בטאון חיל האוויר

ביטאון
גיליון 203
גיליון 203 27/02/12

כתבות

מציאות מדומה

תגיות: הדרכה , בית הספר הטכני

אם תחפשו מחברת או עפרון בגף חקר ופיתוח הדרכה (חופ"ה) בבסיס הטכני בחיפה, סביר להניח שתצטרכו להפוך עולמות, כי החיילים שם לומדים וצוברים ידע באמצעות מיטב הטכנולוגיה העדכנית, מתלת־מימד ועד משחקי מחשב צבעוניים. הטכנאים של היום הם לא הטכנאים של פעם

יובל צוק וטל מיכאל

דמיינו לעצמכם שאתם מגיעים לעוד יום עבודה שגרתי על המטוס בדת"ק ומוציאים מכיס הסרבל נרתיק בו נמצא זוג המשקפיים שלכם. לא, אלו לא משקפי שמש או משקפי ראייה ובטח שלא משקפיים ורודים כמו בשיר של אלתרמן אלא משקפיים שעומדים לשנות את יום העבודה שלכם: "משקפי אימרסייה", ממש כמו המשקפיים שהכניסו את מייקל דאגלס לעולם של מציאות מדומה בסרט "חשיפה".
מבט דרך אותם משקפיים ישאב את המתבונן דרכן לעולם של מספרים ונתונים שיסייעו לו לראות ולהבין את המטוס. "זה נשמע דמיוני אבל לשם אנו שואפים", מסביר סא"ל שלומי גאון, מפקד טייסת הדרכה בבסיס הטכני המוביל את הטכנולוגיה למטרות לימוד. "טבע האדם לא משתנה אבל הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מסחרר. ככל שנשכיל להשתמש במה שקיים בעולם, נגיע רחוק יותר ולתוצאות טובות יותר".
המציאות הזו אומנם נקראת עדיין "מדומה" אבל בחיל־האוויר כבר רואים את העולם דרך משקפיים כאלה ומסתכלים קדימה, אל המקום אליו תיקח אותנו הטכנולוגיה.

המציאות משתנה
בעשור האחרון החלה הטכנולוגיה לתפוס מקום בהדרכות בבסיס הטכני בצורה משמעותית. "כיום לא תמצאו עזרי הדרכה ישנים כמו שקפים. מצגות הן כבר דבר מובן מאליו ופתרונות מולטימדיה משמשים להמחשה טובה יותר. הם צבעוניים, קליטים ומגבירים את המוטיבציה", מסבירה רס"ן רונית בן־נון, מפקדת הגף לחקר ופיתוח הדרכה (חופ"ה) בבסיס הטכני.
בבסיס בו מועברים למעלה מ־100 קורסים במקביל בתחומים הטכניים במקביל, יש משמעות רבה לדרך הלימוד. "גף חופ"ה אחראי על פיתוח הקורסים בבסיס ועל יצירת שיטות לימוד רבגוניות. הגף מורכב מאנשי מדעי ההתנהגות ואנשי הדרכה ומחשבים המשלבים בין הידע לבחינת תחום העיסוק, מרכיבי העיסוק והתפקיד". משימותיהם של אנשי הגף רבות, החל מהוספת תכנים לקורס קיים, דרך מתן חיזוקים והעשרה למפקדי קורסים וכלה בייצור תכנים לקורסים חדשים.
"העבודה עם אוכלוסיות שונות דורשת מאיתנו גם התמודדות עם בעיות כמו הפרעות קשב וריכוז ובעיות למידה. אנחנו צריכים לייצר תוכניות שיהיו נגישות לכולם, כי בסופו של דבר המבחן האמיתי של בוגרי הקורסים הוא בשטח והתפקיד שלנו הוא להכין את האנשים לשטח בצורה הטובה ביותר".

