בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 146 (247) 01/08/02

באוויר העולם

אנשי הבקרה - האשמים העיקריים באסון האווירי מעל גרמניה

בקר יחיד הופקד על המרחב האווירי שבו אירעה ההתנגשות בין טופולב-154 של חברת-התעופה הרוסית "בשקיריאן" לבין מטוס המטען של חברת DHL , בלילה של ה-1 ביולי ~ הבקר זיהה את המצב המסוכן פחות מדקה לפני ההתנגשות והורה לטייס הרוסי להנמיך ~ מערכת אוטומטית למניעת תאונות שהיתה במטוס הבואינג של DHL זיהתה את הטופולב וגם היא התריעה לטייסים להנמיך ~ בניגוד לחשדות מוקדמים, קברניט הטופולב היה מיומן והמטוס עצמו חדיש ומתוחזק היטב ~ נגד אנשי הבקרה נפתחה חקירה באשמת הריגה

חגי לוי

הסיבות לתאונות אוויריות מחולקות בדרך כלל לשני גורמים: טעות אנוש או כשל מכני. בתאונה שאירעה ב-1 ביולי ובה התנגשו מטוס נוסעים רוסי עם מטוס מטען של חברת DHL מעל גרמניה, היה שילוב של טעות-אנוש של אחד מצוותי המטוסים, כשל טכני במערכת האוטומטית שנועדה לתת לטייסים התרעה על התקרבות בין המטוסים ובעיקר התרשלות מקצועית של יחידת הבקרה האווירית האחראית על מפת השמיים במרחב המוגדר לה.
נוסעי טיסה מספר 2927 ממוסקבה לברצלונה ציפו לטיסת לילה שקטה במטוס הטופולב-154 של חברת-התעופה של בשקורטוסטאן, אחת הרפובליקות של בריה"מ לשעבר. 57 הנוסעים, מרביתם בני-נוער ממשפחות רוסיות אמידות, היו בדרך לחופשת קיץ בים התיכון. במהלך הטיסה מערבה, עבר המטוס הרוסי מאיזור שליטה של יחידת בקרה אחת לשנייה, כנהוג בכל טיסה מסחרית בעולם. בשעה 23:30 עברה הטיסה לאחריות יחידת הבקרה השווייצרית, האחראית על כל התעבורה האווירית במרחב הגבול שבין שווייץ לגרמניה. באותה עת היו במשמרת הלילה רק שני בקרים, האחראים לקשר מכ"ם ורדיו עם כל המטוסים במרחב.
לרוע המזל, אחד הבקרים היה בהפסקה באותן דקות גורליות.
בשעה 23:34, שניות לפני ההתנגשות, הבחין הבקר על צג המכ"ם בשני מטוסים שטסים זה לעבר זה, על אותו נתיב ובגובה זהה: 36 אלף רגל. המטוס השני היה בואינג-757 בטיסת מטען של חברת המשלוחים DHL . טיסה זו היתה באותה שעה בדרכה מהעיר האיטלקית ברגמו לכיוון בריסל. הפקח נתן מיד הוראה לטייס הרוסי להנמיך באלף רגל. הצוות הרוסי לא הגיב. כעבור כמה שניות חזר הפקח השווייצרי על קריאתו למטוס הרוסי להנמיך. הפעם צייתו טייסי הטופולב לקריאה ותיקנו את גובה הנתיב. מטוס הטופולב התייצב על גובה 35 אלף רגל, כ-25 שניות לפני התאונה.
באותו זמן ממש, קלטה המערכת האוטומטית למניעת התנגשויות של מטוס הבואינג את הטופולב הרוסי. למרות שבשלב הזה המטוס הרוסי היה כבר מתחת לגובה הטיסה של הבואינג, המערכת עדיין זיהתה אותו בנתיב ההתנגשות ונתנה לטייסי הבואינג התרעה בהולה להנמיך. למרבה הפרדוקס, אותה מערכת היתה מותקנת גם במטוס הטופולב וגם היא התריעה, בדיוק באותו זמן, על ההתנגשות הצפויה.

