בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 223 01/06/15
40 שנה למנ"ט
הרמס 900

כתבות

יש כוכב בשמיים

עם ביצועים כפולים לעומת "הרמס 450" ואחרי שכבר עבר טבילת אש במהלך מבצע "צוק איתן", צפוי מל"ט "כוכב" (הרמס 900) להיכנס בחודשים הקרובים לפעילות מבצעית מלאה. סקירת יכולותיו מעידה על העוצמה שהוא מביא למערך המודיעין של צה"ל

נדב ברגר | צילום: "אלביט מערכות"

בשנת 2006 החלה חברת "אלביט" לפתח מל"ט גדול יותר ממל"ט "הרמס 450", כזה שיוכל לבצע מגוון משימות רחב יותר. "היעדים שהצבנו היו הכפלת היכולות של המטוס בכמה שיותר היבטים: גודל כפול, יכולת נשיאה כפולה, זמן שהייה כפול באוויר וטווח טיסה כפול", מספר אל"ם (מיל') עמרי, לשעבר ראש מנהלת קליטת "הרמס 450" בחיל־האוויר וכיום סמנכ"ל מחקר, פיתוח והנדסה בחטיבת הכלים הבלתי־מאוישים של "אלביט".
9 בדצמבר 2009. "הרמס 900" ממריא לטיסת הבכורה שלו כשמאז הוא כבר הספיק לנחות בשבע מדינות נוספות המפעילות אותו בתצורות שונות. בין השאר הוא היה הנציג הישראלי במונדיאל 2014 בברזיל, כאשר חג מעל האצטדיונים השונים וביצע משימות אבטחה.

רואה את הכל
כטב"ם נמדד ביכולתו להביא אל השטח מערכות משוכללות יותר בכמות גדולה יותר ולבצע משימות איכותיות יותר. על כן ניתן לומר שהשיפורים המשמעותיים ב"הרמס 900" הם כושר הנשיאה הרב (עד כ־350 ק"ג מטען ייעודי) וגופו הגדול (15 מטרים מוטת כנפים ו־8.3 מטרים אורך) המאפשרים למטוס לשאת שלוש ולעתים אף ארבע מערכות מבצעיות שונות בו זמנית.
המל"ט יכול לשאת מטע"ד (מטען ייעודי) אלקטרו־אופטי למשימות חוזי או צילום סטילס כשהוא נושא מכ"ם או מערכות סיגינט (מודיעין אותות) המשמשות להאזנות קשר ולאיסוף תשדורות אחרות. כך הוא הוא מסוגל להפיק מגוון רחב של תוצרים מודיעיניים מסוגים שונים המספקים לגופי המחקר ותכנון המטרות תמונה רחבה של הנעשה בשטח.
המל"ט נבנה כך שיוכל לשאת מטען ייעודי במספר נקודות על כנפיו, עובדה המחזקת את היכולת לשאת סוגי מטע"דים שונים. יכולת השהייה באוויר (עד כ־36 שעות, בהתאם למטען שנושא המטוס) מאפשרת משימות ארוכות מאוד בטווחים רחוקים בגיחה אחת בלבד.
מטע"ד נוסף שניתן לשלב על־פי "אלביט" כבר מוכר היטב לחיל־האוויר, שכן הוא מותקן על מטוסי "צופית" (ביצ'קראפט קינג־אייר B־200) שמפעילה טייסת "הראשונה". המאפיין המשמעותי ביותר שלו הוא הטווח הארוך לאיסוף מודיעין חוזי, עד עשרות קילומטרים ביום ובלילה. כך ניתן לאסוף מודיעין על הנעשה מעבר לגבולות מבלי הצורך לחצות אותם.

חידושים על הקרקע
כדי לנצל את יכולת הנשיאה בצורה מיטבית, נדרשת מהמטוס היכולת להחליף את המטע"דים שהוא נושא באופן מהיר ופשוט ועל כן יש בו חלל המשמש להתקנת מטע"דים שונים מכל הסוגים.
"את 'הרמס 900' תכננו כך שיהיה גמיש יותר ובכל פעם שהלקוח ירצה להוסיף סוג מסוים של חיישן או להחליף מטע"דים, הוא יוכל לעשות זאת בקלות", אומרים בחברת "אלביט".
הבדל נוסף בין "הרמס 450" לאחיו הגדול נמצא בקרון המשימה: אפליקציית הטסה חדשה אשר נועדה לאפשר למפעילים עבודה נוחה, מהירה ואינטואיטיבית יותר. הקרון החדש בנוי כך שכל אחד מאנשי הצוות יכול לשלוט גם במערכות המשימה וגם במערכות הפיקוד וההטסה ולדברי אנשי הטייסת, השינוי מאפשר שיתוף פעולה טוב יותר בתוך התא וריכוז גבוה יותר במשימה עצמה שכן כל אחד מאנשי הצוות יכול לסייע לשני.

