בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 224 25/08/15
אימון ביוון
עשור ל"נחשון"
669 באריזונה

כתבות

עם או בלי?

מטוסי "צופית" משרתים בחיל־האוויר מאז תחילת שנות התשעים ועוסקים במשימות איסוף מודיעין בעוד כלי־טיס בלתי מאוישים הולכים ומשתלטים על התחום. האם יש כיום יתרונות להפעלת פלטפורמה מאוישת בתחום ההולך ונכבש על־ידי מטוסים המופעלים מקרון מרוחק מחזית הלחימה? או שמא האדם בשמיים חיוני יותר מתמיד?

ורד תללה | צילום: ארכיון הבטאון

באחת מהנקודות על גבול הצפון מתקבלת אינדיקציה על פעילות עוינת. תוך שניות מוזנק לאזור מטוס "צופית" (ביצ׳קראפט קינג־אייר 200) לביצוע משימת איסוף מודיעין חזותי. שני הטייסים, סיירי האוויר ומפקד משימה עוקבים אחר המתרחש על הקרקע על־פי הוראות המשל"ט (מרכז שליטה).
במקביל מוזנק אל נקודת הציון המדויקת כטב"ם (כלי־טיס בלתי מאויש) "שובל" (Heron 1) מבסיס פלמחים כשגם הוא, בדומה ל"צופית", אמור להביא תמונת מודיעין עדכנית מזירת האירוע, אך להבדיל, צוותי המשימה שלו נמצאים בקרון ההפעלה בטייסת.
במשימה המבצעית הזו וברבות נוספות, מספקות טייסות החוזי המאויש והבלתי מאויש מודיעין בזמן אמת לצרכנים השונים, בשמיים ועל הקרקע, היישר מזירת האירוע, כאשר כל כלי מביא את היתרונות הרלוונטיים שלו לביצוע המשימה.
עם עליית נפח העשייה המבצעית של התחום הבלתי מאויש בחיל־האוויר בעשורים האחרונים, הולכים וגוברים סימני השאלה בכל הקשור למקומו ומעמדו של עולם טיסות המודיעין המאוישות. מצד שני, הנתונים בשטח מראים כי כל חצי שנה גדלה כמות הטיסות המבצעיות של מערך המודיעין המאויש וגדל גם רכש מערכות איסוף מודיעין מתקדמות למערך זה.
מה צופן העתיד, אם כן, למערך איסוף המודיעין המוטס בחיל־האוויר? האם ימשיך להסתמך על שילוב בין אדם ומכונה או שבשלב מסוים יוחלט על מערך איסוף בלתי מאויש במסגרתו לא ימריאו יותר טייסים וסיירי אוויר?

יתרונות לצד חסרונות
הטייסת "הראשונה" מבסיס שדה דב מפעילה מטוסי "צופית" כמו גם "חופית" (בוננזה) המשמשים לפעילות חוזי ותצפית באמצעות מצלמות סטילס ומערכות צילום אלקטרו־אופטיות המותקנות על גחון מטוסי "צופית".
"חיל־האוויר והצבא נהנים משילוב של יכולת מאוישת ובלתי מאוישת", פותח את דבריו סא"ל יואב, מפקד הטייסת, כשהוא מסביר על מיקומה של טייסת מודיעין מאויש במציאות הולכת ומשתנה.
"במשימות המודיעין יש יתרונות יחסיים לכל פלטפורמה ולכל טייסת בדברים בהם היא מתמחה ועושה טוב יותר".
מטוסי "צופית" הם מטוסים קלים ויכולת ההמראה שלהם תוך זמן קצר, מעניקה להם יתרון. "מה שיקרה באירוע מבצעי זה שהמשל"ט יזניק מטוסי 'צופית' ראשונים כי יש להם תגובה מהירה גם בהזנקה להמראה וגם במהירות טיסה. בהמשך יגיעו הכטב"מים".
בדומה לטייסת "הראשונה", גם טייסת "המל"טים הראשונה" מבסיס פלמחים היא טייסת חוזי המבצעת טיסות אימון לצד טיסות מבצעיות. צוות המשימה פועל מתוך קרון בטייסת בעוד המטוס נמצא הרחק באוויר.
"מטוסי 'שובל' של הטייסת אוספים את המודיעין הנחוץ ביותר אל מול הצרכים", מסביר סא"ל תומר, מפקד טייסת "המל"טים הראשונה". "היתרון שלנו הוא בזמן שהייה רב מאוד מעל המטרה ומעל אזורי העניין". מעבר לכך, הוא מאמין כי יש עוד יתרון בולט למטוסי הטייסת שלו. "יש מקומות שם לא רוצים לקחת את הסיכון ולכן שולחים מטוס ללא טייס שיאסוף את המידע הנחוץ מבלי חשש לפגיעה בנפש. זה יתרון גדול".