להגיע אל הראש
אחת הדרכים הטובות ביותר להעברת מידע רב בזמן קצר ועל הדרך לדאוג שכל החניכים בכיתה יבינו, היא המחשה באמצעות אנימציות ומודלים של דו־מימד ותלת־מימד של הפלטפורמות ותהליכי האחזקה. תחום המולטימדיה אשר נכנס בעשור האחרון לבתי־ספר ברחבי הארץ והעולם נכנס גם לכאן ואפילו בפיתוח עצמי.
"צוות המולטימדיה שלנו מורכב מגרפיקאים, אנשי תלת־מימד ומפתחי תוכנה שהופכים את חומר הלימוד לקליט, מושך ומעניין", מספרת רס"ן בן־נון.
בלומדות מבית היוצר של מחלקת המולטימדיה בחופ"ה, החומר הלימודי מוצג בדרכים שעולות על כל דמיון, כאשר רלוונטיות היא מילת המפתח והמטרה ברורה.
"אנו שמים דגש שאמצעי המולטימדיה לא יהיו סתם פריט יפה אלא פריט שישפיע על ההבנה של התלמידים", מדגישה רס"ן בן־נון. "החל בסרטים ובאנימציות פשוטות וכלה בתלת־מימד ובטכנולוגיה מתקדמת. אנו בוחרים את הדרך הטובה ביותר להגיע אל התלמיד בהתאם למורכבות התוכן והתפקיד".

שיעור בשלושה מימדים
י
יצור חומרי הלימוד דורש מאנשי הפיתוח דקדקנות אין קץ במטרה להפוך את היצירה לנגישה ואפקטיבית. "פיקסל מיותר בעיצוב, מיקום האלמנטים על המסך, המהירות של התנועות ואפילו הצבעים. אנחנו לא מוותרים על שום דבר", מספר רס"ל איליה חרסונסקי, ראש צוות פיתוח מולטימדיה ובעבר מורה ורכז מקצועות אלקטרוניקה. "כשאנחנו מתכננים לומדה על תקריות בטיחות, אנו משתמשים בצבעים המוטבעים בתת־המודע שלנו כמו צהוב, אדום וירוק. גם אם התלמיד לא מרוכז, הוא יקלוט את החומרה שבתקלות".
אז איך בעצם מתנהלים כאן הפרויקטים? איליה מסביר כי הכל מתחיל בדרישה של "לקוח" מהחיל, כדוגמת מפקדי מקצוע, מפקדי קורסים או אנשי בטיחות מהמטה. "הם מעבירים אלינו את הבקשות אשר נכנסות לתוכנית העבודה השנתית שלנו. יחד איתם אנו מחליטים באיזו פלטפורמה נפתח את הפרוייקט".
כמו בתפריט, נפרשות האפשרויות בפני הלקוחות: מצגת פשוטה, סרט, לומדה ומודלים מתוחכמים בתלת־מימד. "השלב הבא והחשוב ביותר הוא שלב פיצוח בעיה הדרכתית המהווה נקודת התחלה עבור הפתרון שהוחלט".
מאחורי הדלת של מעבדה מספר שתיים בגף, נמצא המקום בו הופכת ההלכה למעשה. איליה פותח את הדלת וחושף את מעבדתם של מומחי התלת־מימד: חמישה חיילי חובה בשנות העשרים לחייהם היוצרים עבודות בהיקפים שלא היו מביישים חברות פרסום וגרפיקה.

