בטאון חיל האוויר

ביטאון
גיליון 214 26/12/13
גיליון 100 שנות תעופה עברית.
מצורף גיליון ילדים

כתבות

הכחול הגדול

איטלקים, יוונים, אמריקאים וישראלים עולים לטוס ביחד. לא, זו לא התחלה של בדיחה: ברוכים הבאים לתרגיל "בלו־פלאג", התרגיל האווירי הגדול ביותר בתולדות חיל־האוויר הישראלי. במשך שבועיים נלחמו צוותי מטוסי קרב מרחבי העולם זה לצד זה במרחב אווירי שמתפרס על פני שני שליש מהמדינה ולמרות שדיברו בשפות רבות, הבינו כולם זה את זה

דוד גרינוולד ושני פומס | צילום: גיא אשש, צילום מהאוויר: עופר ברקוביץ

אחד אחרי השני נוחתים מטוסי הקרב הזרים על המסלול המרכזי של בסיס עובדה. בעוד גלגלי מטוס אחד נוגעים בקרקע, נראים כבר מרחוק חבריו למבנה מבצעים הקפה אווירית על רקע הצוקים האדומים של אזור עובדה.
הם מסתדרים זה אחרי זה על מסלול ההסעה ומובלים אל הדירים התת קרקעיים (דת"ק) בהם ישהו בשבועות הקרובים. במקביל מתבשרים פקחי הטיסה על מבנה נוסף של מטוסים זרים שעתיד להיכנס בדקות הקרובות אל המרחב האווירי של הבסיס והנה נראים באוויר ארבעה מטוסים נוספים טסים במרחק שווה אחד מהשני ומתכוננים גם הם לקראת הפגישה עם אדמת ארץ הקודש.
זו אינה הפעם הראשונה שהם מבקרים כאן אך הפעם התאספו כאן כולם מסיבה מיוחדת: תרגיל "בלו־פלאג" (Blue־Flag) התרגיל הרב־לאומי הראשון מסוגו והגדול ביותר אי־פעם בתולדות חיל־האוויר הישראלי.

לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

ועכשיו כולם ביחד
לצורך התרגיל שהתקיים בחודש שעבר התכנסו בבסיס עובדה ארבעה חילות־אוויר: הישראלי, היווני, האיטלקי והאמריקאי. החילות הזרים כבר שיתפו פעולה עם זה הישראלי, אך בנפרד. הפעם הביא כל משתתף מהבית את הכלים הייחודיים לו. "האמריקאים הביאו לכאן F־15E שהוא אחד ממטוסי ה־F־15 הטובים שיש בעולם. האיטלקים הגיעו עם מטוסי AMX וטורנאדו והיוונים הגיעו לכאן עם מטוסי F־16 חדישים מאוד", מפרט סא"ל זיו, מפקד טייסת "הדרקון המעופף". "אנחנו בחיל־האוויר הישראלי משלבים בין המטוסים הוותיקים שלנו שהם "נץ" (F־16A/B) "ברק" (F־16C/D) "בז" (F־15) וכמובן "סופה" (F־16I) שהוא דגם חדש יותר".
תרגיל "בלו־פלאג" נוצר בהשראת "רד־פלאג" (Red־Flag) תרגיל רב־לאומי המתקיים מדי שנה בנבאדה, ארה"ב. בגרסה האמריקאית משתתפת נבחרת המורכבת מהכוחות האוויריים של ארה"ב ומדינות החברות בנאט"ו בשיתוף חילות־אוויר זרים, כולל זה הישראלי שנטל בו חלק מספר פעמים. הכוח הרב־לאומי מתאמן יחד על מתארי המלחמה הרלבנטיים לנקודת הזמן בה מתקיים התרגיל.
הכנסת אורחים
כבר מרחוק, הרבה לפני הכניסה בשער הבסיס, ניתן להבחין שמשהו מיוחד מתרחש. עשרות דגלי המדינות הזרות המשתתפות בתרגיל פוזרו במרחביו, כמו גם דגלי חיל־האוויר ודגלי ישראל ולמרות שבסיס עובדה אירח לא אחת חילות־אוויר זרים, הוא עבר לאחרונה מתיחת פנים משמעותית: הטייסות, המגורים, הדת"קים והאודיטוריום עברו שיפוץ וגם את הכבישים צבעו מחדש. ניתן לומר שהבסיס מוכן לאירוח כל אורח שירצה להגיע אליו.
ההכנות לתרגיל החלו כבר לפני שנה וחצי וחרגו מאזור הדרום כשהן כוללות כל טייסת שהשתתפה בו. לאחר מבצע "עמוד ענן" התקיימה בבסיס עובדה סדנת "דגל כחול", בה התכוננו בחיל לקראת הרגע האמיתי בו ינחתו מספר טייסות זרות בעת ובעונה אחת.
בסדנת "דגל כחול" השתתפו טייסות ישראליות בלבד שדימו את התרגיל הרב־לאומי ובנוסף נערכה סדנת הכנה נוספת בת שבוע ימים, זמן קצר לפני "בלו־פלאג", במהלכה טסו הטייסות הישראליות המשתתפות בתרגיל, כל אחת בבסיסה, במתארים דומים לאלו שתורגלו בתרגיל עצמו.
"טסנו באנגלית. היינו צריכים לשבור את השיניים ולהקשיב טוב לבקר הישראלי שמדבר אנגלית במבטא ישראלי. זה היה אתגר גדול בשבילנו וגם אותו צלחנו", מספר רס"ן עמית, סגן מפקד טייסת "אבירי הזנב הכפול", שהייתה אמונה על הפן האווירי בתרגיל ואכן, נושא האנגלית עולה שוב ושוב בשיחה עם המשתתפים הישראלים. "אנחנו מדברים בקשר באנגלית כבר זמן רב", מספר סגן אלירן קדוש, מפקד מגדל הפיקוח של בסיס עובדה. "היו שבועיים שלמים בהם דיברנו אנגלית בינינו ועברנו סימולציות, הכל על־מנת שנגיע לתרגיל הכי מוכנים שאפשר".

