בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 230 31/08/16
טיסה בראות מוגבלת
גלילת ה"אדיר"
עשור למלחמת לבנון השנייה

כתבות

מגדל בשמיים

בשנת 2000 החל חיל–האוויר להפעיל את מערכת "מגדל אש". מאז הספיקה המערכת לצבור אינספור שעות טיסה מבצעיות והביאה לשינוי מהותי במערך איסוף המודיעין מהאוויר של צה"ל. הצצה אל קרביה מספקת מספר תובנות מעניינות אודות השינוי שהביאה למערך המודיעין ולסיוע שהיא מספקת באיתור וקביעת מטרות גם בזמן אמת

ורד תללה | צילום: מור צידון

סוף שנות ה־90, תל־אביב. אל מגדלי עזריאלי הנמצאים בתהליך בנייה הגיעו שלושה מהנדסים של חברת "אלביט מערכות" שעלו במעלית הפועלים אל גג אחד המגדלים. על הגג הם פרקו את הציוד שהביאו, העמידו מצלמות זעירות ובעזרתן צפו אל עבר הים התיכון כשהם מנסים לסגור מעגל על מטרה בלב הים, תוך בחינת יכולת המצלמות להתמקד בנקודת אור חלשה ממרחק רב. בחלוף כמה שנים תורכבנה אותן מצלמות במערכת מודיעין משוכללת וחדשנית שנכנסה לשירות בחיל־האוויר ואף הספיקה לזכות בפרס בטחון ישראל: "מגדל אש".

בחזית העולמית
המערכת המותקנת כיום על מטוסי "צופית" (ביצ'קראפט קינג־אייר B-200) וכטב"מים (כלי־טיס בלתי מאוייש) מסוג "איתן" (הרון TP) משמשת אמצעי איסוף מודיעין מרכזי ומציגה יכולת תצפית לטווח של עשרות קילומטרים. "לפני כ־20 שנה החליט חיל־האוויר שצריך להחליף את מערכות התצפית לטווח הארוך שהוא מפעיל", מספר רס"ן מריוס, ראש צוות "מגדל אש" בלהק הציוד. "הוחלט לקלוט את מערכת 'מגדל אש' של חברת 'אלביט' ומאז שנת 2000 נמצאת המערכת בשימוש שוטף, בשגרה ובלחימה".

"מדובר ביכולת הנמצאת בחזית העולמית בהיבט הביצועים והיא משפרת באופן משמעותי את יכולות מערך איסוף המודיעין האווירי של צה"ל", מסביר דני סלסקי, מנהל חטיבת מערכות אוויריות ולייזר בחברת "אלביט מערכות". המערכת מספקת צילומי חוזי איכותי ביום ובלילה והיא בעלת יכולות פעולה בארבעה סנסורים בו־זמנית. "הייחוד של 'מגדל אש' משאר מערכות איסוף המודיעין של החיל הוא האופטיקה החזקה, המאפשרת לתצפת לטווחים ארוכים מאוד. אין היום מערכות בחיל שיודעות לעשות זאת וזה היתרון הגדול של המערכת".

מחבל על הגג
בעקבות האינתיפאדה השנייה בתחילת שנות ה־2000, חלה תפנית בהיקף משימות ופעילות "מגדל אש", בעיקר משום שמחבלים נעו בשטחים בהם לא הייתה נוכחות קרקעית של צה"ל. מי שהשלים את תמונת המודיעין על המתרחש בגזרה, היו בעיקר צוותי איסוף המודיעין האווירי שהשתמשו במערכת שהספיקה לצבור מאז עשרות אלפי שעות טיסה מבצעיות מוצלחות.

במבצע "חומת מגן" בשטחי יהודה ושומרון בשנת 2002, שנועד לפגוע בתשתיות הטרור הפלסטיני ולעצור את גל הפיגועים שהתעצם במסגרת האינתיפאדה השנייה, פעלה המערכת החדשה של חיל־האוויר בצורה אינטנסיבית. "מטוס 'צופית' עם 'מגדל אש' תמרן מעל הכוחות שנכנסו למחנות הפליטים, הכווין והזהיר אותם בקשר ישיר בזמן אמת", מתאר רס"ן מריוס. "אנשי צוות המטוס שצפו מטווח של 30,000 רגל (תשעה קילומטר) ומעלה ידעו לומר להם היכן נמצא המחבל, מעבר לקיר או על גג הבניין. שיתוף הפעולה במבצע בין חיל־האוויר לכוחות הקרקעיים לא היה טריוויאלי, כמו שהוא היום: כוח קרקעי המבצע פעילות מבצעית בשטח האויב יחד עם יחידה אווירית המכווינה אותו צעד־צעד. עם השנים, המערכת הביאה לשינוי".

