בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 229 30/06/16
התוכנית הרב-שנתית של צה"ל
אימון ארוך טווח
יום חיל-האוויר תשע"ו

כתבות

המסלול מוכן

ההיערכות לקליטת מטוסי "אדיר" (F–35I) בעיצומה. לצד צוותי–האוויר, אנשי התקציבים ומתכנני המערכה השוקדים על קליטת המטוסים החמקנים, מתקיימים גם במערך הטכני תהליכים רבים שנועדו להשלמת ההכנות לנחיתת המטוסים הראשונים בחודש דצמבר

אילון טוהר, טליה יריב וזהר בונה | צילום: לוקהיד–מרטין

את קליטת "אדיר" (F-35I) מהיבט המערך הטכני, ניתן לסכם על רגל אחת במשפט מדבריו של מפקד החיל: "לא נתאים את ה'אדיר' לחיל־האוויר אלא נתאים את חיל־האוויר ל'אדיר'".

"המערך הטכני לוקח חלק משמעותי בתהליך הקליטה, משתנה ומעוצב לאורך התהליך", מסביר סא"ל משה, ראש תחום "אדיר". "להפוך את המטוס לעוד אחד ממטוסי חיל־האוויר, זה נועד לכשלון. הפעם האירוע מספיק גדול כדי שנשנה את תהליכי העבודה שלנו לאורו".

חיה אחרת
"תכנית הקליטה ייחודית", מצהיר אל"ם ע', ראש מחלקת תכניות מטוסים בלהק ציוד. "הפיתוח אינו מסתיים בקליטה הראשונית בדצמבר וילווה אותנו בעשור הקרוב. מאפיין מהותי נוסף הוא שהמטוס מפותח כחלק מתכנית בינלאומית בהובלת 'לוקהיד מרטין' ואנחנו מחויבים להיצמד אליה".

הפעם האחרונה בה "קפץ" חיל־האוויר דור הייתה לפני ארבעה עשורים כשהגיעו מטוסי "בז" (F-15). "אנחנו מתקדמים לדור החמישי של מטוסי הקרב. לא בכדי אומרים שזה אינו מטוס אלא מערכת אווירית. 'אדיר' הוא חיה אחרת: מרתקת, מפחידה ומסובכת יותר ממה שאנחנו מכירים", מדגיש סא"ל משה.

ישראל היא הראשונה שתפעיל מטוסי "אדיר" בצורה מבצעית מחוץ לארה"ב והכוונה היא שהמערך הטכני יעמוד בחזית עולם האחזקה. החזון הוא שבעוד כעשור ייווצר בישראל מוקד ידע עולמי ומרכז ההדרכה שעתיד לפעול בבסיס נבטים ייפתח לקורסים בינלאומיים. "יש לפנינו דרך ארוכה ובשנים הקרובות אנו צפויים לפתח יכולות חדשות", מוסיף אל"ם ע'. "יש לנו נסיון טוב בצבירת עצמאות הנדסית ותחזוקתית. האתגר לפתחנו יהיה מימוש מפת הדרכים לעצמאות בשיתוף התעשיות הבטחוניות למול מרחב הפעולה שיש לנו במסגרת התוכנית הבינלאומית".

המטוס עדיין נמצא בתהליכי פיתוח. "כל מה שאני יודע היום עשוי להשתנות מחר ובכל נקודת זמן בה נקלוט מטוסים נוספים, הם יהיו שונים מהקודמים", אומר סא"ל משה. "בשנים הבאות נתאים את הגרסאות לתצורה הסופית. האמריקאים שומרים על חשאיות רבה בכל מה שנוגע למטוס ואנחנו מקבלים את המידע בהתאם לנהליהם". לדברי רס"ן מוטי, קצין פרויקט "אדיר" במחלקת תכניות מטוסים, "בכל פעם שעמדנו בפני קבלת החלטה משמעותית, קיבלנו אותה בנקודת הזמן האחרונה האפשרית ועל־פי המידע הטוב ביותר שהיה בידינו באותו הזמן".

משנים תפיסה
השינוי התפיסתי כביר ומתבטא במרכזי האחזקה האזוריים ברחבי העולם שיפעלו בשנים הקרובות בסינרגיה של המדינות השותפות בתכנית F-35. מדובר בכלכלה שיתופית של חלפים שיאפשרו למשתתפות להוזיל עלויות אחזקה ולבצע מהפך, הלכה למעשה, במה שמכונה בחיל־האוויר "דרג ב'". המשמעות: טכנאים בגף הטכני ימשיכו להוציא מטוסים לגיחות ולבצע טיפולים ראשוניים, אך בכל הנוגע לתיקון המערכות המתבצע בטייסות התחזוקה של הבסיס, תוכנס לתמונה תפיסת האחזקה הגלובאלית. המערכות תשלחנה למרכזי האחזקה האזוריים ובמקומם תתקבלנה מערכות חלופיות. מודל זה צפוי להביא חסכון כלכלי וכן זמינות רבה יותר, כאשר המדינות יחלקו ביניהן במלאי הרכיבים והחלפים על־פי צרכיהן. חלק מהחלל שיותיר אחריו דרג ב' יתמלא בגרסה משודרגת של דרג א', מעין "א' פלוס".