קופץ אל הצוק
מטרת פיתוח "הרמס 900" הייתה יצירת מטוס חדש בעל יכולות משופרות באופן משמעותי, יחד עם הרצון לשמר מרכיבים כגון הקרון, מערכות התקשורת, דרכי ההפעלה ושיטות האחזקה דומים לאלו של "הרמס 450", כך שכל מפעיל של המל"ט הוותיק יוכל לקלוט בקלות את החדש אל תוך התשתיות הקיימות מבלי שיצטרך לבצע שינויים מרחיקי לכת.
"מבחינת המערכות האוויוניות והתוכן הפנימי מדובר למעשה באותו מטוס עם התאמות מסוימות שבוצעו בתוכנה בעקבות המעבר לגוף החדש", מתאר אל"ם (מיל') עמרי. "מבחינת כל מה שקשור למבנה עצמו, אין ספק שמדובר במטוס חדש שעשוי מחומרים אחרים, בעל גודל אחר, חוזק שונה, צורה שונה ותכונות אווירודינמיות שונות".
כך או כך, בחיל מתייחסים אל "הרמס 900" כמטוס חדש לחלוטין ומקיימים תהליך קליטה מלא הכולל סדרות של טיסות ניסוי, התאמת תורות לחימה ורישוי הכלי על־ידי מחלקות המטה.
בתחילת מבצע "צוק איתן" היו כל אלה באמצע הדרך. "ערב המבצע היה הפרויקט ברמת בשלות טכנית גבוהה יחסית ונכנס לתהליך קליטה אינטנסיבי שאמור היה להסתיים באמצע שנת 2015", מספר רס"ן עמית, קצין קליטת "כוכב" במחלקת אמצעי לחימה בלהק ראש המטה. עם פתיחת המערכה עשו בחיל מאמץ להכניס ללחימה כמה שיותר יכולות חדשות וביניהן "כוכב", שכן מערך הכטב"ם טס במהלך המבצע ללא הפסקה וכל מטוס שהמריא היה משמעותי לעמידה ביעדים.
"התחלנו בתהליך מואץ של השלמת ניסויי טיסה והסדרת תהליכי עבודה עם מחלקת מבצעים ובתוך ימים בודדים ממתן הפקודה הצלחנו לאפשר תקניות זמנית ל'כוכב' בודד", מתאר רס"ן עמית. ב־15 ביולי 2014 המריא המל"ט למשימה מבצעית ראשונה בשורות החיל, משימה אשר הייתה חלק משרשרת פעולות בסופן התבצעה תקיפת מטוסי קרב והשמדו תשתיות טרור.
את המשימה הזו המשיך המטוס לבצע במהלך הלחימה, כשהוא חוזר לטייסת מדי כמה שעות רק על־מנת לתדלק ולהתכונן לגיחה הבאה. "כוכב" טס במהלך המבצע מאות שעות, במהלכן ביצע את המשימה שהוקצתה לו יותר מ־100 פעמים באחוזי הצלחה גבוהים מאוד. במקביל למשימותיו הוא אפשר לכטב"מים אחרים להתפנות למשימות נוספות.
"היו לנו לא מעט חששות לפני ניסוי הטיסה אבל ברגע שהצלחנו והבנו שהוא עומד להיכנס לפעילות מבצעית, הייתה התרגשות גדולה", נזכר רס"ן אורן, ראש מדור "כוכב" במחלקת הנדסת כטב"ם וחלל בלהק הציוד. "בסיכום המבצע היו ההישגים המבצעיים הרבה יותר טובים ממה שציפינו, כשגם השמישות הטכנית של הפלטפורמה הייתה ללא תקלות מיוחדות. טסנו למעשה ברצף: הוא המריא, ביצע משימות, נחת, תדלק, התכונן למשימה הבאה והמריא שוב. רוב הזמן הוא היה באוויר".