לאחר האינתיפאדה השנייה הובן כי יש לנצל את יכולת איסוף המודיעין האווירי גם באתגרי הבטחון השוטף ולא רק במלחמות או מבצעים וכך, ניתן לראות כי במהלך השנים האחרונות עלה באופן משמעותי גרף שעות הטיסה של טייסת "הראשונה" המפעילה מטוסי "צופית" והייתה הראשונה לקלוט את המערכת. "כיום, לפני שצה"ל מבצע כל פעולה בחזית האויב, עליו לקבל את כל המידע הרלוונטי הנוגע לאזור והמערכת מספקת את המידע העדכני ביותר".

גם על כטב"ם
בשנת 2006 הוחלט לשלב את מערכת החוזי המתקדמת בכטב"ם "איתן", שכמו כל כלי בלתי מאוייש, מביא עמו יכולת שהייה באוויר לזמן רב. "הכניסה לעולם הכטב"ם הביאה לקפיצה משמעותית במערך איסוף המודיעין מהאוויר", מדגיש ראש צוות "מגדל אש". "נוצרה תפיסת הפעלה חדשה. במטוסי 'צופית' יש סיירי אוויר היושבים בבטן המטוס ומפעילים את המערכת ולעומת זאת, את הכטב"ם מפעילים מקרון המרוחק משדה הקרב. בהשוואה למערכות מודיעין נוספות שיש לחיל־האוויר, מדובר ביתרון גדול".

מכיוון שבחיל משתמשים במערכת בתדירות גבוהה, מופעל צוות בחברת "אלביט מערכות" שעובד סביב השעון ומבצע תחזוקה שוטפת יחד עם צוותי הטכנאים של החיל. "מי שאמון על תחזוקת המערכת הינם אנשי גף מודיעין אוויר בטייסות התחזוקה, להם מסייעים גם אנשי חברת 'אלביט'", אומר רס"ן מריוס. "יש אנשים בחברה שתפקידם לדאוג שכל המערכות תקינות וכשירות לעבוד", אומר דני סלסקי. "הם מוודאים כל הזמן שיש זמינות מקסימלית למערכות 'מגדל אש' בחיל־האוויר והתחזוקה מאפשרת את המשך המבצעיות של המערכת בחיל".

תמונה קשה לפיענוח
יכולותיה של המערכת להעניק פתרונות בזמן אמת בכל הקשור לסיוע לכוחות הקרקע, מצליחות פעמים רבות להציל חיים. באחד המבצעים בגזרת עזה בשנים האחרונות, הכווין מטוס "צופית" ובו סיירי אוויר, כוח אש אווירי לתקיפת מטרה בגזרה. במקביל נכנסו צנחנים אל אחד הבניינים בו הסתתרו מחבלים בקומת הגג ובמקום התפתח קרב. אותה "צופית" הופנתה לסיוע לאותו כוח צנחנים ויצרה איתו קשר ישיר.

"מפקד פלוגת הצנחנים דיבר באופן ישיר עם סיירי האוויר במטוס והם תיארו לו מניין יורים עליו ומה הוא ושאר הלוחמים צריכים לעשות כדי להתגונן. לאחר מכן הם הכווינו אש מהאוויר לאותו בניין. התקרית הסתיימה ללא נפגעים מכוחותינו", מספר רס"ן תומר, סגן מפקד טייסת "הראשונה". "אתה רואה את הצורך האמיתי של הלוחמים על הקרקע בסיוע ומטוס 'צופית' מגיע ונותן להם מענה. מעבר ליכולות המערכת לזהות מה מתרחש על הקרקע מטווח רב, מעידה הסיטואציה הזו על השילוב בין יכולות המערכת ליכולות אנשי צוות המטוס".

טייסת "הראשונה" מבצעת מדי יום טיסות מבצעיות של איסוף מודיעין באמצעות מערכת החוזי המתקדמת. צוות המטוס מורכב משני טייסים, שני סיירי אוויר המפעילים את המערכת ומפקד משימה. "הרכב הצוות של הטייסת שטס בכל משימת איסוף מודיעין והיכולת של המערכת, נותנים תוצר חוזי טוב יותר ממה שקיים במערכות אחרות", אומר רס"ן תומר. "להבדיל ממפעילי הכטב"ם ומי שמשתמש במערכות חוזי שונות, עוברים סיירי האוויר קורס פענוח של חיל־המודיעין. הקורס מלמד אותם לפענח תמונה קשה, להבחין ממרחק רב באיזה סוג טק"א (טילי קרקע אוויר) מדובר, האם זה רכב או משאית והאם אדם שוכב או רץ".

