בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 216 01/05/14
גליון עצמאות
מצורף גיליון ילדים

כתבות

באמצע(ות) התמוז

אחד מכלי־הנשק הקטלניים של חיל־האוויר החל בכלל את דרכו על הקרקע. טילי "תמוז" מורכבים על מסוקי הקרב של החיל ומשוגרים מהם אל עבר מטרות שונות ובמתארים סבוכים. זה סיפור על לקח ממלחמת יום הכיפורים שהביא ליצירת טיל מתוחכם שמצליח לפגוע בדיוק במי ובמה שהוא מיועד לפגוע

שיא אהרון ברם | צילום: ארכיון הבטאון

רצועת עזה, אמצע העשור הקודם.
"הוחלט לפגוע בתשתית טרור הנמצאת בבניין ובו שלוש כניסות. היה צורך לפגוע עם טיל בכל אחת מהכניסות לבניין בצורה מדויקת ביותר מכיוון שהבניין מוקף במבנים שאכלסו בלתי־מעורבים רבים. תחילה נשלחו מסוקי "פתן" (אפאצ'י) שהיו מצוידים באמל"ח מסוים אבל מכיוון שהמסוקים נדרשו להתקרב מאוד כדי לבצע את הירי, שמעו אותם המחבלים בבניין וברחו מבעוד מועד", מספר סא"ל (מיל') ע', לשעבר מפקד גף אמל"ח וטייס בטייסת "המסק"ר הראשונה". "לכן הייתה הבנה שיש צורך בשימוש באמצעים שיכולים לפגוע מרחוק, ללא התראה ובדיוק גבוה מאוד. טיל 'תמוז' אידיאלי למטרה זו: שקט, ארוך טווח ומדויק. יצאנו במבנה של שלושה מסוקי "צפע" (קוברה) והגענו ליעד, הטילים שוגרו לעבר המטרה ופגעו בדיוק של 100 אחוז, כל טיל בכניסה אליה הוא נורה. המשימה הושלמה".

נשק סודי ביותר
כמו כלי־נשק רבים אחרים, גם "תמוז" פותח לאחר מלחמת יום הכיפורים במסגרתה התמודד צה"ל עם כוחות השריון של סוריה ומצרים. בחזיתות סיני ורמת הגולן שטפו טנקי האויב את הגזרות והטראומה הזו היוותה חלק מרכזי במסקנות ולקחי המלחמה, שינתה תפיסות והביאה לתובנה שדרוש פתרון לבלימת כוחות שריון מסתערים.
במסגרת זו פיתחה רפא"ל (רשות פיתוח אמצעי לחימה) טיל חדש ומתקדם בשם "תמוז" שעשה שימוש בטכנולוגיה ייחודית ויעודו הראשוני היה השמדת מטרות משוריינות של האויב ביום ובלילה, בקצב מהיר ובהספק גבוה.
בתחילת דרכו שוגר "תמוז" בעיקר מפלטפורמות קרקעיות: הוקמה יחידת תותחנים מיוחדת (יחידת "מיתר" מעוצבת "קלע דוד") שלוחמיה השתמשו בטיל ושיגרו אותו מנגמ"שים תוך הסתמכות על ראש קרבי מיוחד המסוגל לחדור שריון עבה, מה שהופך את "תמוז" לטיל נ"ט (נגד טנקים) יעיל ביותר.
עצם קיומו של הטיל נשמר בקפדנות במטרה להפתיע את האויב במלחמה הבאה ולפגוע בטנקים השועטים עוד לפני שיגיעו לחזית. על־מנת לשמור על סודיות, נערכו כל הניסויים בשטחים מרוחקים שהוכנו מראש ובסוף שנות ה־80 הותקן הטיל לראשונה על פלטפורמה אווירית: "צפע" (קוברה) שהיה מסוק הקרב הראשון בחיל־האוויר.
אלא שהעשורים שחלפו מאז מלחמת יום הכיפורים, הביאו לירידת איום הטנקים המסתערים אל ועל גבולות ישראל בעוד שאיום הטרור הלך וגדל. עם שינוי המטרות המבצעיות, הורחב והותאם ייעודו של מערך "תמוז", פותחו גרסאות מתקדמות יותר של הטיל המצויידות בראשים קרביים נגד מטרות נוספות מלבד טנקים והטיל נכנס לשימוש כנגד מטרות איכות כגון חוליות שיגור טילים, אויב במבנים, כלי־רכב ומשגרים.

