בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 218 01/08/14
מבצע "צוק איתן"
הגעת "לביא"
מטה מבצעי חדש

צוק איתן - מוסף מיוחד

על הכיפה

סוללות "כיפת ברזל" הגנו על אזרחי ישראל לכל אורך "צוק איתן" תוך שהן מיירטות מאות רקטות בגדלים שונים. אנשי המערך זכו לתוספת כוח בדמות סוללות חדשות שהוכשרו במהלך המבצע ואנשיהן מספרים כעת על ההכנה וההצלחה המבצעית

נעמי צורף

במהלך מבצע "צוק איתן" שוגרו מאות רקטות לכיוון מדינת ישראל. סוללות "כיפת ברזל" יירטו את הרקטות שאיימו לפגוע במרכזי אוכלוסייה ומימשו את יעוד ההגנה על אזרחי המדינה.
"הלוחמים והטכנאים בסוללה מרגישים תחושת משמעות אדירה לאור המצב", סיפר רס"ן שי, מפקד סוללה שהגנה על איזור גוש דן במהלך המבצע וביצעה יירוטים רבים. "קל מאוד להבין את המשימה והמשמעות כאשר מביטים סביב ורואים את האוכלוסיה שעליה אנחנו מגינים. חיילי הסוללה עובדים קשה ונדרשים למקצועיות, לשם כך הם כאן".
מעבר להישגים הגבוהים בתחום היירוט שהשיגו חמש הסוללות הסדירות, הוחלט להקים עוד שלוש סוללות נוספות שאוישו על־ידי אנשי מילואים וסגלי ההדרכה מביסל"א (בית־הספר להגנה אווירית) על־מנת לאפשר הגנה רחבה יותר.
בנוסף הוגדל טווח פריסת הסוללות.
במהלך המבצע הגיע המערך לנקודת הציון של 1000 יירוטים, מאז הפכה המערכת למבצעית לפני כארבע שנים. "לא הופתענו. מאז 'עמוד ענן' נערכנו והתכוננו לתרחישים מורכבים", הדגיש רס"ן שי. "מצד שני, אם הייתי אומר לפני המבצע שתל־אביב תכנס למעגל הירי וישוגרו אליה עשרות רבות של רקטות, היו חושבים שאני מדבר שטויות, לא?"

תחת אש
במהלך מבצע "עמוד ענן" הוקמה סוללה מבצעית חדשה תחת אש, סוללה שהיוותה 20 אחוז מסד"כ המערך אז. כשנתיים לאחר מכן, במהלך מבצע "צוק איתן", הצליח מערך ההגנה האווירית להקים שלוש סוללות נוספות ובכך לגדול ב־50 אחוז. ההתעצמות המהירה אפשרה הגנה על כל אזורי האיום.
"אין ספק שאם נעשה את ההיקשים הנכונים, נבין שעל המערך להתרחב בצורה משמעותית", אמר תא"ל שחר שוחט, מפקד המערך. "על אף ההצלחות הרבות, ברור לנו שהתמודדות בזירות אחרות תהיה מורכבת יותר ועלינו להתאים את המבנה הארגוני של המערך".
על־מנת להקים סוללות חדשות, נדרשים הן אמצעי לחימה והן כוח־אדם ותשתיות מתאימות. "רוב האמל"ח שנכנס לשימוש תוך כדי המערכה היה קיים בתצורה כזו או אחרת אך נדרש להסבות והתאמות אחרונות", מסביר מפקד המערך.
ברגע שמתקבלת ההחלטה להקים סוללה נוספת, מתחיל מירוץ נגד הזמן של אנשי התעשיות, להק הציוד והמטה שעבדו לילות כימים כדי לעמוד בלוח הזמנים הצפוף. "ראשית נוודא שהחיבורים הטכניים עובדים מבחינת אמצעי הלחימה ומבחינת התקשורת עם הגורמים השונים כמו יב"א (יחידת הבקרה האזורית) ותאי השליטה".
לאחר מכן, יגובש סגל ובו מפקד וקצינים, לוחמים ומיירטים ואנשי הגף הטכני. כל אחד מהם יעבור הכשרות מזורזות בביסל"א כולל סימולציות ושיעורי תאוריה ולבסוף, יבחר תא שטח מתאים בו תוקם הסוללה.
"לעיתים יהיה עלינו לפרוץ ציר גישה, לשטח את הקרקע או לבנות שער", הסביר מפקד המערך. "כמובן שעלינו לוודא גם תיאום עם גורמים אזרחיים. האתגר המשמעותי ביותר הוא העשייה במקביל של כל הפעולות בתחומים השונים: אמל"ח, כוח אדם ולוגיסטיקה. מבחינתנו קיבלנו תעודה עם חותמת על הצלחתו של התהליך, ללא אף נכשל".