גבוה, רחוק ועמוק
אם כך, ניתן להבין כי למרות התרחבותו של מערך החוזי הבלתי מאויש, יש עדיין יתרונות משמעותיים גם למערך המקביל.
"אנחנו יודעים לעבוד באופן עצמאי. מה שצריך זה מטוס וצוות", מספר סא"ל יואב שביצע לאחרונה עם הטייסת פריסה לבסיסים שונים במסגרת תרגיל רחב היקף בשדה דב. "אנחנו לא צריכים הרבה תשתיות קרקעיות על־מנת לבצע את המשימה בשלמותה. הטייסת יכולה לנחות בכל מנחת בארץ, לתדלק ולהמריא שוב למשימה. יש לנו גמישות מבצעית גדולה מאוד לעומת טייסות אחרות שפריסה שלהן לבסיסים שונים תהיה מורכבת יותר. כל כלי והיתרונות היחסיים שלו".
המטוסים של "הראשונה" מצוידים במכשירים המאפשרים לצפות על המטרה ממרחק רב. "סיירי האוויר האמונים על איסוף המידע יודעים לזהות ולפענח פרטים ממרחק רב. הידע המקצועי שנצבר וההכשרה הייחודית שהם עוברים, מאפשרים לעמוד בתנאים המבצעיים בהם אנו פועלים ולכן, אם אתה נדרש לזהות מערכת נשק מסוימת של האויב, אתה לומד לזהות אותה ממרחק רב".
המרכיב המרכזי בכל משימה, בלתי מאוישת או מאוישת, היא הימצאותו של "אדם בחוג". "אין מכונה שיכולה להחליף את שיקול הדעת האנושי", קובע סא"ל יואב. "אני חושב שיש יתרון רב בצוות שנמצא במטוס בזמן אמת בעיקר בשל העצמאות שלו, הוא יכול לקבל החלטות בזמן אמת גם בלי תקשורת לקרקע ולפעמים זה יתרון מבצעי גדול".