המבט המופנה לאחור
אז מה מייחד את "תמוז" ומה התכונות שהופכות אותו לנשק יעיל וקטלני כל־כך? מדובר בטיל ממשפחת הטילים האלקטרו־אופטיים. מבלי להיכנס להסברים טכניים מסובכים, ניתן לומר שהטיל "רואה" את המטרה ובאמצעות טכנולוגיה מתקדמת משדר אחורה, כלומר, מפעיל הטיל רואה את המטרה על הצג ויכול לנווט את הטיל על־פי התמונה המשודרת בזמן אמת. למפעיל יש אופציות ניווט אוטומטיות וידניות המאפשרות לו לנהג בצורה מדויקת מאוד. "אם המפעיל מקצוען, ניתן לשגר 'תמוז' אפילו לתוך חלון מסוים בבניין מסוים ולפגוע במטרה ספציפית בדיוק של סנטימטרים, כפי שבוצע פעמים רבות בסיכולים ובסיוע לכוחותינו בלבנון השנייה. אפשר להגיד ללא היסוס שמדובר בטיל המסק"ר הטוב בעולם, מבחינת יכולת, דיוק, טווח וביצועים בתנאים מגבילים", מסביר סא"ל (מיל') ע', אחד ממפעילי "תמוז" המנוסים בעולם, בעל עבר עשיר של שימושים מבצעיים בטיל כמו גם אימונים בשיגור מהפלטפורמה המוטסת.
יתרון משמעותי של הטיל היא הוודאות שיש למפעיל: הוא יודע אם פגע או לא. בטילים אחרים לא ניתן תמיד לדעת אם הפגיעה מדויקת או שהטיל החטיא בכמה מטרים ולכן יש צורך לשלוח כטב"ם או מטוס מאויש לצורך הערכת נזקים. לעומת זאת, באמצעות הראש האלקטרו־אופטי של טילי "תמוז", ניתן לדעת בוודאות היכן פגע הטיל.
"הטיל הזה מקדים את כל העולם בעשרות שנים. כ-15 שנה לאחר שכבר פיתחנו את הטיל, פגשתי עמית למקצוע מצבא זר שהתרשם מאוד מהטיל. גם זמן רב לאחר פיתוחו הוא עדיין יחיד במינו", מתאר סא"ל (מיל') ע'.

חייך, מצלמים
לאורך השנים לקחו טילי "תמוז" חלק במלחמות ומבצעים מפורסמים ועלומים ושוגרו ממסוקי קרב במסגרת סיכולים ממוקדים, במהלך האינתיפאדה השנייה, במבצע "חומת מגן" ומלחמת לבנון השנייה. גם בימים אלה ממש משגרים מסוקי חיל־האוויר טילי "תמוז" לעבר מטרות עוינות מעבר לגבולות ישראל.
"הטיל אידיאלי לשימוש ממסוק, מכיוון שניתן לשגרו מנקודה נמוכה ואין צורך ליצור קשר עין עם המטרה. באמצעות המצלמה של הטיל אפשר לכוון אותו בעוד שהמסוק ששיגר אותו נמצא בנקודה נוחה ובטוחה במרחק גדול יחסית. זה טיל שמסוגל לבצע משימות רבות שטילים אחרים כלל לא מתקרבים אליהן", מסביר רס"ן תמיר, מפקד קורס אימון מבצעי מתקדם למסק"ר בחיל־האוויר. "ניתן לשלוט בטיל לאורך כל מעופו ומכיוון שמדובר במערכת מתוחכמת, יש הכשרה מקיפה וגם סימולאטור מיוחד לשיגור 'תמוז' ממסוקי הקרב. אנשי צוות־אוויר רוכשים מיומנות גבוהה בשימוש בטיל".
רס"ן תמיר מוסיף ואומר כי יתרון נוסף של המצלמה המשדרת לאחור הוא קבלת מודיעין איכותי בזמן אמת: הטיל מתפקד בתור "מצלמה ניידת בשטח" ודרכו מתקבלת תמונה עדכנית של האזור בו אמור הטיל לפגוע.
במלחמת לבנון השנייה, כשהיו טייסי המסוקים מבחינים בעננת עשן שנוצרה לאחר שיגור רקטות לעבר ישראל, הם היו משגרים את הטיל לכיוון הכללי של העשן ובאמצעות המצלמה היו מנווטים את הטיל למטרה שהייתה מתגלה עם התקרבות הטיל לתא השטח.
"טסנו וירינו טילי 'תמוז' וגילינו שיש לטיל אחוזי הצלחה כמעט מושלמים למרות גילו והוותק שלו. מכל הטילים שנורו, היו מעט מאוד טילי נפל עקב תקלות טכניות, עובדה שגרמה לנו להרגיש בטוחים ביכולותיו הגבוהות של הטיל, גם כשכיוונו למטרות שהיו סמוכות מאוד לכוחותינו, בידיעה שהוא יפגע בדיוק מירבי", מספר סא"ל (מיל') ע'. גם רס"ן תמיר מוסיף כי "אפשר להגיד שהטיל מאפשר לפתוח את מעטפת הבטיחות בלי לפגוע בבטיחות".