מגרש המשחקים
תרגיל בסדר גודל שכזה מצריך לא רק עבודות הכנה רבות מראש אלא גם מגרש אימונים גדול מהרגיל. כך נסגר כל המרחב האווירי של דרום המדינה לרגל התרגיל הבינלאומי.
"מגרש האימונים הוא עצום, חדשני ואולי אפילו חד־פעמי. סגרנו שני שליש מהמרחב האווירי של המדינה לצורך התרגיל. זה מגרש עצום שנותן מענה טוב לאתגרים האוויריים שרצינו להתאמן עליהם", מסביר רס"ן עמית
בתוך המגרש העצום הזה טסה כמות גדולה של מטוסים. מתוך כ־50 כלי־טיס שהגיעו לתרגיל עולים לאוויר בכל פיריט עשרות מטוסים, עובדה המצריכה סנכרון בין כולם. מי שאחראי בפועל על המרחב האווירי הוא מערך הבקרה.
"הזרים לא מכירים את התשתית האווירית של המרחב הדרומי. הם לא רגילים לטוס תחת מגבלות רבות ושינויים ולכן הבקרים צריכים להיות ערניים וחדים כדי למנוע מקרי בטיחות חריגים, זה אחד מהאתגרים עימם אנו מתמודדים", מסביר רס"ן שלום, "לבקרה יש חלק משמעותי בתרגיל ואנחנו שותפים להצלחת המשימה. למרות שכל מטס תוכנן היטב על הקרקע, הרי שבאוויר תמיד יש שינויים, הפתעות ואתגרים שלא חשבו עליהם. ברגעים האלו הבקרה משמעותית ביותר כי אנחנו רואים את הכל דרך מערכות התמונה האווירית ויודעים לעדכן את צוותי־האוויר וליזום פתרונות רלוונטים בזירה המשתנה".