התנגשות ב-35 אלף רגל

ואולם, למרות שהמערכת הודיעה לטייסי המטוס הרוסי שעליהם למשוך לגובה, החליט צוות הטופולב לבצע את הוראת הפקח השווייצרי ולהנמיך. כעבור שניות ספורות שני המטוסים התנגשו, בגובה 35,400 רגל מעל דרום-מערב גרמניה. 69 נוסעים ואנשי-צוות היו באותה עת במטוס הטופולב ושני טייסים בקוקפיט של הבואינג. כולם ניספו עוד בשלב הפיצוץ באוויר. הרסיסים התפזרו על פני רדיוס של 40 ק"מ ורק בדרך נס לא נפגע איש על הקרקע החקלאית.
הקופסאות השחורות של שני המטוסים נמצאו כבר בימי החקירה הראשונים. מניתוח הפעולות האחרונות בקוקפיט עולה, כי המערכות הממוחשבות למניעת תאונות בשני המטוסים פעלו: טייסי הטופולב קיבלו התרעה למשוך לגובה וטייסי הבואינג הוזהרו שעליהם לבצע הנמכה מיידית. ולמרות שהתרעה ממוחשבת זו היא שהכניסה את הבואינג לנתיב התנגשות מיידי עם הטופולב, מיקדו הממצאים את המשך החקירה באיש הבקרה בשווייץ. הוא זה שנתן לצוות הטופולב הוראה להנמיך, בניגוד להתרעת המערכת הממוחשבת ולמעשה החזיר את המטוס הרוסי לנתיב ההתנגשות הקטלני. מעבר לכך, ההוראה עצמה הגיעה הרבה יותר מדי מאוחר, פחות מדקה מרגע ההתנגשות. על-פי סטנדרטים בינלאומיים של טיסה מסחרית, הבקר הקרקעי צריך לזהות מצב מסוכן של שני מטוסים על אותו נתיב לפחות חמש דקות מנקודת המפגש.
האחריות הכבדה שרובצת על הבקרה השווייצרית הביאה לפתיחה של חקירה פלילית באשמת הריגה כנגד שני הבקרים ביחידת הבקרה של ציריך. ברוסיה טוענים שהחלטת צוות הטופולב להנמיך היתה מוצדקת, כיוון שהוא ביצע את הוראת הבקר הקרקעי. עם זאת, מומחי תעופה במערב טוענים שהטייסים צריכים להסתמך קודם-כל על מערכות ההתרעה הממוחשבות של המטוס עצמו. לו היו מצייתים למערכת וטסים על-פי התרעת המחשב, התאונה היתה נמנעת. הטיעון המרכזי של שווייץ הוא שהאחריות לתאונה נופלת גם על טייסי הטופולב, שלא הגיבו לקריאה הראשונית של הבקר להנמיך, 44 שניות לפני האסון. תגובה מהירה כבר בשלב זה היתה יכולה למנוע את הופעת ההתרעה הממוחשבת בקוקפיט וטייסי הבואינג היו ממשיכים לטוס בקו ישר וחולפים מעל המטוס הרוסי. כיוון שטייסי המטוס הרוסי איחרו להגיב, נוצר הקונפליקט הקטלני בין הוראת הבקר הקרקעי לבין התרעת המערכת הממוחשבת.
כמעט מיד לאחר התאונה, עלה חשד לאחריות חלקית גם של צוות מטוס הטופולב. תרמה לכך העובדה שמדובר בחברת-תעופה קטנה, אחת מתוך למעלה מ-400 חברות-תעופה שהוקמו במדינות בריה"מ לשעבר והתפצלו מחברת-התעופה הלאומית הרוסית, "אירופלוט". בעשור שחלף מאז נפילת הגוש הסובייטי, חברות אלה היו מעורבות במספר לא מבוטל של תאונות קטלניות. רובן יוחסו לליקויים תחזוקתיים במטוסים עקב מחסור במזומנים, בגלל צי מטוסים ישן וטייסים לא מקצועיים. ואולם, כל התנאים האלה לא התקיימו בטיסה 2927 של "בשקיריאן" ב-1 ביולי.

