בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 224 25/08/15
אימון ביוון
עשור ל"נחשון"
669 באריזונה

כתבות

בקרוב אצלנו

זוג מטוסי "אדיר" (F–35I) ראשון עתיד לנחות בנבטים בעתיד הקרוב. מנכ"ל חברת "לוקהיד מרטין" בישראל, תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני, מספר בראיון בלעדי, על דרכו של המטוס המתקדם ביותר שרכש חיל–האוויר

טליה יריב ונועה פניגשטיין | צילום: לוקהיד מרטין

השעון הגדול שתלוי בפתח משרדי "לוקהיד מרטין" בתל־אביב, סופר אחורה את הזמן בדקות ושניות לנחיתת זוג מטוסי "אדיר" (F-35I) בבסיס נבטים בנגב. "כבר אפשר לדבר במונחים של שנה הבאה. זה מתקרב", אומר תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל "לוקהיד מרטין" ישראל המובילה את פרויקט "אדיר". זה כבר לא חלום. בניית התשתיות בעיצומה, הטייסים הראשונים נבחרו והטייסת כבר נפתחה.

פסגת ההישגים

אומרים עליו שהוא מטוס הקרב המאויש האחרון והמתקדם ביותר בעולם. מצד שני, יש הטוענים כי F-16 ינצח בקרב אוויר ושמחירו מופקע. "המטוס עבר קשיי פיתוח לא קלים וקיבל תגובות עוינות למדי בעולם", מודה שני. "חלק מהתגובות מוצדקות, כי בכל תהליך פיתוח יש קשיים. אבל חלק זה פוליטיקה משום שברגע שיש מטוס שהולך לנצח את כל העולם ואין לו מתחרה, אז כמובן שיהיו מי שינסו להאט אותו. כיום הפיתוח ממשיך בצורה חלקה, על־פי לוח הזמנים המעודכן".
למה חיל־האוויר הישראלי צריך F-35?
"למטוסי קרב יש אורך חיים מוגבל ואי אפשר שיהיה חיל־אוויר ללא מטוסי קרב. אפשר לקנות עוד מטוסי F-16 או לקנות את המטוס החדש", הוא מסביר. "באותה הזדמנות, גם לא יפילו אותו".
F-35 "לייטנינג II" שקרוי על שם מטוס אמריקאי ממלחמת העולם השנייה הוא מטוס מהדור החמישי המשלב יכולות חמקנות ממכ"ם, מהירות על־קולית יחד עם חבילת חיישנים משולבת ומקיפה. רוב יכולות המטוס נחשפות רק בפני חברות מנהלת הפיתוח העולמית (JPO) והמדינות הרוכשות את המטוסים, ביניהן ישראל.
"חלק מיכולות המטוס מסווגות, אפילו עבורי", מספר שני. "אנשים שמתנסים בהטסת המטוס נדהמים מיכולותיו וגם בכירי חיל־האוויר שטסו בסימולאטור יצאו ממנו ואמרו שלא יתכן שקיים מטוס כזה."התכונה העיקרית של המטוס היא, כאמור, החמקנות המאפשרת חתימת מכ"ם דלה והסתרה מעין האויב. "המבנה הגיאומטרי הבסיסי של המטוס דוחה קרני מכ"ם ואילו החומרים מהם הוא עשוי סופגים אותן, כך שגל מכ"ם שיפגע במטוס לא יחזור וייתן תמונה למפעיל", הוא מסביר.

זה משתלם?

לפני כעשור החליטו הכוחות המזויינים של ארה"ב ליצור מטוס קרב משותף שיתן לכל זרוע את המענה המתאים לה. הוא ימריא וינחת על נושאות המטוסים של הצי ויהיה בעל יכולות STOVL (המראה ונחיתה אנכית) עבור כוחות המארינס (הנחתים) וכמובן יגבר על כל מטוס קרב אחר בקרב־אוויר. במכרז השתתפו חברות "לוקהיד מרטין" ו"בואינג".
"הממשל האמריקאי החליט שהזוכה לוקח הכל ומפתח את הפרויקט לבדו", מספר תא"ל (מיל') שני. "'לוקהיד מרטין זכתה בעסקה של 400 מיליארד דולר'".
מחירו הגבוה של המטוס עומד במרכז ויכוח בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם. "ככל שיש יותר ביקוש ויותר ייצור, יורד מחיר המטוס בהתאמה. קו הייצור עובד ללא הפסקה ומייצר היום כ־150 מטוסים בשנה. בעוד שנתיים יגיע קו הייצור לקצב ייצור של מטוס ביום בממוצע, כלומר מעל 200 מטוסים בשנה", הוא מסביר. "העלות המשוערת של מטוס F-35 שיירכש ב־2018 ויימסר בשנת 2020 למדינת ישראל היא 85 מיליון דולר ועלות המטוס ירדה בעשרות אחוזים לעומת המטוס הראשון בסדרה. גרף מחיר המטוס יורד ויגיע לתחתית שלו בערך בשנת 2017".
האם המטוס שווה את המחיר?
"לא. יותר טוב שיהיה שלום", הוא מחייך. "זה שווה את המחיר כי המטוס מביא כוח הרתעה חדש וקונבנציונלי למדינת ישראל. חיל־האוויר הוא יקר ויש סיבה לכך משום שהמטוס הזה יביא לחיל־האוויר יכולות חדשות ופורצות דרך. כמובן שהטילים והמכ"מים בעוד 20 שנה ינסו לפצח את היכולות הללו, אבל עד אז גם המטוס הזה יתפתח. כל בלוק תוכנה יותר טוב מקודמו וגם עם F-35, רק התחלנו".

