בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 227 01/03/16
שת"פ גזרת עזה
פרידה מהעיט
מדפסת תלת-מימד

לגליון מצורף גליון ילדים

כתבות

מקושרים

עולם המאמנים המקושרים צובר תאוצה בחיל–האוויר ועתיד להפוך בקרוב לכלי אימון מרכזי. המשתתפים עוברים חוויית אימון מבצעי לכל דבר, כולל היכולת לטוס במבנה מעל מדינות אויב, לחמוק מסוללות טילים ולתקוף אותן ולהרגיש כמו בשדה הקרב

נדב שחם

חיל־האוויר מצוי בלחימה כוללת בגבול הצפון. מטוסי "אדיר" (F-35I) מתמרנים בגובה לצידם של מטוסי "בז" (F-15) ו"ברק" (F-16C/D) ותוקפים מטרות רבות. בגובה נמוך יותר מרחפים מסוקי הסער המחלצים פצועים וגם כלי־הטיס הבלתי מאוישים מבצעים משימות איסוף וחוזי מעל השטח. כל מי שיביט לשמיים או יחפש את צלילי הלחימה, יבחין בשמיים כחולים ושקטים וזו אינה בעיית חושים. צוותי האוויר המתרגלים לחימה נמצאים תחת קורת גג במאמנים מקושרים מתקדמים הנמצאים בכמה בסיסים נבחרים ברחבי הארץ.

"בתוכנית הרב־שנתית של עשר השנים הבאות מקבל עולם הקישוריות והאימון המשימתי מקום מרכזי עקב ההבנה שזה הכיוון אליו הולך החיל", מספר רס"ן אסף, ראש מדור מאמנים מקושרים. "יוקמו מאמנים מקושרים ומשימתיים למסוקים ולכטב"ם ותהיה הרחבה להיקף האימון הסימולטיבי של מערך הקרב".

למי הוא מקושר?
מה זה בעצם מאמן מקושר? מדובר ביכולת של המתאמנים לדמות גיחה במבנה, לראות ולתקשר אחד עם השני, כאשר מערך הקרב הוא היחיד שכבר יכול להתאמן במאמן מסוג זה. המלא"ם (המרכז לאימון משימתי) בבסיס חצור קולט את צוותי האוויר של מטוסי "ברק" וה"סופה" (F-16I) של החיל לאימון לו מוגדרת משימה ספציפית, בשונה מהמאמנים הרגילים שם מתאמנים צוותי האוויר על מצבי חירום מול מסך של 180 מעלות.

מערך נוסף המתאמן כבר בימים אלו במאמן הוא מערך הבקרה. לכל אימון של טייסת מצטרף בקר הנדרש, בדיוק כמו צוותי האוויר, להתמודד עם אירועים כמו השמדת מכ"ם יחידת הבקרה ולמרות זאת לצלוח את המשימה. חשוב לציין כי למערך מסוקי הסער ישנו מאמן משימתי בו ניתן להתאמן על משימה מדויקת, אך כאמור, מאמן זה אינו מקושר ולא ניתן לדמות בו טיסה של כמה כלי־טיס במבנה.

חניכי קורס־הטיס ממגמת הקרב והטייסים הצעירים של החיל נהנים גם הם מאימון ברמה גבוהה. בבסיס חצרים קיים מאמן מקושר למטוס "לביא" (M-346). כרגע, ישנן שתי עמדות של אימון מקושר מול מסך של 360 מעלות ועוד שתי עמדות של מאמן מצבי חירום. "השאיפה היא שבעתיד הקרוב יורחב המאמן המקושר של המטוס וניתן יהיה להתאמן ברביעייה", אומר רס"ן אסף. "קורס־הטיס יהפוך לאיכותי יותר וניתן יהיה לקצר את כמות הגיחות באוויר. כיום, על־מנת שחניך יעשה הקפות באוויר ללא עזרת המדריך, הוא נדרש לעבור כמה גיחות הדרכה ואילו במאמן הוא יוכל לעשות זאת בזמן קצר יותר וכך לקצר את התהליך".

