בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 226 31/12/15
טיסות לילה
דגל כחול
מסדר כנפיים

כתבות

תוצרת כחול לבן

אחד מקווי הייצור של כנפי F–35, המטוס החמקן, נמצא במפעל "להב" של התעשייה האווירית והחודש נשלח משם הזוג החמישי לחברת "לוקהיד מרטין" המייצרת את המטוסים בארה"ב. מנהל המפעל מספר על תהליך פתיחת המפעל, מה צפוי לו בעתיד ומה המשמעות של ייצור הכנפיים הללו בישראל

טליה יריב | צילום: איילת אדר

לפני כחמש שנים נחתמה עסקת F-35 ראשונה של משרד הבטחון הישראלי עם ארה"ב שהוערכה בכשלושה מיליארד דולרים וכללה רכישת טייסת מבצעית ראשונה של 19 מטוסים חמקנים מהדור החמישי מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין". זוג המטוסים הראשון שבישראל יקראו "אדיר" (F-35I) עתידים לנחות בבסיס נבטים בדצמבר 2016 ויתרת ההזמנה הראשונית תושלם בשנת 2018. בנובמבר 2014 החליטה ממשלת ישראל לרכוש 14 מטוסי "אדיר" נוספים עבור טייסת F-35 שנייה שתוקם בשנת 2019.

במסגרת התכנית מקיימת "לוקהיד מרטין" שיתופי פעולה רבים עם חברות ישראליות המייצרות חלקים שונים למטוסים החמקניים. אחד מהם הוא קו ייצור כנפיים אשר נחנך בתע"א (התעשייה האווירית לישראל) לפני כשנה. במסגרת החוזה תייצר התע"א 811 זוגות כנפיים בהיקף כספי כולל של כ־2.5 מיליארד דולר.

ג'ונגל טכנולוגי
בכניסה להאנגר בו ממוקם קו הייצור, מתנוסס שלט גדול עליו תמונת F-35 ושמו כפי שהמטוס נקרא בארה"ב: "Lightning II". במבט מהיר אל קו הייצור, קשה יותר לדמיין את הצורה המושלמת והסופית שהופיעה על השלט.
המערכות החדשניות ומחזיקי הכנף מיתמרים עד תקרת ההאנגר ובאמצעות גובהם וצבעם מעניקים תחושה של ג'ונגל טכנולוגי בתוכו המערכות זזות מעצמן ומטפלות בכנף כמעט ללא עזרת יד אנושית.

"זו הפעם הראשונה שהמפעל שלנו עובד עם חומרים מהסוג ממנו מיוצר מטוס ה-F-35", מצהיר אל"ם (מיל') בני כהן, מנהל מפעל "להב" בתעשייה אווירית. "המערכות בהן אנחנו משתמשים על־מנת לייצר את הכנפיים הללו הן מערכות שלא השתמשנו בהן מעולם, הקו הוכן במיוחד לייצור הכנפיים ואני מאמין שלא היו קווי ייצור מתקדמים מסוג זה בעבר".

בניית קו ייצור לכנפי מטוס חמקן, קו ייצור מסוג אותו עדיין לא בנו בישראל, הפכה לפרויקט הדגל של התעשייה האווירית והוא נחנך לפני כשנה בטקס במעמד שר הבטחון, רא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון וכריסטופר בוגדן, ראש מנהלת F-35 העולמית.

אלפיות המילימטרים
כדי להגיע ל־811 זוגות כנפיים עליהם התחייבה התע"א לחברת "לוקהיד מרטין", צריך היה המפעל להתכונן מראש לייצור של ארבעה זוגות כנפיים בחודש. משקלן הגדול של מכונות הייצור שהוצבו בהאנגר חייבו יציקת שכבה עבה של בטון על רצפת המפעל, כדי לוודא שלא יהיו אי־דיוקים בתהליך הבנייה. בתעשייה האווירית למדו את הלקח מחברה במדינה אחרת שזכתה במכרז דומה לייצור כנפיים למטוס ונאלצה לפרק ולבנות מחדש שלוש פעמים את קו הייצור שלה על־מנת לעמוד בסטנדרטים המחמירים של "לוקהיד מרטין".