התותחים הכבדים
"לאף אחד מאתנו לא היה יותר מדי ידע בתחום התוכן של המקצועות הטכניים לפני שהגענו לצבא", מספר רב"ט אלון טרכטנברג, מעצב תלת־מימד בגף. אלון צנוע, אפילו צנוע מאוד. בעודו מדבר, מסתובב על מסך מחשב מאחורי ראשו דגם מדויק להפליא של מנוע תלת־מימדי.
"אנחנו עובדים על הדגם הזה כבר כמה חודשים. זה מנוע של כלי־טיס בלתי מאויש. בדרך כלל לא מלמדים על החלקים הפנימיים ביותר שלו, כי הרי אי אפשר לחתוך מנוע אמיתי לצורך הדרכה ובו בזמן להפעיל אותו בצורה מלאה".
אלון מצביע על הצינורות הדקיקים והשסתומים המציאותיים להפליא. מעצבי התלת־מימד, או "תלתיסטים" כפי שקוראים להם כאן, הם בעצם "התותחים הכבדים" ולכאן מגיעות הבעיות שמסובך ללמד באמצעות סרטים ובלתי אפשרי להעביר בתמונות פשוטות ובסרטונים. על פרויקט מהסוג הזה עובד בחודשים האחרונים סמל מור דהן, אחד מן המעצבים הוותיקים בגף.
"בתקופה האחרונה אני מפתח סרט תלת־מימד בתחום הלוחמה האלקטרונית וההגנה האווירית", הוא מסביר בעוד על המסך משוגרים טילים ופטריות עשן מתמרות לשמיים. "אף אחד לא היה מנסה ליצור סרט כזה במציאות ולכן הפתרון האידיאלי ביותר הוא סרטון תלת־מימד".
מלבד היכולות הטכנולוגיות, נדרשים המפתחים הצעירים להביע עניין כמעט בכל תחום שמעסיק את החיל. "בכדי לפתח מודל או סרטון תלת־מימד אנחנו נפגשים עם 'מומחי תוכן', שהם למעשה מדריכים בקורסים ולומדים מהם את החומר", מסביר סמל דהן.

מעז יצא מתוק
בין הסיבות המובילות את הגף לפתח לומדה, מסתתרים גם מספר אירועים קשים ומכוננים. לא תמיד הספיקו להקדים לומדה למכה וחלק מהלומדות נוצרו על בסיס פער בידע שהתגלה רק באסון. כך, למשל, נוצרה הלומדה שמלמדת מונחים מקצועיים באנגלית באמצעות משחק טטריס.
בעקבות תקלה שאירעה ברכיב משמעותי של מסוק צפע (קוברה) אמריקאי, הופצה אגרת בשפה האנגלית, המסבירה על התקלה ועל מניעתה. המידע פורסם על־ידי היצרנית ונשלח גם אל חיל־האוויר שהפעיל באותם ימים מסוקי צפע. הקצין שקיבל את המידע נתקל במספר מונחים מקצועיים באנגלית שלא היו ברורים לו ולכן לא ייחס להם חשיבות.
במרץ 1987 המריאו סא"ל ציון בר־אור ז"ל והנווט סג"ם (כיום סא"ל) יובל וגנר, כאשר לפתע התרחשה תקלה והמסוק התרסק. סא"ל בר־אור ז"ל נהרג וסא"ל וגנר נפצע קשה ונותר מרותק לכיסא גלגלים.
"התאונה יכולה הייתה להימנע אילו האיש הטכני היה מבין את המונחים. על סמך לקחי העבר פיתחנו לומדה שתלמד את הטכנאים מילים קריטיות לעבודתם, למנוע מקרה כזה שוב. בסוף התוכנה יש אפילו פנייה אישית של יובל שמספר את סיפורו ומבקש מהם לא להתעלם מהתקלות", מספר רנ"ג יורם יוסף, מפקד מחלקת מולטימדיה.
דוגמא נוספת היא סמלת מיכל בן־רעי ז"ל, אשר סיפורה היווה השראה ללומדה הנלמדת בגף על בטיחות בסביבת העבודה. מיכל הייתה טכנאית מסוקים שהוצבה בפלמחים לצורך הכשרה ובמהלך פעילות שגרתית פגע בה להב אחורי של מסוק והרג אותה במקום.
"מיכל הייתה מדריכה ביחידה שלי והכרתי אותה", מספר רנ"ג יוסף, "פיתחנו לומדה שמעבירה תכנים באמצעות סיפורה של מיכל ומבהירה את חשיבותה של הזהירות בעבודה". יורם מאמין כי הרגש הוא הדרך הטובה ביותר לדבר עם התלמידים. "הרגש הוא אמצעי מצויין להעברת מסרים ולהטמעת ידע קריטי", הוא אומר.