אימון מבצעי
המאמן בחצור מכיל שמונה עמדות כאשר הטייס והנווט נדרשים לשבת כל אחד בעמדה נפרדת. בתוך העמדות העגולות מצוי מסך של 360 מעלות המדמה בצורה מדויקת את סביבת הטיסה המבצעית. "ניתן לדמות טיסה מבצעית מעל מדינות אויב הכוללת את האיומים הרלוונטים של כל זירה", מסביר סרן איתי, קצין הדרכה במלא"ם. "בנוסף, ניתן לבצע במאמן אימונים מסוימים שאינם אפשריים באוויר כמו ללחוץ על הפיקל (כפתור שיגור) ולשגר טיל אל עבר מטרה וגם להטיל חימוש".

מכיוון שבאימונים השוטפים באוויר חייבים לשמור על רמת בטיחות גבוהה, הרי שבזמן האימון במלא"ם ניתן לקחת יותר סיכונים ולהתאמן במתארים קשים וייחודים. "האימון מביא אותנו לקצה. אנחנו יכולים לבצע תמרונים, לטוס בגובה נמוך, להשליך בידונים, למשוך רביעיית מטוסים לקרב", מדגים רס"ן ניר מטייסת "העקרב" אשר ביצעה אימון במלא"ם לאחרונה.

האימון מתרגל גם את הפן המנטלי של הלחימה. צוותי האוויר יכולים לחוש את התחושה של פגיעת טיל בכלי־הטיס שלהם או של אחד מחברי המבנה. "המראה של מטוס מתפוצץ לידך מייצר לחץ מבחינה מנטלית וגורם לחוויה משמעותית יותר", מציין רס"ן אסף. "חווית הנפילה קשה מאוד. אתה נוטש את המטוס בשטח אויב ורואה אותו מתפרק באוויר", מוסיף רס"ן ניר.

מעבר ליתרונות המבצעיים, יש לאימון במאמן יתרון כספי גדול. גיחה של מטוס קרב באוויר מצריכה דלק רב, כוח אדם לטיפול במטוס ושחיקת מנוע המטוס ומנגד, כאשר מתאמנים במאמן, כל זה נחסך וכך החיל חוסך.
"כל פרויקט המלא"ם ממומן על־ידי החסכון שהוא מביא לחיל־האוויר", מבהיר רס"ן אסף. "החוזה נפרס ל־15 שנה ומשולם בחסכון השנתי שיוצר המאמן".

מוקד ידע
מכיוון שמטרת האימון במלא"מ היא לקיים אימון דומה ככל הניתן למציאות, המאמן בנוי ומתנהל בדיוק כמו טייסת מבצעית. מבחינת התשתית: ניתן למצוא את חדרי המבצעים, התכנון והתדריכים בדיוק כמו בכל טייסת. בטייסת עצמה לבושים צוותי האוויר בציוד הטיסה על־מנת לדמות מציאות ואף מתחקרים עם סרטי צפייה כל גיחה שהם מקיימים. "שבוע אימון של טייסת במאמן מכיל ארבעה ימי טיסה, לכל טייסת אנו מתאימים את המתארים וסוג האימון הדרוש לה", מציין סרן איתי.

המאמן אשר נמצא בחלקו בבעלותה של חברת "אלביט מערכות", אינו פעיל בכל ימות השנה מכיוון שאנשי החברה נדרשים להמשיך ולשפר אותו על־מנת להקפיד וליצור חוויית אימון מיטבית. "כרגע חסרות במאמן מספר מערכות לחימה אשר נמצאות במטוסי החיל וכמו כן עדיין לא ניתן להתאמן בטיסות לילה", מסביר רס"ן אסף.

בנוסף לאימון אותו עוברים צוותי האוויר, השהייה במאמן מעשירה אותם בידע רב על ההתרחשויות בזירות המבצעיות בעזרת הדרכות שאנשי המלא"ם מעבירים להם. "אנו עובדים בשיתוף עם מחלקת מבצעים של החיל שאחראית בין היתר על תורות הלחימה. כשטייסת מגיעה אלינו, היא סופגת מידע ומתעדכנת בהערכות הלחימה החדשות", מספר סרן איתי.