"אחד המרכיבים המרכזיים בתוכנית הוא הוזלת עלות תחזוקת המטוס והוזלת עלות שעות הטיסה באמצעות יצירת מרכזים אזוריים", מסביר אל"ם ע'. "לא בכל תחום אנחנו בהכרח רוצים עצמאות. עם זאת, אנחנו הולכים לשם בצורה אחראית: לא בכל מקום ובכל מצב אנחנו יכולים להיתמך באחזקה הגלובלית אלא רק היכן שיש כדאיות כלכלית ומענה טוב לזמינות החלפים. דרך הפעולה הברורה היא למקסם את עצמאותנו התפעולית היכן שיש צורך".

מעבר להשתלבות בתפיסת האחזקה הגלובאלית שתאפשר קבלת חלפים בהתאם ליעדים, הרי שמפקד חיל־האוויר דוגל בגישה שמטוס לא יעזוב את ישראל אלא למשימות מבצעיות בלבד. בשל כך אושרו תכניות הקמת מרכזי אחזקה ייעודיים ביא"א (יחידת האחזקה האווירית) שיתנו מענה לטיפולים מקיפים בחמקנים. הקמתם כבר יוצאת לדרך. "לפי קונספט התוכנית, כאשר תהיה במטוס תקלה המיועדת לדרג ד', יהיו 'לוקהיד מרטין' אחראים לשלוח צוות מארה"ב, או שהמטוס ישלח למרכז האחזקה האזורי בהתאם לאופי התקלה", מסביר רס"ן מוטי. "אולם אנו מקימים יכולת עצמאית לדרג ד' לפלטפורמה בארץ וכך לא יצא המטוס מישראל לצרכי אחזקה".

לדבר "אדירית"
אנו שואלים את סא"ל משה כיצד ישפיעו השינויים על הטכנאי בקצה. "האתגר הבולט ביותר? האנגלית. כדי לתחזק את המערכת האמריקאית, חייבים לדעת אנגלית ברמה גבוהה", הוא אומר ושולף מחברת עבת כרס של ראשי התיבות הלועזיים הנוגעים לתחזוקת החמקן הראשון לישראל. מתברר שכדי להיות טכנאי של "אדיר" צריך לדעת אנגלית טובה, אבל חייבים גם ללמוד שפה חדשה של מושגים וראשי תיבות - "אדירית".

כל טכנאי החמקן עברו מבחני איתור קפדניים בהם נבדקו גם כישורי השפה שלהם. רובם המוחלט היו שוחרים בשלב האיתור, או הנדסאים בשנת י"ג־י"ד לפני גיוס שכבר בתחילת שירותם הצבאי יזכו להיות הראשונים להוציא חמקנים לגיחות.
"המיונים לצוותי הטכנאים הראשונים אינם נעשים בחפזון", מבהיר סא"ל ש', מפקד טייסת תחזוקה אווירית בבסיס נבטים. "הוקם צוות שזו מטרתו והוא מקיים ראיונות אישיים וממיין מי מתאים לתפקיד זה. אנחנו מחפשים מועמדים לגיוס בעלי ציונים גבוהים, יכולות השקעה גבוהות ורמת אנגלית גבוהה".

במהלך ההכשרה הם יכירו את החיל, ילמדו אנגלית ואת מנעד המושגים הרחב שמביא עמו החמקן ויודרכו בידי הטכנאים שהיו בגרעין ההסבה בארצות הברית. "כשאתה בונה משהו חדש, יש נטייה להתאימו לתבניות מוכרות. כאן אנו מנסים לבחון את התהליכים כמה שיותר ולחשוב מחוץ לקופסה", אומר סא"ל ש'. "החניכים בקורס לא יגעו במטוסים אחרים. זה עולם שונה לגמרי ואחזקה שונה מכל מה שטכנאים במערכים אחרים מכירים. כשמשווים בין F-16 לבין F-35, זה כמו להשוות בין טלפון קווי לאייפון. נכון שהטלפון הקווי פשוט יותר לתפעול אבל האייפון מכיל בתוכו יכולות אחרות והוא מערכת שלמה שיכולה לעשות הרבה יותר מלהתקשר".