"בנינו קו ייצור מא' ועד ת', נעשתה השקעה רצינית בתכנון כדי שנוכל לעמוד בלוח הזמנים של אספקת ארבעה זוגות כנפיים בחודש לחברת 'לוקהיד מרטין'", מסביר אל"ם (מיל') כהן. "היה עלינו לחשב את גודל ההאנגר, כמות המכונות שיוכנסו אליו וכמות הכנפיים שיוחזקו בכל עת במפעל באופן בטוח. כל כלי ופינה בהאנגר מדויקים ברמת אלפיות המילימטרים".

בקו הייצור פועל שילוב מיוחד בין מכונה לאדם. במבט מרחוק ניתן לראות רק את המכונות המיוחדות והגדולות שמבטיחות את הדיוק בבניית הכנפיים באמצעות הברגת הברגים במקומות הנכונים ואחיזתן כך שלא יזוזו, אך למרות תרומתן הגדולה של המכונות, מגע יד האדם נדרש גם בייצור כנפי החמקן.

במהלך היום נכנסים ויוצאים בממוצע כ־100 אנשים העובדים על הכנפיים, כשחצי מהם הינם מומחים לנושאים מסוימים אשר עובדים גם על פרויקטים נוספים בתעשייה, כך באה לידי ביטוי השיטה המטריציונית בקו הייצור.

"אנחנו מאמינים שכמות האנשים תלך ותגדל ככל שקצב ייצור הכנפיים יעלה", מספר אל"ם (מיל') כהן. "ישנה עקומת לימוד יפה מאוד המתארת גדילה בקצב הייצור של הכנפיים. במסירת הזוג הרביעי הדבקנו את קצב הייצור אליו הגיע מפעל 'לוקהיד מרטין' בזוג הכנפיים ה־30 שלו".

חמקן מכאן
F-35 הוא מטוס קרב מהדור החמישי המוגדר כמטוס שיכול לחמוק מגילוי במכשירי מכ"ם באמצעות החומרים המיוחדים מהם הוא מורכב. מהחומרים הללו מורכבות גם הכנפיים אותם מייצר מפעל "להב" ולכן אנשיו מתנסים לראשונה בעבודה עם חומרים מרוכבים. את עיקר העבודה העדינה של החדרת החומר המרוכב לכנף מבצעים אנשי המפעל אשר נבחרו לעבוד בו בזכות נסיונם הקודם בייצור כנפי F-15  ו-F-16. לאחר שנבחרו לעבוד במפעל, עוברים העובדים קורס מיוחד שמתקיים בתעשייה האווירית בו הם לומדים על החומרים המרוכבים איתם יעבדו ועל תהליכי הייצור השונים מכל מה שעשו בעבר.

בזכות העבודה עם החומרים המרוכבים החדשניים, עתיד פרויקט כנפי ה-F-35 לייצר לתעשייה האווירית פרויקטים נוספים ומשמעותיים. בעקבות הפרויקט פנתה אל התעשייה האווירית חברת "בל" המייצרת מסוקים, במטרה לשתף את התעשייה בבניית מסוק עתידי שתהליך ייצורו יתבסס על הידע של התעשייה בחומרים מרוכבים.

בנוסף, נעשה מאמץ גדול על־ידי הנהלת התעשייה האווירית לקבל אישור מחברת "לוקהיד־מרטין" לייצר את מעטה הכנפיים אותו מקבלת כרגע התעשייה מגורם אחר וגם לחתום על עסקת ייצור חציצי הכנפיים הנמצאים בגוף המטוס בין הכנף הימנית לשמאלית.

"השאיפה שלנו היא שכל חלקי הכנף, מהקצה הימני של הכנף הימנית עד הקצה השמאלי של הכנף השמאלית ייוצרו על־ידינו, כולל החלק המחבר ביניהן. החציצים העשויים ממתכת הם אלו שמרכיבים חלק מהכנף המרכזית ואין מה לדאוג, נגיע גם לייצור שלה", מתגאה אל"ם (מיל') כהן.

נדבך מרכזי בעסקה לייצור כנפי החמקן הוא הסכום הגדול בו היא מסתכמת, כ־2.5 מיליארד דולרים. "במובן העסקי, עסקת ייצור הכנפיים דומה לכל פרויקט אחר שאנחנו עושים במפעל", אומר אל"ם (מיל') כהן. "יש לנו פרויקטים בסכומים גדולים יותר, אבל הוא בהחלט נותן לנו בטחון בכך שתהיה לנו עבודה על הכנפיים עד שנת 2033 לפחות. כל התעשיות הבטחוניות בעולם נאבקות להגדיל את ההתקשרויות שלהן כדי להגדיל את ההכנסות. פרויקטים גדולים שנמשכים לטווחים ארוכים מבטיחים לנו הכנסת כספים בשנים הבאות ובכך הופכת אותנו למבוססים יותר".