חוזרים לניסויים
במהלך המבצע התבצעו הפעולות התחזוקתיות בידי חברת "אלביט", שכן צוותי הקרקע של החיל טרם הוסמכו לטפל במטוס וגם בתוך קרונות ההפעלה ישבו נציגי היצרן שהדריכו את המפעילים בזמן אמת.
בימים אלה מסתיימים תהליכי ההכשרה של צוות הקליטה, הן המפעילים והן הטכנאים. לאחר מכן, יכשירו אנשי הטייסת את עמיתיהם בביצוע משימות "כוכב" השונות, כך שבטייסת יהיה מגוון רחב של מפעילים וטכנאים סדירים, מילואימניקים ואנשי הצבות חירום שידעו לתפעל את המטוס.
לשם תהליך ההכשרה והתרגול השוטף, צפוי להיקלט גם מאמן "כוכב" בטייסת מאמני מסוקים וכטב"ם בבסיס פלמחים וגם תשתיות חדשות נבנות בימים אלה עבור מטוסי המערך.
עם סיום "צוק איתן" חזר המטוס לטיסות הניסוי וכמעט מדי שבוע ממריא "כוכב" כחלק מסדרת הקליטה. כשזה קורה, משתדלים בטייסת לנצל זאת היטב: "במהלך הגיחות אנחנו גם בודקים את הביצועים של המטוס בתנאי גובה, מהירות ומשקל שונים, גם מעבירים הדרכות לאנשי הטייסת ולעתים גם מבצעים פעילות מבצעית של איסוף מודיעין", מפרט רס"ן כ', מפקד גף מערכות וקצין קליטת "כוכב" בטייסת. "אנחנו לומדים רבות מהגיחות על המטוס ועל ההתנהגות שלו וגם על העבודה עם המטה המבצעי". על פי תוכנית העבודה הנוכחית, יהיה הכטב"ם מבצעי במשימות איסוף והכוונת אש לקראת סוף השנה.
תהליך הקליטה לא יפסק כמובן בנקודה זו. במהלך השנים הבאות, מתכננים בחיל לשלב מטע"די איסוף מודיעין והכוונת אש שתהליך משמעותי נוסף יהיה התקנת מערכת המראה ונחתיה אוטומטית במטוסים. מכיוון שמדובר במערכת שאינה דורשת תנאי ראייה ניתן יהיה להמריא ולהנחית את המטוס גם במהלך חושך מוחלט או ערפל, מה שיהפוך את המטוס לזמין יותר מבחינה מבצעית, גם במזג־אוויר סוער.
המטרה הסופית היא לאפשר למטוס להגיע לרמת אוטונומיות גבוהה עד כדי כך שבלחיצת כפתור ניתן יהיה להורות לו לצאת מהליין, לנסוע לבד אל מסלול ההמראה ולהמריא באופן עצמאי. לאחר שהמפעיל יבצע את משימותיו, המטוס ינחת לבדו בבסיס וייסע בחזרה אל הליין ללא התערבות אנושית.

הגורם המכריע
"האתגר המרכזי בתהליך הקליטה הוא העובדה שמדובר בטייסת שחיה ונושמת פעילות מבצעית מסביב לשעון ואנחנו לא יכולים לעצור אותה ולהתרכז רק בקליטה, כפי שקורה בדרך כלל", אומר סא"ל דניאל, מפקד הטייסת הקולטת. "אמנם הפלטפורמה מגיעה אלינו אחרי שכבר ביצעה שעות טיסה בעולם, אבל זה לא כמו מטוס קרב שנבדק בכל תרחיש אפשרי ומגיע לחיל עם מאות אלפי שעות טיסה. יש הרבה מאוד דברים שאנחנו הראשונים להתנסות בהם והאתגר שלנו הוא להביא מקסימום יכולות במינימום זמן".
אין לו ספק שההשקעה תשתלם. "המטרה: להוות את הגורם המכריע במלחמה הבאה", משפט מתוך חזון הטייסת, מופיע בחדר התדריכים וניצב מול עיני המפעילים.
"'כוכב' מקדם אותנו אל עבר היעד הזה בצעדי ענק", מאמין סא"ל דניאל. "זו זכות גדולה עבורנו לקלוט פלטפורמה כה משמעותית וחיונית לבטחון מדינת ישראל. גם אנחנו עדיין לא מבינים עד הסוף את היכולות המבצעיות של המטוס ואת המשמעויות שהוא מביא עמו אבל אין לי ספק שהן יהיו רחבות לפחות כמו מוטת הכנפיים שלו".

  לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

מתקרבים

מזה שנים שחיל–האוויר משמש בתפקיד מרכזי במסגרת התמרון הקרקעי, אך שינוי תורת הלחימה כמו גם הסתגלות האויב ללחימה בשטח בנוי במבצעי צה"ל בשנים האחרונות, הביאו לבניית תהליך חדש שפותח בשיתוף עם זרוע היבשה. כעת הפכו מטוסי הקרב לכלי אפקטיבי ונגיש לתקיפת מטרה דחופה ומהווים אמצעי חשוב בארסנל כוחות היבשה של צה"ל

בארץ לא נודעת

כל כלי-הטיס ואמצעי הלחימה של חיל-האוויר נכנסים לשימוש רק אחרי שקיבלו אישור מאנשי טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה). הטייסת המציינת 40 שנות פעילות עוסקת בתחומים רחבים הנוגעים להפעלה המבצעית של חיל-האוויר, החל מבחינת מטוסי שלל עבור בניסויים מורכבים וכלה בפעילות חשאית ומגוונת