בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 146 (247) 01/08/02

"בכל מקום שבו ניתן לבצע את המשימה עם מסוק קרב - עדיף לעשות כך"

"בסוג הלחימה המתנהל בשטחים, למסק"ר יש עדיפות. המסוק בא מלמעלה, רואה תמונה טובה יותר מהכוח הקרקעי ומסוגל להגיב על שינויים שמתרחשים בזמן-אמת". כך אומר סא"ל י', שנתיים לאחר פרוץ העימות בשטחים

נפתחה טייסת הבלק-הוק החדשה

חמישה מסוקי בלק-הוק ראשונים, מתוך 24 המסוקים שרכשה ישראל, הגיעו לארץ בתחילת החודש. הגעתם סימלה את פתיחתה של טייסת הבלק-הוק החדשה, "ציפורי המדבר"

נבחר צוות ההקמה של טייסת ה-F-16I

מטוסי ה-F-16I (סופה) הראשונים של חיל-האוויר צפויים להגיע לישראל בסוף שנת 2003, אבל הרכבת צוות ההקמה של הטייסת הראשונה הושלמה כמעט במלואה.
לתפקיד מפקד טייסת ה-F-16I הראשונה נבחר סא"ל ע', ששימש עד לאחרונה כמפקד טייסת F-15. אחד מסגניו יהיה סרן ח', טייס F-16 הממלא כיום תפקיד במטה חיל-האוויר. שאר אנשי צוות-האוויר שנבחרו לצוות ההקמה של הטייסת החדשה הם קצינים מדרגת סגן עד רב-סרן, שחלקם מוצבים כיום בטייסות הקרב השונות וחלקם ממלאים תפקידי מטה

האקדמיה לטיס יצאה לדרך

בחודשים האחרונים גובשו הפרטים הסופיים, ובסוף יולי נפתח המחזור הראשון של קורס-הטיס במתכונתו החדשה. אוניברסיטת בן-גוריון היא שנבחרה להעניק את חסותה לאקדמיה, והתואר הראשון לבוגרים יוענק מטעמה. עד סוף 2003 תושלם הקמתו של קמפוס חדיש בבסיס חיל-האוויר חצרים, בו ממוקמת האקדמיה. בין פרחי הטיס הצעירים גם חניכה אחת, עולה חדשה מבלגיה

שמו העברי של הגאלפסטרים-5: "נחשון"

הרכש החדש של חיל-האוויר, שישמש הן כמטוס ביון והן כמטוס מכ"ם, ייקרא על-שמו של נחשון בן-עמינדב התנ"כי

הצופית תחליף את הזמיר בהדרכת פרחי-הטיס

חיל-האוויר החליט לנצל את האופציה שנשמרה לו, ולהרחיב את עיסקת רכש הצופיות. המטוסים החדשים, שיגיעו לארץ בחודש דצמבר הקרוב, ישמשו להדרכת חניכי מגמת תובלה. בכך יסיימו מטוסי הזמיר הוותיקים, המשרתים בחיל-האוויר מאז תחילת שנות ה-70, את תפקידם בחיל

האיש שחשב אחרת

האלוף בני פלד, מפקדו השמיני של חיל-האוויר ומי שעמד בראש החיל במהלך מלחמת יום הכיפורים, הלך בחודש שעבר לעולמו. במבצע "קדש", כשחולץ עם כוויות קשות ורגל נקועה, בעומק 240 ק"מ בשטח האויב, העיר לטייס המחלץ על שכיבה את המנוע. ביום הראשון למלחמת יום הכיפורים, כשאלופי המטכ"ל תיכננו נסיגה, איים שיירה בכולם בעוזי. ב-1976, כשהממשלה החליטה לנהל מו"מ עם חוטפי המטוס לאנטבה, תיכנן להתפטר. דיוקנו של טייס, לוחם ומפקד נחוש ואמיץ, בעל תפיסת עולם בלתי שגרתית ודעות מהפכניות