מלבד מערכות "מגדל אש" מבצעיות המותקנות על מטוסי "צופית", קיימת מערכת זהה נוספת המשמשת לאימון סיירי האוויר בטייסת. המאמן נועד להכשרת הסיירים על הקרקע ובכל שנה נערכים שישה אימונים, כאשר בכל אחד מהם מתרגלים הסיירים תרחישים שונים בהם אולי יתקלו באוויר.

סוס עבודה
בשנה החולפת צברה טייסת "הראשונה" למעלה מ־5,000 שעות טיסה מבצעיות של "מגדל אש" במקביל להגדלה משמעותית בכמות המבצעים המיוחדים בשנים האחרונות. "הצורך בחוזי רק הולך וגדל בצבא", מדגיש רס"ן תומר. "אין אף טייסת בחיל שיודעת לבצע את המשימה שאנחנו מבצעים עם המערכת ולכן אנחנו טסים מסביב לשעון ולאורך כל ימות השבוע".

המערכת מכסה שטחים נרחבים בשטחי ישראל ומסביב לה. "המערכת מאשפרת תמונה ממספר סנסורים בו־זמנית כשכל מצלמה נותנת יכולת אחרת ואנחנו במטוס יכולים לשלב את היכולות הללו לכדי תמונה אחת, מקיפה הרבה יותר ממה שיש במערכות אחרות", אומר רס"ן תומר.

כאמור, בשנת 2006 הוחלט להכניס את המערכת למערך "איתן" ולמרות החששות, עובדה זו לא גרמה לצמצום משימותיה של "הראשונה" שעד אז הייתה הטייסת היחידה שהפעילה אותה.  "לא מדובר בתחליף אלא במילוי פער שנוצר. אין תחרות בין הפלטפורמות אלא השלמה".

"למודיעין השפעה קריטית"
כפי שהוזכר, המערכת נכנסה לשימוש מבצעי בתחילת שנות ה־2000. כיצד שומרים עליה בחזית הקדמה הטכנולוגית? "מדובר במערכת מודולרית", טוען סלסקי. "יש לה שתי אוזניים ובכל אוזן יש סנסורים. כשהטכנולוגיה מתקדמת מחליפים ושמים אוזן חדשה. זה לא משפיע על המערכת, משתמשים באותה תשתית ופעולה זו חוסכת כסף רב ותחזוקה. חשבנו על האפשרות הזו עוד בתהליך הפיתוח וכיום, אנחנו לקראת סיום אחד השדרוגים המשמעותיים ביותר של המערכת".

השדרוג יאפשר להתקין את המערכת במהלך השנה הקרובה על כטב"מים נוספים מסוגים שונים ובנוסף ישולבו במערכת מגוון יכולות חדשות. לאחרונה מתקיים תהליך של החלפת הסנסורים הקיימים במערכת בסנסורים משופרים אשר יגדילו את טווח הפעולה של המערכת וישפרו באופן משמעותי את איכות התמונה המתקבלת. השיפורים צפויים להאריך את חיי המערכת וישאירו אותה בחזית הטכנולוגיה גם בשנים הקרובות.

גם השילוב בסוגי כטב"ם שונים יביא להגדלת התפוקה המבצעית של המערכת. "מדובר במערכת המעניקה את המענה הטוב ביותר לטווחים ארוכים ולכן אנו מנסים לשלב אותה בכמה שיותר כלי־טיס ולשפרה ככל הניתן", מסכם רס"ן מריוס. "יש למודיעין השפעה קריטית וככל שתביא יותר מידע רלבנטי, כך יגדל היקף משימות המערכת".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

מנווטים מסלול מחדש

כבר אין להם מפות קוד מנוילנות, הם לא משתמשים במצפנים ומוטל עליהם חלק משמעותי ומכריע במשימת הקרב. לאור הזירה הדינאמית, התפתחות הטכנולוגיה וכניסת מטוסי "לביא" (M-346) לחיל-האוויר, משתנה תפקידם של נווטי הקרב מקצה לקצה ובהתאם מתפתחת גם הכשרתם המבצעית

מציאות אחרת

קרב האוויר הקלאסי של העבר הפך בשנים האחרונות לפעולה מהירה ושונה לגמרי. כיצד מתבצע קרב האוויר המודרני? מדוע מתאמנים עדיין בחיל-האוויר על המתכונת הישנה? ואיפה התגלו סודות הטילים של המיג-29? חלק מהתשובות בכתבה שלפניכם