בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 218 01/08/14
מבצע "צוק איתן"
הגעת "לביא"
מטה מבצעי חדש

עסקי אוויר

074 חזר להילחם

שנה וחצי לאחר שסטה ממסלולו וספג פגיעות חמורות, חזר "ברק" 074 לאוויר כשהמריא לגיחה מבצעית ברצועת עזה במהלך ''צוק איתן''

דוד גרינוולד

שנה וחצי לאחר שמטוס "ברק" 074 (F-16C\D) של טייסת "העמק" מבסיס רמת־דוד סטה ממסלולו ואילץ את הטייס והנווט שבתוכו לנטוש, חזר המטוס לאוויר במהלך מבצע "צוק איתן", כאשר המריא לגיחה מבצעית ברצועת עזה לראשונה מאז התאונה.
במהלך נחיתה על מסלול בבסיס רמת־דוד בינואר 2013, גילו אנשי צוות־האוויר תקלה טכנית באחד הגלגלים והפעילו את כסאות המפלט מחשש להתרסקות. המטוס, שהמשיך במהירות נסיעה של כ־400 קמ"ש ונעצר רק בשולי המסלול, ספג נזקים קשים והועבר ליחידת האחזקה האווירית (יא"א 22) בבסיס תל־נוף, המתמחה בשיקום מטוסים לאחר תאונות.
"המטוס הגיע ליחידה ואחרי שערכנו סקר נזקים, התחלנו לעבוד עליו במלוא המרץ", מספר אל"ם ש', מפקד יחידת האחזקה האווירית. "כל החלקים שנפגעו שוחזרו באופן מלא בעזרת המהנדסים שלנו. יש מעט מקומות בעולם בעלי יכולת לשקם מטוסים שעברו תאונה כזו ועל כך גאוותנו".
המטוס אמור היה להימסר בחזרה לטייסת "העמק" בטקס חגיגי שנקבע מבעוד מועד, אך בעקבות פתיחת מבצע "צוק איתן" בוטל הטקס והחזרת המטוס לטייסת הוקדמה.
"לטוס על 074 נראה לפני מספר חודשים כמו חלום, אך היום הוא תקף בעזה", אמר אל"ם ניר, מפקד בסיס רמת־דוד, ביום ה־18 למבצע. "שוב התגלו חוסנו ועוצמתו של מערך האחזקה על כל דרגיו. ליא"א חלק עצום במציאות זו".

לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

כוכב חדש בשמיים: "הרמס 900" מבצעי

במסגרת מבצע "צוק איתן" השתלב "כוכב" (הרמס 900) לראשונה בפעילות המבצעית של חיל־האוויר והביא לידי ביטוי את יכולותיו המיוחדות. קליטתו הואצה במיוחד ובמשך המבצע הוא טס ללא הפסקה וביצע את משימותיו בהצלחה

המייעלים

במבצע "עמוד ענן" נרשמו לזכות "כיפת ברזל" 84 אחוזי הצלחה בנסיונות היירוט. במבצע "צוק איתן" מדובר כבר על 90 אחוז הצלחה. חלק משמעותי מהשיפור נעוץ בצוות התחקור של המערכת שחוקר את ההצלחות והכשלונות ומביא תוצאות