גוף אמריקאי, לב ישראלי

בתחילת נובמבר 2014 נחנך בתעשייה האווירית לישראל קו ייצור לכנפי F-35. במסגרת החוזה עם "לוקהיד מרטין" תייצר התעשייה האווירית יותר מ־800 זוגות כנפיים במשך כ־15 שנים, בהיקף כספי כולל של כשני מיליארד וחצי דולר. המפעל ייצר כנפיים המיועדות לכל המדינות שיפעילו את המטוס, על אף שישראל אינה חברה במנהלת העולמית לפיתוח המטוס. התעשייה האווירית אינה החברה הישראלית היחידה המשתתפת בפרויקט העולמי וחברת "אלביט מערכות" הישראלית זכתה במכרז לייצור קסדות המטוס הבלעדיות, שמהוות חלק בלתי נפרד מהטסתו.
"לא נכנסנו לתהליך הזה כשותפים, אבל הפער הלך ונסגר במהירות. בגלל שלא היינו חברים ב־JPO. לא נתנו בהתחלה להיכנס לקרביים ולעשות במטוס שינויים שיתאימו לנו, התייחסו אלינו כאל משקיפים", הוא מספר. "כשהתחלנו להוביל נסגרו הפערים. ניתן לראות את תשומת הלב של ה־JPO לפרויקט הישראלי ואנשיו מבקרים בארץ בתדירות גבוהה. הם הגיעו להבנה שאנחנו מדינה מובילה".
כחלק מתהליך השינוי במנהלת העולמית, ניתן לישראל אישור לגרסה משלה למטוס: F-35I, "אדיר", שיאובזר במערכות ישראליות. מערכות השליטה והבקרה של "אדיר" ייוצרו בשיתוף פעולה עם חברות ישראליות מובילות ביניהן תדיראן, סימיגון, ALD, כבירן, PDI/BL, IBM־Telelogix וסימנס טכנומטיקס.
"ישראל רצתה לשמור לעצמה עצמאות בתחומי התקשורת, השליטה והבקרה כי חלק מהדברים שייחודיים לחיל־האוויר הישראלי היא לא רצתה לחלוק עם העולם", הוא מסביר. "גם במטוסי 'סופה' או 'רעם' נעשה תהליך דומה ולכל המטוסים שלנו יש בסופו של דבר ייחודיות ישראלית. המשא והמתן עם ה־JPO נמשך כשנה ובסופו אושרו כל בקשותיה של ישראל. היופי במטוס הישראלי הוא שאנחנו צופים שבשלב מסוים יתחילו לאמץ את המערכות שלו גם מדינות אחרות. חיל־האוויר תמיד ישמור לעצמו חלק מהדברים, אבל נדבך נוסף ומשמעותי הוא לייצא את התעשיות הבטחוניות".

סופרים את השניות

התכנית מתקדמת לפי לוח הזמנים, שני מטוסים ינחתו בעתיד הקרוב בנבטים.
"אדיר" יביא עמו מהפכה בחיל־האוויר. לא ניתן לקבוע בוודאות כיצד יראה החיל בעוד עשור, אך ברור שפניו ישתנו לחלוטין. "להערכתי, אין ספק שטייסות 'סופה' ו'רעם' יישארו בחיל עוד הרבה שנים קדימה. אני מאמין שנגיע ליותר מ־70 'אדירים' בחיל־האוויר הישראלי", אומר תא"ל (מיל') שני. "כרגע אין תחליף לטייס הקרב. אי אפשר להחליף את היכולת של הטייס לקבל את ההחלטה הנכונה, בזמן אמת. הפער הקטן הזה ישמר לדעתי בין 30־40 שנה".
הדור החמישי יהיה הדור האחרון של מטוסי הקרב?
"לא", קובע מנכ"ל "לוקהיד מרטין" ישראל. "יש כבר מחשבה על הדור השישי".

 לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

אין איש

הסבת מטוסים מאוישים לכלי-טיס בלתי מאוישים הולכת ותופסת תאוצה במקומות שונים בעולם ופלטפורמות מסוג זה כבר נמצאות באוויר. לצידן טסים גם כלי-טיס שההחלטה אם יהיו מאויישים אם לאו משתנה על פי המשימה והם מאפשרים גמישות מבצעית ופותחים כיוון ייחודי המשלב אפשרויות חדשות עם יכולות קיימות

ישראל, מעצמת חלל

בראיון עם פרופסור יצחק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, הוא מספר על ההתקדמות הישראלית בחלל, על הסיכוי להטיס ישראלי או ישראלית נוספים אל בין הכוכבים ומדבר גם על מלחמה ושיתופי פעולה הכי גבוה שאפשר