עתיד מקושר
מעבר לבניית מאמן מקושר למערך המסוקים והכטב"ם, ישנם עוד חידושים בתחום הנראה לעין. כבר בתחילת 2017 יקלוט המלא"ם בחצור את מערך F-15. אנשי צוות האוויר ממערך "בז" כמו גם מערך "רעם" (F-15I) יוכלו להצטרף לצוותי האוויר הטסים על "ברק" ו"סופה" ולהתנסות במאמן הייחודי.

"שילוב מערך F-15 הכרחי מכיוון שנוצר פער באיכות האימון בין המערכים, שכן האימון שמקבלים במאמן הוא ייחודי ואינו ניתן להשגה באימון אווירי", אומר רס"ן אסף שמסביר גם כי בעתיד מתכוון חיל־האוויר להסיט יותר שעות טיסה למאמן בעקבות היתרונות הברורים באימון שכזה. "כיום, חמישה אחוזים מטיסות צוותי האוויר מתרחשות במאמן. הכוונה היא להגדיל את כמות האימונים לכ־20 אחוזים. מדובר בשינוי תפיסתי של החיל".

כוונה נוספת, הוא לאפשר אימון משותף בין מאמן מקושר למטוס הנמצא באוויר בגובה רב לבין סוללות טילי קרקע אוויר הפרוסות ברחבי ישראל, למרות שמדובר באתגר טכנולוגי גדול במיוחד. המחשבה שמטוס קרב יצליח לנעול על מאמן סימולטיבי נראית אולי מופרכת, אך אנשי החיל מאמינים כי בסופו של דבר יצליחו לעמוד גם באתגר זה. האימון המקושר העתידי יצא אל מחוץ לתחומי חיל־האוויר וגם זרועות אחרות בצה"ל יהיו שותפות לשינוי. הכוונה היא לבצע אימון משותף של המערכים אשר ידרשו לעבוד יחד בעת לחימה אמיתית, דוגמת אימון של מערכי הכטב"ם והמסוקים עם כוחות טנקים. מפעיל כטב"ם, איש צוות אוויר ושריונר יוכלו לשבת בנוח במאמן ממוזג ולהתאמן יחדיו.

תחום ביום האויב בחיל, יעבור גם הוא שינוי מרענן. כיום, ישנם אנשי צוות אוויר במלא"ם אשר תפקידם הוא לדמות את "הכוח האדום" באימון. מכיוון שבעתיד חיל־האוויר יסיט יותר שעות טיסה למאמן, טייסת ביום האויב של החיל תצטרך גם היא להתאים את עצמה. "הכיוון הוא יצירת יכולת אימון באוויר מול מטרות אויב סימולטיביות המוטסות בעזרת בינה מלאכותית ובעזרת 'טייסים אדומים' שיטוסו בסימולאטורים", מסכם רס"ן אסף. "צריך לזכור כי גם אחרי שיסיטו כ־30 אחוז משעות הטיסה למאמן, עדיין יתקיימו 70 אחוז מהאימונים באוויר. לכן הטייסת 'האדומה' של החיל ואמצעי ביום האויב האחרים, יישארו רלוונטיים גם לאחר השינוי".

לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

צילום: דוד גרינוולד

המעטפת

התמונות המתפרסמות מהתרגילים הבינלאומיים בהם משתתף חיל–האוויר ברחבי העולם, מציגות בדרך כלל את כלי–הטיס הישראליים בשמיים הרחוקים, אך מאחורי הקלעים פועלים עוד רבים וטובים כדי לממש את המבצע הייחודי. אנשי המטה, המנהלה והתחזוקה אשר עושים ימים כלילות לפני, במהלך ואחרי כל פריסה, מתארים את ההכנות והעבודה הקשה שנועדה להביא להצלחת האימון החשוב
הזירה הצפונית עמוסה בכלי-טיס רבים ומהווה אתגר עבור אנשי היב"א | צילום: הגר עמיבר

מבט לצפון

ריבוי השחקנים המרכזיים בזירה, כולל כלי–טיס של מעצמות זרות יחד עם מגוון האיומים המאפיינים את החזית הצפונית, הופכים את המרחב האווירי לצפוף ומאתגר. בין מטוסי אויב, סוללות טילי קרקע–אוויר וכלי–טיס של חיל–האוויר, מבצעת היב"א הצפונית את משימתה ועושה סדר בשמיים