ברגע האחרון
מקרה שהתרחש במהלך מלחמת לבנון השנייה ממחיש את היכולות המתקדמות של הטיל, שלא רק מוכיחות את עצמן מבחינה מבצעית אלא גם תואמות את הערכים של חיל־האוויר בפרט וצה"ל בכלל.
"הייתי באוויר בהמתנה לפקודה, מעל הים בין צור לצידון. במהרה יצרו איתי קשר מהמפקדה וקיבלתי מטרה: כלי־רכב שנמצא על הכביש שמחבר בין צור וצידון וצריך לפגוע בו בהקדם האפשרי. ברגע שהייתי בטווח שיגור, יריתי לעבר המטרה טיל 'תמוז'", מספר אל"ם (מיל') צביקה, טייס לשעבר בטייסת "המסק"ר הראשונה".
לפני שהוא ממשיך, הוא מסביר שכאשר יורים טיל "תמוז" המצלמה הולכת ומתקרבת למטרה ככל שהטיל מתקדם וכך נעשית התמונה ברורה וגדולה יותר וניתן לראות פרטים רבים יותר לעומת רגע השיגור.
"מרחוק הרכב נראה כמו גפרור קטן אבל ככל שהטיל התקרב זיהיתי אותו טוב יותר, עד שהוא היה ברור מאוד. רגע לפני הפגיעה אני מזהה דרך המצלמה שעל הרכב כתוב TV משמע הרכב שייך לתקשורת או לעיתונאים וכשקיבלתי את הפקודה לא אמרו לי שיהיה כיתוב כזה על הרכב. הייתה לי בדיוק שניה להחליט מה אני עושה והחלטתי לא לקחת את הסיכון של פגיעה בבלתי מעורבים. ברגע האחרון הסטתי את הטיל ולא פגעתי ברכב".
זמן קצר לאחר מכן יצר אל"ם (מיל') צביקה קשר עם המפקדה ודיווח על מה שראה דרך המצלמה. נאמר לו שהנושא מוכר והוא התבקש לפגוע ברכב למרות הכיתוב.
"לאחר הפקודה השנייה יריתי עוד טיל לכיוון הרכב והשמדתי אותו. כשחזרתי לטייסת לאחר התקיפה החלטתי לחקור לעומק את הנושא ובדקתי בטייסות המודיעין. התברר שעקבו אחרי הרכב מספר ימים והתברר שנסע בו מפקד כוחות החזבאללה באזור. גיליתי שלא הודיעו לי על ההסוואה בדמות רכב עיתונות מכיוון שבמפקדה אף אחד לא שיער לנפשו שמצלמת הטיל מגיעה לרמת ראות ודיוק כל־כך גבוהה".
הסרט של מצלמת הטיל בו רואים שהטייס מסיט את הטיל ברגע האחרון כשהוא רואה את הכיתוב על הרכב, התפרסם ברחבי העולם כדוגמה להקפדת חיל־האוויר על מניעת פגיעה בבלתי מעורבים וחפים מפשע.

טס אל העתיד
אל"ם (מיל') צביקה מוסיף כי בעבר הוא ניסה את הטיל בירי על מטרה אווירית נעה: "בדקנו את השימוש של 'תמוז' כטיל אוויר־אוויר ושגרנו אותו על טיסן שהוא מטרה קטנה יחסית ממרחק קצר, בלי הרבה זמן לתמרון. הפגיעה הייתה מדויקת. הטיל מתפקד מצוין גם מול מטרות אוויריות כמו מסוקי קרב עוינים וכלי־טיס בלתי־מאוישים".
פיתוח הטיל לא פוסק למרות הצלחותיו הרבות. בימים אלה מותקנת מערכת שיגור הטיל גם על מסוקי "פתן" (אפאצ'י) כמו גם "שרף" (אפאצ'י־לונגבאו) שיפעלו גם הם במסגרת משימותיו הרבות של מערך מסוקי הקרב בחיל־האוויר וגם בחברת רפאל לא נחים ומפתחים בימים אלו את הגרסה המתקדמת ביותר של כלי־הנשק המתקדם.

לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

עוד באותו מדור

האויב של מחר

"הדרקון המעופף", טייסת ביום האויב של חיל־האוויר, מתפתחת לכל הכיוונים וממשיכה ללמוד את האויב ולאתגר את צוותי האוויר במקומות ובמתארים בלתי מוכרים. בקרוב הם יתחילו לעשות את זה גם מתוך פלטפורמות חדשות יותר ויציבו אתגרים חדשים, על הקרקע ובאוויר

יודעות את הכיוון

תקיפות מסוקי קרב ברצועת עזה מוכוונות במקרים רבים על־ידי תצפיתניות של זרוע היבשה המוצבות על גבולות הרצועה. שיתוף הפעולה בינן לבין טייסות המסק"ר נשען על מקצועיות גבוהה, אמון הדדי הכרחי וימים ולילות ארוכים מאוד של תרגולים משותפים