בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 228 01/05/16
גליון חגיגי ליום העצמאות תשע"ו

אימון ביוון
הצוות האווירובטי
יום העצמאות תשע"ו

לגליון זה מצורף דגם להרכבה של מטוס ה-F-35

כתבות

מעלים הילוך

צוות ההקמה של טייסת "אדיר" (F–35I) טס לארה"ב על–מנת להתאמן בסימולאטור המטוס וכדי לצבור ידע מקדים לקראת נחיתת המטוסים בישראל. אנשי הצוות מספרים על היכולות החדשות, על האתגר בבניית יש מאין וגם על הציפייה למטוס החמקן

טליה יריב | צילום: לוקהיד מרטין

נחיתת מטוסי F-35 הראשונים של חיל־האוויר הישראלי קרבה ובאה ועל חברי צוות ההקמה של טייסת "נשר הזהב" שעתידה לקלוט את החמקנים הראשונים, הוטל אתגר לא פשוט: הם, למעשה, אחראים על הקמתה של הטייסת הראשונה מחוץ לארצות הברית שתפעיל את המטוס החמקן באופן מבצעי.

כיאה ל"שנת האדיר", נפתחה 2016 באבן דרך נוספת בדרך לעידן החדש. בימים הראשונים של חודש ינואר טסו חברי צוות ההקמה של הטייסת בראשות תא"ל תומר בר, ראש להק מבצעי אוויר, לסדרת אימונים והיכרות עם מטוס F-35 במאמן הטיסה של חברת "לוקהיד מרטין" הנמצא במפעל "לוקהיד מרטין" בטקסס. לאחר מכן, המשיכו לביקור קצר בטייסת F-35 הראשונה בחיל־האוויר האמריקאי שתהיה מבצעית בחודש אוגוסט בבסיס "היל".

כשההסבות הראשונות לצוותי־האוויר עומדות בפתח ועל ספרות הטיסה להיכתב, צריך צוות ההקמה להכיר מקרוב את המטוס שיפתח עידן חדש של חמקנות בחיל־האוויר. "בשלב הזה של תהליך הקליטה, עדיין יש לא מעט אי־וודאות, הטיסה הייתה אחת מן הדרכים שלנו לחוות את הדברים מקרוב", מסכם סא"ל יותם, מפקד הטייסת. "רצינו להעלות את רמת הידע כדי להבין את היכולות המבצעיות של המטוס אל מול שדה הקרב הנוכחי של חיל־האוויר ושל מדינת ישראל".

במהלך שהותם בסימולאטור בטקסס התאמנו חברי הצוות במאמן על המשימות המאפיינות את הזירה איתה מתמודד חיל־האוויר באמצעות היכולות החדשניות של החמקן. לפני כל "גיחה" בסימולאטור, הם הכניסו גורמים ואיומים הלקוחים מהשגרה החיל־אווירית שגם אושרו על־ידי ראש המטה לפני הנסיעה ובדקו האם המטוס נותן מענה לאתגר שהוכנס.

קרוב למציאות
הטיסות של צוותי־האוויר בסימולאטור לא היוו חלק מההסבה אותה יעברו בחודשים הקרובים. המטרה הייתה לצבור נסיון ולקבל מושג על מטוס מדור חמישי, שהנחשפים אליו טוענים כי הוא שונה מכל מטוס אחר.
"זו הפעם הראשונה שטסתי במאמן F-35. זאת הייתה חוויה מדהימה והבנתי שהטיסה על מטוס כזה היא חוויה מאתגרת", מתאר רס"ן מתן, מפקד מרכז הכשרה ואימון "אדיר" שבו ישוכן המאמן הישראלי. "כטייס זו חוויה גדולה מפני שזה מאמן שמייצר לך תחושה קרובה למציאות, בעיקר ברמה הפרקטית של יכולות המטוס ומערכות הנשק".

במרץ 2017 עתיד לנחות מאמן F-35I בישראל והוא יכשיר ויאמן את טייסי "אדיר" הנוכחיים והבאים. מבנה המאמן, אשר נבנה בימים אלה, יהפוך למרכז הכשרה ואימון חדשני וראשון מסוגו בחיל־האוויר.