יוצרים תמונה משותפת
מהירות תגובה, מזג־אוויר ורמת האיום. אלו רק חלק מהשיקולים המנחים בזמן אמת את מרכז השליטה בשאלה איזו פלטפורמה תמריא לגיחה. לא כל משימת איסוף מידע מתאימה לכל כלי־טיס ובמטה החיל מתאימים כל פעילות מבצעית לכלי־הטיס המתאים לה.
"אנו משלימים אחד את השני ויודעים לעבוד יחד בצורה מצוינת", מספר סא"ל יואב. "אנחנו מבינים אחד את השני בקלות ובזמן קצר מאוד, אפילו מבלי לדבר יותר מדי אחד עם השני. כך אנחנו מביאים את תמונת המודיעין הטובה ביותר".
שיתוף הפעולה הייחודי בא לידי ביטוי גם במהלך מבצע "צוק איתן" בקיץ שעבר. "לאורך כל ימי הלחימה אספנו מודיעין יחד עם טייסת החוזי המאוישת עבור הגופים הרלבנטיים ובמקביל סייענו לכוחות המתמרנים על הקרקע על־מנת שיוכלו לבצע את עבודתם בצורה בטוחה", מתאר סא"ל תומר. "הטייסות המאוישות והלא מאוישות ביצעו את אותן משימות אך מטוסי 'צופית' היו צריכים להמריא ולנחות כל כמה שעות, לעומת הכטב"ם שנשאר באוויר במשך שעות מרובות. אנחנו יכולים לשמר את הרצף".
בזמן שהכטב"ם שוהה שעות רבות באוויר, צוותי המשימה בקרון התחלפו. מפקד הטייסת מסביר שמדובר ביתרון. "באמצעות ההכשרות והאווירה בקרון אנחנו גורמים לצוות המפעילים להתחבר למשימה על־ידי הבנת שדה הקרב מרחוק".
כאמור, במהלך המשימות במבצע פעלו יחד טייסות הכטב"ם והחוזי. משימתן הראשונית הייתה איתור מטרות והשגת המודיעין הדרוש לביצוע משימות התקיפה של מטוסי הקרב. לאחר מכן הכווינו סיירי האוויר ומפעילי הכטב"ם את גורמי האש השונים אל עבר המטרות שנאספו כמו משגרי רקטות, מאגרי תחמושת ופעילי טרור כאשר כל כלי מביא את יכולותיו אל מעל שדה הקרב.

מבצעית, מרכזית, רלבנטית
צה"ל מפעיל מטוסים בלתי מאוישים כבר יותר מארבעה עשורים ובמהלך השנים נוספו למערך משימות מבצעיות וחשובות בשדה הקרב כגון הכוונת כוחות, איתור מטרות כשבעתיד צפויים עוד מגוון פיתוחים ומשימות חדשות. במקביל צוברת הטייסת "הראשונה", טייסת החוזי המאוישת, שעות טיסה רבות.
"אנחנו רואים עלייה בשעות הטיסה של הטייסת כל חצי שנה, במקביל ולצד הגידול המרשים והגדול במערך הכטב"ם", מעדכן סא"ל יואב. "בשונה מהעבר, כיום הצריכה המודיעינית והמבצעית הולכת וגדלה".
כאיש המערך המאויש, הוא חוזה כי בטווח השנים הנראה לעין ימשיכו מטוסי החוזי המאויש לטוס בשירות חיל־האוויר.
"המטוסים המאוישים נותנים מענה למצבים מסוימים שבעולם הכטב"ם עדיין לא כשירים לתת. אני מעריך שתמיד תהיה יכולת מאוישת חזקה בחיל ואני חושב שבטווח הנראה לעין אין תחליף ליכולות שהטייסת מביאה: היא מבצעית, מרכזית, רלבנטית ומובילה, מפתחת את היכולות שלה קדימה כל הזמן ובכל עימות היא תופסת נתח פעילות גדול מאוד".
אז האם יש תשובה חד־משמעית לשאלה איך לאסוף מודיעין במאה ה־21? סא״ל יואב מסכם, "כל כלי מביא את היתרונות שלו מזווית שונה, מגובה טיסה שונה ויכולות נוספות שונות. כל כלי רלבנטי בפני עצמו".

 לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן! 

עוד באותו מדור

24/7

כתב בטאון חיל–האוויר הצטרף ליחידות המוכנות בכל עת בבסיס רמון כדי לפרוס בפניכם יממה שלמה כפי שהיא נראית מעיניהם של פקמצ"יות, חיילי הגנ"ק, פקחי טיסה וטכנאי דרג א'. מאחורי טייסות הקרב והמסק"ר שצריכות להיות דרוכות ומוכנות לפעולה 24 שעות ביממה, עומדים חיילים וקצינים רבים ועבודה שלעולם אינה פוסקת

בקרוב אצלנו

זוג מטוסי "אדיר" (F–35I) ראשון עתיד לנחות בנבטים בעתיד הקרוב. מנכ"ל חברת "לוקהיד מרטין" בישראל, תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני, מספר בראיון בלעדי, על דרכו של המטוס המתקדם ביותר שרכש חיל–האוויר