תוך שנה וחצי ייקלטו בארץ סימולאטורים ל-F-15 ולמסוקים

כדי לחסוך בעלות שעות הטיסה וכדי לאפשר לטייסים לתרגל היחלצות ממצבי חירום בתדירות גבוהה, החליט חיל-האוויר להצטייד בסימולאטורים מהמתקדמים בעולם. עד סוף 2002 יגיע לארץ סימולאטור ה-F-15, שיאפשר אימון גם לטייסי הרעם (F-15I). שנה אחריו ייקלט בחיל-האוויר סימולאטור למסוקים ובו תאי טייס של יסעור ובלק-הוק

מערכת הנשמה משופרת בבלק-הוק תאפשר טיפול בנפגעים רבים

במרכז ניסויי הטיסה של חיל-האוויר (מנ"ט) הושלמה בחודש יולי סדרת ניסויים בתצורת פינוי רפואי חדשה למסוקי הבלק-הוק.
במהלך הניסויים, שנערכו בשיתוף עם יחידת החילוץ והפינוי בהיטס של חיל-האוויר (669), נבחנה יעילותה של מרכזיית חמצן בעת הנשמת שישה נפגעים במקביל, תוך כדי פינוי אווירי

המצב הביטחוני הרחיק את הקדטים

מתוך 42 שוחרי טיס צעירים שהיו אמורים להגיע השנה לישראל, התייצבו רק תשעה. המשלחת התורכית היתה הראשונה שאישרה את הגעתה: "למרות שאני מוסלמי", אומר מוסטפה אוזטארק (20), "אני לא חושב שהפלשתינאים צודקים"

"זו גאווה גדולה להיות הערבי הראשון שמשרת בחיל-האוויר"

שני אחים, ערבים נוצרים, שניהם בדרגת רס"ל, משרתים בשתי טייסות שונות של חיל-האוויר. שניהם ממלאים את אותו תפקיד, ממונים על השלישות - האחד בטייסת יסעורים, והשני בטייסת F-16. "אני חי במדינה הזאת, אני מקבל כאן את כל מה שאני צריך ואני רוצה לתת משהו בחזרה. הצבא הוא מבחינתי זכות, לא חובה", אומר האח הצעיר, שאפילו קיעקע את סמל הטייסת על הכתף (בתמונה)

שובו של הספיט השחור

רבותי, ההיסטוריה חוזרת: אחרי הפסקה בת ארבע שנים, מטוס הספיטפייר השחור של מוזיאון חיל-האוויר חוזר לאוויר. המטוס, שמאז 1954 נשמר במצב טיסה בהוראתו של עזר ויצמן והוטס על-ידו באינספור מיפגנים אוויריים, עובר בימים אלה תיקונים מקיפים. אנשי התחזוקה שאחראים על השיפוץ מצאו במטוס עיתונים ביידיש

אחי, אני קופץ לטייסת

רס"ן ב' ורס"ן ד' הם שני טייסיF-16 . שניהם משרתים בטייסת "עוף החול", שניהם מצויים בתקופת לימודים ושניהם מתייצבים בטייסת אחת לשבוע כדי לטוס. אולם בכך לא מסתיימים קווי הדמיון בין השניים, משום שרס"ן ב' (35) ורס"ן ד' (30) הם גם אחים

האכזבה גדולה, אך גם הדבקות במשימה

אחרי שסדקים בצינורות הדלק השביתו את צי המעבורות של נאס"א וגרמו לדחייה בשיגורו לחלל, מדווח אל"מ אילן רמון מיוסטון על התיסכול בקרב אנשי הצוות. "כל בוקר, כשאני מתעורר, אני מחשב איזה יום בחלל זה היה אמור להיות עבורי", הוא כותב ומגייס את כל הסבלנות שפיתח כשהמתין במצבים דומים למבצעים חשובים בחיל-האוויר