מבינים את החשיבות
משימת בניין והכשרת הלוחמים הוטלה על ביסל"א. "בית־הספר משמש גם כבסיס הדרכה וגם כבסיס מבצעי לכל דבר", הדגיש אל"ם רן כוכב, מפקד בית־הספר. "תפקידו העיקרי הוא בניין הכוח במערך ההגנ"א, מתן הכשרות ללוחמים והקמת מסגרות חדשות כמו, למשל, סוללות נוספות".
כאמור, הסוללות החדשות שנפרסו במהלך המבצע הורכבו מסגלי בית־הספר ומאנשי מילואים שעברו הכשרות בזק. "חלק מאנשי הסגל חזרו למקצועות המקוריים שלהם כמיירטים וקצינים בסוללות ושובצו בסוללות החדשות, חלקם הופנו להעשרת אנשי המילואים בתדריכי סימולאטור ולימוד לקחי העבר וחלקם המשיכו להכשיר את הדור הבא. המוטו שלנו היה: עלינו להלחם ולהקים סוללות כאילו אין הדרכה ולהכשיר כאילו אין לחימה. ההירתמות של סגלי בית־הספר והטייסות הייתה המפתח להצלחה".
"כולם נרתמו בצורה אדירה וכל אחד מאיתנו, מהחיילים הפשוטים ועד הקצינים הבכירים, מבין את החשיבות הגבוהה של מה שאנחנו עושים עכשיו", סיפר רס"ן יואב, מפקד מסלול ההגנה האקטיבית בבית־הספר שבמהלך המבצע היה בצוות ההקמה של סוללת מדריכים בדרום. "הגענו ממערכים שונים כמו מודיעין והדרכה ולכל אחד מאיתנו רקע אחר. למרות זאת, הצלחנו להתגבש ואנו פועלים יחד מצוין".
"לבית־הספר כובע נוסף, מבצעי ותחתיו אנו מפעילים את הגדוד השני של 'כיפת ברזל' ואת גדוד הקשר החילי", מתאר אל"ם כוכב.
תפקידו של הגדוד הוא שמירה על תקשורת רציפה וזרימת מידע בין היחידות השונות ללא תקלות ובמהירות המרבית. הגדוד השני מתפקד בשגרה כגדוד הדרכה שביצע במהלך המבצע יירוט ראשון במרחב אילת. "כאשר הגדוד הסדיר עמוס, אנחנו מפעילים את גדוד ההדרכה כדי להתחלק בביצוע המשימה", הסביר אל"ם כוכב.
כמו בשאר יחידות המערך, גם בית־הספר לקח חלק ב"מירוץ הלמידה" בשנה החולפת. "לקחים שנלמדו מטעויות שנעשו בשטח הגיעו אלינו, ניתחנו אותם והטמענו את המסקנות בהכשרות ושילבנו בסימולאטורים תרחישי אמת שקרו", סיכם מפקד בית־הספר. "בסופו של דבר העבודה מוכיחה את עצמה: חלק ניכר ממי שיירטו במהלך המבצע הם בוגרי ההכשרות המשופרות שיצרנו".

לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

מסר מלמעלה

אחד מן העקרונות החשובים שהנחו את הלחימה במהלך המבצע הוא הנסיון להימנע מפגיעה באוכלוסייה אזרחית ובבלתי מעורבים, עקרון שבא לידי ביטוי במשימות "הקש בגג" והטלת כרוזים שהקדימו את התקיפות מהאוויר

"כל עימות הוא בסיס ללמידה"

מי זוכר בכלל שלפני חודשיים חיל־האוויר היה מקורקע באמצעו של משבר בתקציב הבטחון? הביקורת על אנשי הקבע הייתה בשיאה וחטיפת שלושה נערים הובילה למבצע "שובו אחים" וממנו להסלמה ברצועה ולמבצע "צוק איתן". מפקד חיל־האוויר, האלוף אמיר אשל, משרטט קו בין היכולות לכוונות, מסתכל על ההישגים בעזה ויודע כי יש השגים שרק הזמן יעמיד אותם למבחן