"המאמן שפגשנו הוא בעיקר מאמן טקטי, הדגש בו הוא על המערכות והפעלתן ופחות על ההדרכה והדימוי של העולם החיצוני", מסביר רס"ן מתן. "המאמן שאנחנו צפויים לקלוט ייתן דגש על שניהם, גם יספק אימון טקטי לתפעול המערכות וגם ידמה את העולם החיצוני בצורה טובה על מנת ליצור תחושה קרובה ככל הניתן לטיסה אמיתית. אנחנו מבינים שזה המאמן שאנו זקוקים לו מכיוון שבכדי לאמן את טייסי ה'אדיר' דרוש שטח אווירי גדול מאוד עם איומים קרקעיים ואווירים רבים, דבר שקשה לספק בשטח הקטן של המדינה. מפעילי הסימולאטור האמריקאים היו סקרנים לראות איך הטייסים הישראלים מתאמנים נוכח ההבדלים בזירה המבצעית של ישראל. בסוף הביקור הם סיפרו לנו שהם למדו מאיתנו דברים חדשים על תפעול המאמן, בעקבות האימון שלנו".

לומדים מחברים
על חברי צוות ההקמה מוטלת כעת המשימה המאתגרת של גיבוש תפיסת ההדרכה של מטוסים מהדור החמישי אשר עדיין לא נמצאים ברשות חיל־האוויר. עליהם להגדיר איך ללמד את הטייסים, איך להכשיר אותם לטוס על "אדיר" ואיך לאמן אותם עליו. לכן, כדי לשפר את רמת הידע ולהיעזר במי שכבר עבר זאת לפניהם, ביקרו חברי צוות ההקמה בבסיס "היל" בטייסת F-35 הראשונה בחיל־האוויר האמריקאי שעתידה להיות מבצעית בקיץ הקרוב.

"הבנו שהאתגרים שאנחנו עומדים מולם הם אותם האתגרים מולם עמדה הטייסת האמריקאית לפני שנה", מספר רס"ן מתן. "הם סיפרו לנו כי אם היינו מגיעים לכאן לפני שנה, הם היו מציגים לנו את אותם הקשיים איתם אנו מתמודדים היום. הקושי הוא בעיקר בכמות המידע שצריך להתמודד איתה והשינויים הארגוניים, הבנו כי זה חלק בלתי נפרד מקליטת המטוס".

צוות ההקמה פועל במספר מישורים לקראת הגעתו הצפויה של המטוס לקראת סוף השנה הנוכחית. בקרוב צפוי לטוס כל גרעין ההדרכה של מערך האחזקה לארה"ב ובקיץ תתקיים הסבה ראשונה של טייסים בבסיס "לוק" בפיניקס ומבנה מרכז ההדרכה "אדיר" יהיה מוכן, אך תוך כדי כל אלו, עליהם לכתוב, להכין ולסדר את כל הספרות ההדרכתית והמבצעית שתשמש את טייסי "אדיר" עוד שנים ארוכות.
"אנחנו נכנסים לתקופה קריטית של הכנה בארץ לפני תחילת ההסבות בחו"ל", מצהיר סא"ל יותם. "יחד עם זאת, חיל־האוויר קפץ מדרגה בהבנה שלו את מערך 'אדיר', אנחנו מרגישים שיש הירתמות מצוינת של כלל גורמי המטה לתמיכת הפרויקט והבנת סדרי הגודל בו".

לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

צייר לי שושנה

הם טסים על הגבול שבין הדיוק לידיעה שחייהם בידי חבריהם למבנה ובין הסכנה לרצון להפגין ביצוע מושלם. הם מקפידים על כל תנועה ותנועה כאשר הם ממריאים אל–על בסרבל לבן ומשרטטים ציורים בשמיים. לרגל יום העצמאות נפגשנו עם שלושה טייסים שסיפרו על שלושה מטוסים ועל חוויה אחת: הצוות האווירובטי. יום העצמאות תשע"ו

טיפוס מרחף

כבר 25 שנים עומד בשמיים בלון לבן וגדול שלוקח חלק חשוב בייצור התמונה האווירית של חיל–האוויר. על–אף שנדמה כי מדובר בטכנולוגיה פשוטה יחסית אל מול יתר המערכות אותן מפעיל החיל, יש לבלון חלק קריטי ולעיתים גם בלעדי באיסוף מודיעין רלוונטי ומתעדכן