יומן ארועים

Bookmark and Share
סיוע וחילוצים תחת אש פורסם בתאריך 17.10.1973

קרב קשה התנהל בין כוחות צה"ל לבין כוחות מצריים על ראש-הגשר. למרות מצבם הקשה של המצרים ובקשותיהם החוזרות לסיוע אווירי, ביצע חיל-האוויר המצרי גיחות תקיפה מעטות. רק אחר-הצהריים פתח חיל-האוויר המצרי בפעילות, ובסך-הכל ביצעו המצרים כ-20 גיחות תקיפה, ליווי ופיטרול, שבמהלכן איבדו שני מטוסים. מטוסי חיל-האוויר נשלחו לתקיפה באזור "החווה הסינית", ומטוסים נוספים הופעלו באיסמעיליה לתקיפת מטרות חי"ר וארטילריה. הטייסים דיווחו על אש נ"מ ועל טילים שנורו לעברם.

סיפר אל"מ אדם צבעוני, טייס סקייהוק: "המטוסים ממריאים בזה אחר זה במירווחים של 10 שניות, ונשארים בגובה נמוך, בכיוון דרום-מערב. מטען-הדלק והפצצות מכביד על המטוס המאיץ באיטיות. תוך דקות ספורות אנחנו טסים מעל הים. חולות סיני הצהובים מחליפים את המים. מתקרבים למטרה. המדבר מלא כוחות שריון ורכב. המוני חיילים מנופפים לנו לשלום.

הגענו. המטרה לפנים. מושכים, מכוונים כלפי המטרה. לוחצים על כפתור שיחרור הפצצות. עוד שנייה, וענן כבד מיתמר למטה. פגענו! אנחנו מתחילים לתמרן חזרה, בין טילי הנ"מ הנורים לעברנו. מספר אחת, מעוז פורז, ואני מגלגלים את המטוסים ימינה ושמאלה, כאשר כיוון הטיסה הכללי הוא חזרה לעבר כוחותינו. כולנו טסים במיבנה קרבי, האחד שומר על הזנב של האחר. עוד 10 שניות נצא מטווח הנ"מ".

פורז פנה ימינה, וצלל קלות מטה. כעת היה עליו להתיישר, ולהתחיל נסיקה, על-מנת לסיים את תימרון ההתחמקות. אבל הוא לא עשה זאת, אלא המשיך להנמיך בצורה מסוכנת כלפי הקרקע. "אני מעביר את הבוהן למפסק-השידור ברדיו, ומתכונן לצעוק לפורז, להזהיר אותו", המשיך צבעוני. "מאוחר! המטוס פגע בקרקע, והפך לכדור-אש". רס"ן מעוז פורז נספה. סיבת נפילתו של המטוס אינה ברורה, וביומן הטייסת נכתב: "ייתכן שפורז שלנו נפגע ישירות מאש נ"מ, או שהיתה זו שבירה בלתי מבוקרת, אבל קשה לנו להאמין, שזה מה שקרה לטייס ותיק כמוהו".

גם טייסות המסוקים היו עסוקות במהלך היום. המסוקים הוזנקו פעמים רבות לעומק שטח האויב - לחילוץ טייסים נוטשים ולפינוי פצועים לאורך החזית. מסוק בל-205 יצא ב-22:30 לחלץ נפגעים באזור שמדרום לראש-הגשר. בשל תנאי הראות הקשים בלילה החשוך, ועקב רוח חזקה, נסחף המסוק לעבר הכוחות המצריים. המסוק נפגע מאש נ"מ חזקה שניתכה לעברו והתרסק. מלבד טייס-המישנה, סרן רענן אלרן שנפל בשבי, נספו כל אנשי הצוות - הקברניט סרן מקס מרום, הרופא המוטס ד"ר ראובן סוקולובסקי והמכונאי המוטס רס"ל אבי שרון. מסוק אחר יצא לחפשם, אך הטיסה התנהלה בתנאים קשים: בגובה אפסי, במהירות גבוהה (על-מנת שלא להיפגע מאש נ"מ ונשק קל) ובחשיכה מוחלטת. לאחר שלא הצליחו ליצור קשר עם המסוק האובד, חזר הצוות לנחיתה.