בטאון חיל האוויר

ביטאון
גיליון 203
גיליון 203 27/02/12

עסקי אוויר

6 שנים לאחר ההתרסקות: הברק חוזר לטוס

תגיות: יחידת אחזקה אווירית (יא"א) , ברק (F-16)

מטוס ברק שהתרסק בבסיס רמת-דוד ב-2005 עבר שיפוץ מקיף ביחידת האחזקה האווירית וחזר לטוס

טל מיכאל ודנה רוסו

בסיומו של אימון שגרתי בקיץ של שנת 2005, התקרב מטוס ברק (F-16D) מספר 041 של טייסת "העמק" לנחיתה בבסיס רמת־דוד. שניות לאחר שנגע בקרקע, ניתק גלגלו הימני מהמקום והצוות איבד שליטה על המטוס. ברגע האחרון, בעוד הברק דוהר על המסלול, הספיקו הטייס והנווט לנטוש בשלום. כעת, יותר משש שנים לאחר שהמטוס התהפך והתפרק כליל, הוא זוכה לעלות שוב לאוויר.

את השנים האחרונות "בילו" החלקים הבודדים שנותרו מן המטוס ביחידת האחזקה האווירית (יא"א) בבסיס תל־נוף. "כשהוא הגיע, לא האמנו שנוכל לתקן אותו. החלק הקדמי היה מרוסק לגמרי, הזנב נשבר, הכנפיים התעקמו והמנוע ההרוס היה מלא בבוץ", מספר רס"ם אלדד, מנהל פרויקט השיקום. אלא שביא"א לא הרימו ידיים. "בנינו מטוס כמעט מאפס", משחזר סא"ל חיים, מפקד גף הנדסת מטוסים ביחידה. "השתמשנו בספרי אחזקה ובכל כלי שעמד לרשותנו. את הרכיבים הבאנו ממחסנים וממטוסים ישנים, וגם אותם היינו צריכים לשפץ. לא פעם נאלצנו לאלתר ולהמציא פתרונות שאפילו היצרן לא חשב עליהם".

למרות כמה הפסקות בתהליך ההרכבה, ולמרות רגעי הייאוש 
הלא־מעטים שחוו, מסכימים אנשי היחידה כי תהליך התיקון היה חשוב במיוחד. "מעולם לא בנינו מטוס בעצמנו. זה שיעור חשוב לדורות הבאים, וניסיון שחשוב לקחת איתנו לעבודות שנעשה בעתיד", מסכם סא"ל גונן, ראש תחום מטוסים ביא"א. בימים אלה נמצא ברק 041 במרכז ניסויי הטיסה של חיל־האוויר, שם הוא כבר עבר בהצלחה טיסת מבחן ראשונה. בחודשים הקרובים הוא ייבדק לעומק, ורק לאחר שיוכרז רשמית כמטוס תקין לחלוטין - יחזור בשעה טובה אל טייסת הבית שלו, בעמק.

רוצים לקרוא עוד? לחצו כאן

עוד באותו מדור

דרושה: צופית, מודל 2002

חיל־האוויר מעוניין לרכוש מטוס צופית נוסף כדי להקל על עומס הטיסות בטייסות התובלה

טייס, כואב לך הגב? כנראה שאתה מסוקאי

ביחידת הרפואה האווירית (ירפ"א) נערך בחודשים האחרונים מחקר מקיף, במסגרתו נבחן הקשר בין כאבים באיזורים שונים של עמוד השדרה שמהם סובלים אנשי צוות אוויר, לבין סוג כלי הטיס שבו הם טסים