"אדומים" נגד שאר העולם
כמו ברוב האימונים האוויריים, גם בתרגיל זה היה צורך בכוח "אדום" שידמה את האויב. על המשימה הופקדה מטבע הדברים הטייסת המתמחה בכך: "הדרקון המעופף", טייסת ביום האויב מבסיס עובדה. 
בשבוע הראשון של התרגיל התאמן כל כח מהמשתתפים לבדו מול האיומים האוויריים והקרקעיים שהציבה בפניהם הטייסת "האדומה". עם הכניסה לשבוע השני של האימון, עלה התרגיל הבינלאומי מדרגה כשחילות־האוויר השונים טסו זה לצד זה בכוח "כחול" במתארי לחימה מורכבים.
"זה השבוע המשמעותי ביותר של תרגיל 'בלו־פלאג'", מדגיש רס"ן עמית ומתאר את סיפור המסגרת. "הרקע הוא לחימה אל מול מדינת אויב פיקטיבית שסיפחה אליה חלק מהשטח של מדינה 'כחולה'. כוח רב לאומי צריך להתאגד ולהביס את המשטר האלים שהשתלט על אותה מדינה. אותו כוח רב לאומי מורכב מישראלים, אמריקאים, איטלקים ויוונים".
יום בתרגיל מחולק לשני מטסים כשכל מטס שונה מקודמו. לכל פיריט יש מפקד משימה שיכול להיות מכל אחת מהמדינות שהגיעו לתרגיל ולצדו צוות תכנון מיומן. יחד הם יושבים ומתכננים את המטס בהתאם למטוסים שעומדים לרשותם ולמודיעין שקיבלו.
"בסופו של דבר, לכל פלטפורמה יש את היתרון שלה ומפקד המשימה מסדר את הכלים על המגרש תוך כדי ניצול היתרונות של כל אחד מהמטוסים. לדוגמה, מטוסי בז מתמחים בקרבות אוויר בעוד שהמטוסים האיטלקים, למשל, הם בעיקר מטוסי תקיפה". 
הטייסת "האדומה" ניסתה בכל פעם להציב אתגרים חדשים בפני המשתתפים. "אנחנו כל הזמן מתוודעים לעוד יכולות של הכוחות המשתתפים", אומר סא"ל זיו. "אנחנו לומדים מכל מטס ומכל יום ובהתאם לכך אנחנו מתכננים את הפעולות הבאות שלנו".

מתוצרת הארץ
"בלו־פלאג" שואב לא מעט השראה מהמקור האמריקאי אך עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה כי הוא מתקיים במדינה מסויימת במזרח התיכון ולכן הוא מקבל מיד אופי ישראלי ייחודי, כבר מהרגע בו צוותי־האוויר הזרים חגים מעל מרחבי ישראל ונהנים מהנוף הייחודי.
"לעובדה שהתרגיל מתקיים כאן יש השפעה גדולה", קובע רס"ן עמית. "הם יכולים לעשות דברים שהם לא עושים במדינה שלהם. היוונים, למשל, ממעטים לטוס בגובה נמוך ביוון ולכן הם מעריכים מאוד את חיל־האוויר הישראלי ותמיד אוהבים לטוס אתו"
נראה שגם המשתתפים הזרים אספו רשמים וחוויות מההשתתפות בתרגיל ומייג'ור האריס אסקיוגלו היווני משתף. "זו חוויה מצוינת להשתתף בתרגיל ולטוס במגרש אימונים נהדר עם איומים וקרבות אוויר טקטיים". גם לעמיתו האמריקאי, קפטן מתיו בארה יש מה להוסיף. "האימון הזה טוב מאוד בשבילנו. אנחנו פועלים ביחד, מתמודדים עם האויב ויש עוד הרבה דברים שאנחנו יכולים ללמוד אחד מהשני"
המשתתפים הזרים אמנם לומדים לא מעט על חיל־האוויר הישראלי. לדבריו של סא"ל זיו, גם הטייסים הישראלים משכילים מהאורחים.
"הטיסה המשותפת מאפשרת לנו היכרות עם צורת חשיבה של חיל־אוויר אחר. היא נותנת היכרות עם פלטפורמות שונות ומגרה את המחשבה שלנו ואת ההבנה שאנחנו לא מכירים הכל. אנחנו בחיל מכירים את אותם הדברים, כי למדנו באותו בית־ספר לטיסה ויש לנו שבלונה. פתאום מגיע טייס זר, עושה דברים שאנחנו לא מכירים ואנחנו יכולים לקחת מזה לא מעט, גם לעולם המבצעי".
החותם הישראלי המוטבע בתרגיל נמצא גם בחדר התדריכים והתחקירים. "ניסינו לחשוב איך אנחנו מכניסים בסיפור הזה טוויסט ישראלי, משהו שאנחנו טובים בו, אז הכנסנו אותם לעולם התוכן של הטיסה, לעולם התוכן של השליטה והבקרה ובעיקר לעולם התוכן של התחקיר", אומר רס"ן עמית.
במהלך התרגיל השתמשו במערכת תחקור חדשנית שמאפשרת לנתח את מהלך הגיחה בצורה מדויקת יותר. "ברוב התרגילים הבינלאומיים התחקיר הוא מינימלי מאוד: תוצאות ונגמר. פה אנחנו הופכים את זה להרבה יותר ישראלי. התחקיר שלנו משלב דיון, כל אחד מביע את דעתו וזו הייחודיות של חיל־האוויר הישראלי, הוא נכנס לפרטים הכי קטנים בתחקור שלו כדי לעשות בפעם הבאה טוב יותר".