העתיד כבר כאן
כיום נמצאים בכל העולם שלושה מפעלים בלבד (ישראל, איטליה וארה"ב) המייצרים כנפי F-35 לכל המטוסים המיוצרים על־ידי "לוקהיד מרטין". כל המפעלים עובדים על־פי אותם נהלים ואותו תקן איכות, מה שמחייב גם את מפעל "להב" לנהוג בזהירות ומקצוענות. על כל הכנפיים המגיעות מהמקומות השונים בעולם להיות זהות לגמרי ולעבוד לפי התכנית המסוימת שקיבלו מארה"ב.

"ניתן לומר שאנחנו ספק של עוד חלק מסוים במטוס, אך החלק הזה הוא משמעותי מאוד בו", מסביר אל"ם (מיל') כהן. "זה כבוד גדול לייצר את הכנפיים למטוס וזה מראה על האיכות של התעשייה האווירית ועל הבטחון של 'לוקהיד מרטין' ביכולות הייצור שלנו. כל אחד רוצה להיות שותף בבנייה של המטוס המיוחד הזה ולכן אנחנו מעניקים לו חשיבות גבוהה מאוד. אחד התחומים החשובים לנו ביותר בפרויקט הזה הוא העמידה בלוח הזמנים, אנחנו שמים דגש על שמירת האיכות הגבוהה של הייצור שלנו יחד עם לוח הזמנים הצפוף. כיום אנחנו עומדים במשימה בצורה טובה מאוד ומצפים לבאות".

פסגת ההישגים
התעשייה האווירית לישראל מייצרת בשנים האחרונות כנפי מטוס לפלטפורמות שונות במדינות שונות, ביניהן גם כנפי מטוס "סופה" (F־16I) של חיל־האוויר הישראלי וגם למטוסים של חיל־האוויר האמריקאי.
בנוסף לכנפיים הישראליות בפרויקט החמקן, משתפות חברות ישראליות נוספות פעולה עם "לוקהיד מרטין" בבניית מטוסי F־35 למרות שישראל אינה חברה בפרויקט JSF. בין החברות גם "אלביט־מערכות" שתייצר את קסדת המטוס המהווה חלק בלתי נפרד בהטסתו.

"לא נכנסנו לתהליך הזה כשותפים, אבל הפער הלך ונסגר במהירות. בגלל שלא היינו חברים במנהלת המטוס לא נתנו בהתחלה להיכנס לקרביים ולעשות במטוס שינויים שיתאימו לנו, התייחסו אלינו כאל משקיפים", מספר תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל "לוקהיד מרטין" בישראל בראיון לבטאון. "כשהתחלנו להוביל נסגרו הפערים. ניתן לראות את תשומת הלב של המנהלת לפרויקט הישראלי ואנשיהם מבקרים בארץ בתדירות גבוהה. הם הגיעו להבנה שאנחנו מדינה מובילה".

לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

לפני טיסת לילה ממליצים אנשים ירפ"א על פעילות גופנית ואכילה נכונה

טסים בעלטה

הלילה הוא מרכיב חשוב מאוד בפעילותו של חיל–האוויר. איך מצליחים להישאר ערים בטיסות ארוכות? איך נלחמים בלילה כשלא רואים את האויב בעין? ומה כדאי לאכול לפני טיסות לילה? מחשבה רבה מושקעת כדי לענות על שאלות אלו ונוספות ולהבטיח שגם בחושך אפשר יהיה לראות ולהבין הכל

שושלת קטלנית

זה הוא סיפורם של טילי א"א (אוויר–אוויר) "כחול–לבן", סיפור שהחל עם כשלונות בשנות החמישים ונמשך הרחק אל תוך העתיד עם הטילים המתקדמים בעולם בתחומם. זה הוא גם סיפורם של המפתחים שהצליחו להביא מהפכה בכל דור חדש של טילים ותרמו תרומה מכרעת לעליונות האווירית של ישראל באזור