בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 210 16/04/13

עסקי אוויר

ריחוף בלחיצת כפתור

שדרוג למערכת הריחוף האוטומטי: בקרוב, צפויים מסוקי ה"יסעור" (CH־53) לקלוט מערכת משופרת, אשר תהפוך את הריחוף לקל ופשוט יותר. "מדובר במערכת שמפעיל הטייס ובאמצעותה מרחף המסוק במקום, מבלי שהטייס יצטרך לייצב אותו", מסביר סרן יעקב המאירי, קצין מדור בקרת טיסה בלהק הציוד. "הגרסה החדשה נוחה יותר לשימוש ולהפעלה, דורשת מהטייס תשומת לב מינימלית ומאפשרת לו להתמקד יותר במשימתו. בכך, המערכת החדישה משפרת את בטיחות הטיסה".

מיכל חיוט ושיר אהרון ברם

השיפור העיקרי במערכת, הוא האפשרות לריחוף אוטומטי על ידי לחיצת כפתור. מערכת הריחוף האוטומטי שהייתה קיימת עד כה, דרשה מהטייסים בקרה על פעולתה והצריכה מהם קשב רב. בעזרת הגרסה החדשה, בלחיצה בודדת, יוכל הטייס לוודא שמסוקו מרחף באוויר, ולהתפנות לשאר המשימות הטיסה. שיפור נוסף במערכת החדשה יאפשר למסוק לרחף באופן יציב יותר מבעבר.
הריחוף האוטומטי מקל על הטייסים במשימות מורכבות, אשר דורשות חלוקת קשב וריכוז רב. בהן לדוגמא, חילוץ מלב ים, חילוץ רפואי למטיילים בשטח, הורדת כוחות לספינה, ונחיתות בתנאים קשים כמו נחיתה באבק - אשר נחשבת לאחת הנחיתות המסובכות ביותר לטייסי מסוקים, עקב תנאי הראות הבעייתיים.
במרכז לניסויי הטיסה של חיל־האוויר כבר התבצעו ניסויים ראשונים, בהם נבדקה המערכת בשעת משימה. טייסי הניסוי העידו כי הטיסה עם מערכת הריחוף החדשה נוחה יותר, ומסייעת לביצוע המשימה. "שלב הפיתוח והניסוי הסתיים", מסכם סרן המאירי, "אנו מעריכים כי בחודשים הקרובים המערכת תיקלט בטייסת הטיסה".

עוד באותו מדור

צעד נוסף לשת"פ - סימולאטור להכוונת מסוקים

הסימולאטור בבית־הספר לשריון קיבל לאחרונה חיזוק מיוחד: במאמן שולב אימון להפעלת מסוקים, שילמד את המפקדים מזרוע היבשה לפעול יחד עם מסוקי קרב וסער. המפקדים ילמדו כיצד להכווין את טייסי המסוקים ולתקשר איתם לצורכי סיוע אש בשדה הקרב ופינוי פצועים.

ניסוי ראשון ב"חץ 3" הושלם בהצלחה

לראשונה, הושלם בהצלחה ניסוי במערכת הנשק "חץ 3", אשר מיועדת ליירוט טילים ארוכי טווח. בניסוי, שנערך בסוף חודש פברואר, נבדקו יכולותיו של הטיל המיירט. חיל־האוויר ערך את הניסוי בשיתוף עם מנהלת חומה במשרד הבטחון והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים, בשדה השיגור של יחידת ניסויי הטילים של חיל־האוויר.