עוד ניפגש
מפקד חיל־האוויר, האלוף אמיר אשל, רואה בתרגיל הבינלאומי בראש ובראשונה, הזדמנות לשפר את המוכנות המבצעית של החיל. המשמעות של טיסה עם זרים מול פלטפורמות ותפיסות מבצעיות שונות היא בעיקר למידה בעיניו וזה לא משנה אם יום אחד ידרשו לטוס ביחד בלחימה אם לאו.
"התרגיל מוצלח בסטנדרטים גבוהים מאוד והוא מראה את הפנים החזקות, המקצועיות והאיכותיות של חיל־האוויר הישראלי. תרגיל כזה דורש היערכות של כמעט שנתיים בשדה ובמטה והייתה כאן היערכות לתפארת. הלימוד המשותף במפגש של תרבויות, פתרונות מבצעיים ותפיסות עולם הוא בעל תרומה חשובה לנו ולשותפים", הוא אומר.השמש שוב שוקעת על בסיס עובדה. הטייסים, שהספיקו להתחבר בשבועיים בהם התאמנו ביחד, נפרדים בחיבוקים ועולים חזרה על מטוסיהם לקראת ההמראה האחרונה מבסיס עובדה. בחיל־האוויר הישראלי בטוחים שהם עוד ישובו. המטוסים הזרים עולים וממריאים אחד אחרי השני ונעלמים אל תוך עלטת הלילה. בקשר נשמעות מילים כמו יאסו, גוד־ביי ואריבדרצ'י. אולי בקרוב ניפגש שנית.
"התכנון הוא לעשות את התרגיל הזה כל שנתיים", מגלה רס"ן עמית ודבריו מקבלים משנה תוקף כשלוקחים בחשבון את יום המשקיפים הזרים שנערך בבסיס לקראת סיומו. נציגי מדינות רבים הגיעו לבסיס עובדה כדי לצפות מקרוב בתרגיל וישקלו את השתתפות מדינתם בתרגילים הבאים.
למקומיים היה חשוב להתאמן יחד עם חילות־האוויר הזרים על מתארי המלחמה המורכבים כדי להמשיך ולהיות מוכנים לכל תרחיש, אך לא פחות חשוב להציג את חיל־האוויר הישראלי כמתקדם בעולם ולהראות חלק מיכולותיו, הגלויות וגם הגלויות פחות.
"מטרת העל היא מטרה אסטרטגית של מדינת ישראל. עצם קיום שיתוף הפעולה הוא אמירה. מטרה נוספת היא שחילות־האוויר הזרים ידעו שכדאי לבוא ולהתאמן אצלנו", מסכם סא"ל זיו. "עצם העובדה שחיל־האוויר הישראלי יודע לארגן סוג כזה של אימון, משדרת עוצמה. אנחנו רוצים שהם יחזרו הביתה ויגידו שיש פה חיל־אוויר חזק ומקצועי, שהוא מספר אחת בעולם".

עוד באותו מדור

הצלצול הוא בשבילם

הכשרתם של טייסי ונווטי הקרב בחיל־האוויר היא אחת מהארוכות, המאתגרות והמגוונות בצה"ל וכך, אחרי כמעט חמש שנות לימוד, שינון ובעיקר אימון מסכמים אנשי צוות האוויר שהפכו מבצעיים לאחרונה בבסיס רמת־דוד, את מה שעברו עד כה וגם מביטים כבר אל העתיד

בין דמיון למציאות

חיל־האוויר טס אל המאה ה־21, הפעם על הקרקע. מרכז אימון מתקדם ובו מאמן משימתי (סימולאטור) חדש יאפשר לאנשי צוות־האוויר לשפר את יכולותיהם, אבל לא רק להם. גם אנשי מערך הבקרה יתאמנו במקום והאימון המשותף ישפר את היכולות המבצעיות של חיל־האוויר