "כל הזמן דיברנו אנגלית. זו הייתה הפעם הראשונה שהתנסיתי בכך והיה מאתגר מאוד לבצע את המשימה. ניתן היה לראות בתדריך ולאורך כל הטיסה המשותפת, שהקווים המנחים שלנו בביצוע חיט"ן זהים. הבסיס והערכים שלנו זהים ולכן יש קרבה וידידות מיוחדת. כשאתה טס עם צבא זר ונחשף לאופן ביצוע המשימות שלו, שהיא שונה משלנו, זה פותח לך את הראש וגורם לך לחשוב האם שיטת הביצוע שלנו היא הנכונה, וזה עוזר להבין גם למה אנו מבצעים כך ולא אחרת".

האמריקאים אינם משתמשים במנוף ההצלה המותקן במסוקי "יסעור", בו עושים הצוותים הישראלים שימוש תכוף. אצל האורחים מותקן במקומו מקלע "מיניגאן".

"ביצוע התרגיל עם חיל־האוויר שיפר את המוכנות והכשירות של הזרוע האווירית של המארינס בצורה יוצאת דופן", מתאר רס"ן רובינסון. "התרגיל תרם רבות למקצועיות שלנו והפך אותנו לאנשי צוות־אוויר טובים יותר".

ישראלי בשירות המארינס
מסוק CH-53E אמריקאי נוחת בדרום. מבטן המסוק מזנקים במהירות עשרות לוחמי מארינס החוברים אל לוחמי "מגלן" וכעת הצוותים מתארגנים למשימה: פשיטה על ישוב עוין הסמוך לגבול.

שורות של מבנים פזורים, מדמים עיר מאוכלסת הכוללת איומים רבים הדומים לאלה שיפגשו בלחימה. אבל עוד טרם הכוחות יוצאים לפשיטה, סורק כטמ"ם "שובל" (הרון 1) מטייסת "המל"טים הראשונה" את העיר ומוודא שאין מי שמנסה לחבל במשימתם. "הכטמ"ם נתן אישור למסוק האמריקאי לנחות בסמוך לאזור הפשיטה, כשבבטנו הכוח הקרקעי", משתף סגן בן, מוביל התרגיל בטייסת "המל"טים הראשונה" שהשתתפה בפעם הראשונה בתרגיל בינלאומי ופתחה את הדלת לקראת שיתוף פעולה עתידי בין מערך הכטמ"ם הישראלי והאמריקאי. "אחד היעדים המרכזיים אליהם שאפנו בתרגיל, הוא יצירת שפה משותפת ואחידה עם השותף וכך יצרנו קשר עם הכוחות הקרקעיים בשטח דרך קרון ההפעלה שלנו. הכוונו אותם בתוך העיר לכל אורך הפשיטה ועדכנו אותם כשהיה חשד לכוח אויב".

הכוחות עושים דרכם אל לב העיר ולפתע מבחינים מפעילי הכטמ"ם באיום באחד מהבתים הסמוכים. "אויב באחד הבתים. אתה 50 מטר ממנו. שים לב", מזהיר מפעיל הכטמ"ם בקשר את מפקד כוחות המארינס בשטח. "אנחנו העיניים ששומרות עליהם מלמעלה ותפקידנו לדאוג ששום דבר לא יפתיע אותם כדי שיוכלו לבצע את עבודתם כנדרש". ואז מגיח מסוק קרב "שרף" (אפאצ'י־ לונגבאו) ומשגר מספר טילים לאחד הבתים החשודים. "כוחות המארינס הכווינו אותנו ליעדי התקיפה וכל זמן ששהו בשטח היינו כוח האש שלהם", מוסיף סרן ברק מטייסת "הצרעה" המפעילה מסוקי "שרף" והשתתפה בתרגיל.

שאיפות לתרגיל הבא
כחלק מהאימון המשותף ישבו מפעילים אמריקאים בקרון של כטמ"ם "שובל" ולהיפך - מפעילים ישראלים התרשמו מעבודתם של האמריקאים בקרון ההפעלה על נושאת המסוקים. לאורך התרגיל חלקו הצוותים מידע זה עם זה, כאשר כל אחד מהם נתן עצות לצד השני על סמך הנסיון המבצעי שצבר. "לעומת המארינס שהחלו להפעיל את הכטמ"ם שלהם לאחרונה, 'שובל' פועל בחיל־האוויר כבר עשור והשתתף בפעילויות מבצעיות רבות. על בסיס הידע הרחב שלנו ייעצנו להם וזה היה משמעותי מאוד עבורם", מספר סגן בן ומספר על התרשמותו מהקרון ממנו הפעילו כטמ"ם MQ-21. "חלוקת העבודה אצלם בקרון שונה, אך המשימות דומות לאלו אותן אנחנו מבצעים והן עוסקות בעיקר באיסוף מודיעין".

"המטרה המרכזית של זרוע האוויר של המארינס הייתה לשתף פעולה עם המדינה המארחת כדי ללמוד טקטיקות שונות, טכניקות ונהלים מחיל־האוויר הישראלי ולהיות מסוגלים לשלב את האלמנטים האלה באימונים שלנו", מסכם רס"ן רובינסון. "טייסי המסוקים, אנשי צוות־האוויר ומפעילי הכטמ"ם למדו שיש דמיון רב בין הכוחות שלנו. המשימות שלנו אמנם שונות, אך שתי הזרועות מורכבות מאנשי מקצוע מסורים השואפים לביצוע משימותיהם בצורה הבטוחה והיעילה ביותר".

אנשי טייסת "המל"טים הראשונה" כבר מתכננים את האימון המשותף הבא. "השאיפה שלנו היא שבעתיד נתאמן ביחד ויותר מזה, שכטמ"ם ישראלי וכטמ"ם אמריקאי יבצעו יחד משימות", מביט סגן בן לעתיד. "אנחנו רוצים ליצור אימונים משותפים, ללמוד תוך הפריה הדדית ולחזק את יכולותינו. האימונים המשותפים עוזרים לנו להגדיל את טווח היצירתיות כך שנוכל להגיע להישגים משמעותיים יותר".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

בדרך

פחות מחצי שנה לפני הנחיתה בישראל, נערך במפעלי ״לוקהיד מרטין״ בארה״ב טקס גלילת ״אדיר״ (F–35I) הראשון. שליח הבטאון היה בטקס, ביקר על פס הייצור ובליין המטוסים וחזר משוכנע: חיל–האוויר של עידן החמקן יהיה שונה מכל מה שהכרנו

רואים טוב

במטרה לחזק את הכשירות של טיסה בראות מוגבלת, הגו אנשי מערך המסוקים תוכנית חדשה שעתידה לשמור על חיי צוותי המסוקים. הכוונה כעת היא להתחיל ולהטמיע את התוכנית כבר בשלבי קורס–הטיס