מטוס חדיש וטייס מנוסה

חברת "בשקיריאן" היא המוביל הלאומי של בשקורטוסטאן, רפובליקה קטנה צפונית לקזחסטן. החברה מפעילה 39 מטוסי נוסעים, כולם מתוצרת סובייטית ושמונה מהם מדגם טופולב-154. מרבית טיסותיה הן במרחב מדינות חבר-העמים, אולם בחודשי הקיץ היא גם מפעילה טיסות צ'ארטר ברחבי אירופה, כפי שהיה בליל התאונה. מאז הקמתה לא ספגה "בשקיריאן" אף תאונה קטלנית, בניגוד לחברות רוסיות אחרות. בנוסף, גם מטוס הטופולב עצמו היה חדיש, יוצר בשנת 1995 ואובזר בכל אמצעי הבטיחות המקובלים במערב. קברניט הטופולב היה טייס מנוסה מאוד ובניגוד לטענות ראשוניות התברר שצוותו שלט היטב באנגלית, השפה הבינלאומית לתעבורה אווירית. גם הבקרה השווייצרית הודתה במהלך החקירה שלא התעוררו בעיות שפה במהלך התקשורת עם טייסי הטופולב.
התאונה האווירית ב-1 ביולי לא היתה אסון המטוסים הראשון השנה וגם לא החמור שבהם. התאונה עלתה לכותרות בין היתר בגלל שעירבה כמה מדינות ויצרה מעין תקרית דיפלומטית: מטוס של מדינה קטנה ואלמונית בחבר-העמים, מתוצרת רוסיה, מתנגש במטוס של חברה אמריקאית מעל אדמת גרמניה, תחת פיקוח בקרה שווייצרי. זו גם הסיבה לסיקור התקשורתי הנרחב של התאונה. כשמטוס סיני מתרסק לים, הרחק מכל מרכז אוכלוסייה, כמעט שאין לכך התייחסות בתקשורת, גם כשהוא עמוס במאות נוסעים.
בשנת 2002 אירעו עד כה 21 תאונות קטלניות של מטוסים אזרחיים בעלי שני מנועים ויותר. האסונות האוויריים התרחשו בכל רחבי העולם, מקולומביה ועד סין. בין התאונות הקטלניות ביותר: 225 ניספים בהתרסקות ג'מבו של חברת-התעופה הסינית בחודש מאי, תאונה נוספת של איר-צ'יינה חודש קודם-לכן, שבה נהרגו 128 נוסעים והתרסקות טופולב-154 של חברת-התעופה האיראנית בחודש פברואר, בה נהרגו כל 119 נוסעי המטוס.
סך-הכל נהרגו מתחילת השנה 928 בני-אדם בתאונות אוויריות של מטוסים אזרחיים מסביב לעולם, אם סופרים גם את הנפגעים על הקרקע. ולמרות שמספר זה נחשב גבוה יחסית לשנים קודמות ולמרות איומי הטרור של ארגונים

עוד באותו מדור

"אני מאמין שהתעשיות הישראליות ישתלבו בפרויקט ה-JSF"

לפני כמה שבועות ביקר בישראל נשיא חטיבת "לוקהיד-מרטין אירונאוטיקס" ~ בראיון לבטאון חיל-האוויר, אמר דיין הנקוק, המעוניין בהסכמת ישראל להשתתף בפרויקט ה-JSF (ה-F-35): "חיל-האוויר הישראלי משתתף בצורה נלהבת בתוכניות פיתוח ויש לכם הרבה סיבות להצטרף"

סימולציות קובעות: הסוחוי-30 מנצח את ה-F-15

תרגילי סימולציה מסווגים, שערך חיל-האוויר האמריקאי יחד עם תעשיות התעופה, חושפים חולשה של מטוס ה-F-15C מול ה-Su-30MK הרוסי * בביצוע תמרון מוכר אך יעיל זוכה המטוס הרוסי לשתי הזדמנויות ירי - האחת מנגד והשנייה מטווח קרוב - ומפיל את ה-F-15, שהופך חסר-אונים