בחזרה לעתיד
ידע הוא כנראה המילה השימושית ביותר בגף חופ"ה. המפקדים מעבירים אותו לחיילים והלומדות נועדו להקנות אותו ולחזקו, אך לפעמים צריך לעצור לרגע ולחשוב עד כמה באמת צריך אותו.
"מבחינתנו שאלת מיליון הדולר היא כמה ידע באמת צריך להעביר לחניכים", מחייך רנ"ג יוסף. "אנחנו מאמינים שחניך 'צריך לדעת יותר ממה שהוא צריך', כלומר ללמוד גם דברים שלא מופיעים בחומר הלימוד בכדי שיוכל להתמודד עם מצבים מפתיעים ומקרי חירום". הידע מבחינתו, ימשיך להתפשט כל עוד טכנולוגיות חדשות יכנסו לשימוש.
"אין ספק שנצטרך להעביר את השיעורים בדרכים אחרות. כבר עכשיו אנחנו בוחנים טכנולוגיות שימושיות לעתיד", מספר רנ"ג יוסף. תחת שם קוד "מציאות מדומה", מתקדמים בטכני בצעדים קטנים ומחפשים פתרונות לתקופה בה הידע יהיה רב יותר.
"אנחנו מנסים להתעמק בתחום המאמנים והסימולאטורים. בעולם התחום מפותח, אך אצלנו הוא עדיין לא קיים בהיקף הרצוי", מספרת רס"ן בן־נון. אם התהליך יתקדם כשורה, בעתיד הקרוב יוכלו טכנאים העובדים על אנטנות גבוהות או על רכיבים רגישים להתאמן עם סימולאטורים ולשפר את יכולותיהם מבלי להסתכן ומבלי לסכן רכיבים.

אדם וטכנולוגיה
אבל עוד לפני הגעת הטכנולוגיות, מתקדמים במערך הטכני בצעדים קטנים. המחשבים הניידים הנכנסים לדת"קים בתקופה האחרונה הם דוגמא להחלפת ספרות האחזקה והידע המיושן במקורות מידע חדישים אותם ניתן לעדכן בלחיצת כפתור.
"בהמשך, כשנכנס יותר לתחום המציאות המדומה, 'משקפי אימרסייה' יהיו פשוטים ביחס לציוד שנשתמש בו ואין ספק שאנחנו מתקדמים לשם", מדגיש רנ"ג יורם. קל לדמיין את טכנאי העתיד עומדים מול מטוסים עם משקפי אימרסייה, אבל את הספקנות אי אפשר לשים בצד.
"ברור שהדברים לא יקרו בזמן המיידי, אבל אין ספק שנראה התקדמות משמעותית בעולם ההדרכה", מסבירה רס"ן בן־נון. "הלמידה מבחינתי היא לא רק טכנולוגיה. קל לדבר על טכנולוגיה ולתכנן את העתיד אבל אסור לנו לשכוח שאין תחליף לגורם האנושי והוא המדריך"

עוד באותו מדור

מאז ועד היום

אל"ם (מיל') סיד קני היה אחד מאותם אנשים שנקראו אל הדגל במלחמת העצמאות. אז הוא הטיס מטוסי קרב בחיל־האוויר הדרום־אפריקאי והיום, כשהוא בן 92, הוא מספר על העולה החדש שהגיע בסופו של דבר לפקד על בית־הספר לטיסה של חיל־האוויר הישראלי

איך עושים לוחם?

למתגייסים לטירונות מערך ההגנה האווירית מצפה עבודה קשה. הם עוברים הכשרה מאומצת שנועדה להפוך אותם ללוחמים ולאחר החלוקה למסלולים השונים של המערך, הם הופכים גם למפעילי מערכות נשק מתקדמות המגינים על המדינה. למרות המסלול הקשה, הם לא מתחרטים לרגע