השטח במתח
ההכנות בשטח נמשכות במלוא המרץ: בניית מבני הטייסת והגף הטכני הושלמו לפני מספר חודשים וכחודש לפני נחיתת המטוסים הראשונים יימסר דת"ק (דיר תת־קרקעי) משופץ ומחודש המיועד לחמקנים. בשנים הקרובות יושלם דת"ק חדש ועתידני, ממוגן וממודר.

בימים אלו נבנה בבסיס נבטים מבנה מאמן הטכנאים הראשון מסוגו בחיל־האוויר אשר יכשיר טכנאים לעבודה על המטוס. ההנחה היא כי הכשרת טכנאים באמצעות סימולאטור ייעודי תביא חסכון משמעותי בזמן וכוח אדם ותקפיץ את רמת הדרכתם לאיכויות גבוהות ביותר. השאיפה היא "לאזרח" את אחזקת ותפעול הסימולאטור, בדומה לתפיסה הכוללת בתכנית החמקן ובאזרוח מאמנים נוספים בחיל בשנים האחרונות.

בחודשים האחרונים טסו אנשי הגף הטכני של הטייסת להסבות הראשונות בארה"ב ובחודשים הבאים יערכו מספר קורסים אליהם יטוסו בהדרגה טכנאי הגף הטכני של הטייסת המורכב כיום בעיקר מאנשי קבע. ההסבות מתקיימות בבסיס חיל־האוויר האמריקאי וכוללות שגרת קורס אינטנסיבית מהבוקר עד הערב בהובלת אנשי חברת "לוקהיד מרטין".

"היות שזה לא מטוס קרב רגיל והוא מתפקד גם כמטוס מודיעין שמערכות רבות שלו מזכירות כלי־טיס מאוישים מרחוק, הבאנו לתהליך הקליטה אנשים טכניים מכל חיל־האוויר", מסביר סא"ל ש'. "חלקם באו מרקע של מטוסי קרב, אבל חלק לא קטן באים עם רקע שונה לחלוטין. יש לכך תרומה גם לשבירת המוסכמות: כל אחד בא עם דרכי פעולה אחרות וכך נוצרים דיונים מעמיקים שמביאים ליצירת שיטות יעילות יותר".

משנה משחק
השינויים צפויים להכות שורשים במערך הטכני כולו ולהשפיע על תפיסת האחזקה שתוביל אותו בעשור הקרוב. "'אדיר' משפיע על מערכים אחרים מעצם היותו קטר טכנולוגי", מגלה אל"ם ע'. "אנחנו רוצים להביא את חיל־האוויר לעולם של ה'אדיר'. אי אפשר להקפיץ את המטוסים הקיימים שלנו לדור החמישי, אבל אפשר להפוך אותם לדור ארבע וחצי".

החמקן מביא תפיסה טכנולוגית חדשה, זו תפיסה חדשה וייחודית במסגרתה מרכזת מערכת ממוחשבת את התקלות, התיקונים והאחזקה במטוס ואף עוקבת אחר ביצוע המשימות. היות והמערכת מיוצרת בארה"ב, נדרש פתרון לקישור בינה ובין המערכות הישראליות, כך שהטייסת תוכל לקבל פקודות מבצעיות, נתונים תעבורתיים וחיבור ליחידות הבקרה האזוריות של חיל־האוויר.

"שום דבר לא דומה למה שהיה עד עכשיו. המעורבות העמוקה של האמריקאים, הגדלת חלקם של אזרחים ואנשי מקצוע על־פני אנשי צבא ותפיסת האחזקה הגלובאלית, מהווים דוגמאות לכך. אלה לא שינויים נקודתיים אלא מהפכה תרבותית עמוקה במערך הטכני כולו", מחדד אל"ם ע'. "כמו שהמטוס ישפיע גם על תפיסות ההפעלה של העולם המבצעי, כך בעולם התחזוקתי ובעתיד אני צופה שנאזרח יחידות, נשנה את הגדרת המקצועות במערך ונתאים את תפיסת האחזקה שלנו באופן שישפיע על חיל־האוויר. זה רק עניין של זמן".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

מעבר לים

התגברות האיומים ממדינות מרוחקות הופכת את הטיסות לטווחים ארוכים לרלוונטיות יותר ויותר. בחיל–האוויר מקדישים זמן ומאמץ רב לגזרת המעגל השלישי ופועלים בתחומי המודיעין, התכנון וכמובן האימונים למרחקים ארוכים
צילום: יששכר רואס

יובל למובילים

טייסת "מובילי הלילה" מציינת 50 שנות פעילות ומבצעים היסטוריים, גלויים וחשאיים בפינות מוכרות ועלומות במזרח–התיכון. לרגל חגיגות היובל חוזר בטאון חיל–האוויר לעשור ה–80, שנים בהן ביצעה הטייסת קפיצת מדרגה מבצעית והפכה לאחת היחידות העסוקות בצה"ל