בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 146 (247) 01/08/02

עסקי אוויר | מהפכה בתחום אימון אנשי צוות-האוויר

תוך שנה וחצי ייקלטו בארץ סימולאטורים ל-F-15 ולמסוקים

כדי לחסוך בעלות שעות הטיסה וכדי לאפשר לטייסים לתרגל היחלצות ממצבי חירום בתדירות גבוהה, החליט חיל-האוויר להצטייד בסימולאטורים מהמתקדמים בעולם. עד סוף 2002 יגיע לארץ סימולאטור ה-F-15, שיאפשר אימון גם לטייסי הרעם (F-15I). שנה אחריו ייקלט בחיל-האוויר סימולאטור למסוקים ובו תאי טייס של יסעור ובלק-הוק

רוני ווינקלר ויפעת גליק

מהנדסים וטייסי ניסוי של חיל-האוויר ביקרו לאחרונה בארה"ב וערכו בדיקות ראשונות לסימולאטור ה-F-15 הישראלי, המפותח בימים אלה במפעלי "לוקהיד-מרטין" באוהיו. הסימולאטור החדש, שצפוי להגיע לארץ עד סוף השנה, מסמל את תחילתו של שיפור משמעותי בכל הנוגע לאימון אנשי צוות-האוויר של החיל.
המגמה הבולטת בתחום האימון וההדרכה בחיל-האוויר בשנים האחרונות היא הצטיידות במאמני טיסה (סימולאטורים), שיחסכו את העלויות הגבוהות הכרוכות בשעות טיסה רבות של כלי הטיס השונים.
עד כה משרתים בחיל-האוויר סימולאטורים של מטוסי ה-F-16, הפאנטום והסקייהוק, וגם הם סימולאטורים שפותחו לפני זמן רב. הסימולאטורים המתקדמים המצויים כיום בעולם מסוגלים לדמות את סביבת הטיסה באופן כמעט מושלם ומאפשרים גם הכנה דקדקנית לקראת משימה מבצעית ספציפית. יתרון נוסף הטמון באימון בסימולאטור הוא האפשרות לתרגל מצבי חירום בלי לסכן את אנשי הצוות.
במערכים רבים לא קיימים בארץ מאמני טיסה מתאימים, וחיל-האוויר נוהג לשלוח את טייסיו מדי פעם לסימולאטורים בחו"ל. קליטת סימולאטורים כאלה בארץ תאפשר אימון בתדירות גבוהה בהרבה. בחיל-האוויר הוחלט להשקיע בשלב הראשון ברכש סימולאטורים לכלי הטיס שלהם לא קיים מאמן טיסה ברמה מספקת בחו"ל. בהמשך, תישקל האפשרות לרכוש סימולאטורים גם לכלי הטיס האחרים.
הסימולאטור הראשון שיגיע לארץ יהיה סימולאטור F-15, שיכיל שני תאי טייס - של הבז המשופר ושל הרעם (F-15I). בכל פעם יוכנס אל חופת הסימולאטור תא הטייס הנדרש, בעוד התא השני יאוחסן בחדר מיוחד. הכנסת תא הטייס לסימולאטור תתבצע באמצעות כריות אוויר מיוחדות, שפיתחה סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א. תא הטייס, ששוקל כמה טונות, ירחף מעל הרצפה באמצעות לחץ אוויר ויוכנס למאמן הטיסה בדחיפה קלה.
בניגוד לסימולאטורים הקיימים היום בחיל-האוויר, המאמנים את הטייס והנווט בנפרד, יורכב מאמן הטיסה החדש מתאים דו-מושביים, שיאפשרו את אימונם של שני אנשי צוות-האוויר במקביל. תא הטייס יהיה זהה לתא הקיים במציאות ויכיל את המכשירים והצגים המקוריים.
התמונה שיראו המתאמנים בסימולאטור תוקרן על גבי "כיפה" גדולה, בגובה של כשבעה מטרים. "עשרה מקרנים יפעלו במקביל ויחד ירכיבו את תמונת העולם של המתאמנים", מסביר רס"ן אלון, ששימש עד לאחרונה כראש מדור מאמני טיסה בחיל-האוויר. "זה גודל עצום של תצוגה והוא הותאם לתאי הטייס, שיהיו גם הם גדולים מאוד".
לאחרונה, כאמור, ערכו טייסי ניסוי ממרכז ניסויי הטיסה של חיל-האוויר (מנ"ט) טיסות ראשונות במאמן ה-F-15, שמיוצר ב"לוקהיד-מרטין". במקביל, בדקו מהנדסים מלהק ציוד את ההיבטים הטכניים של הסימולאטור החדש.
אם הכל יתקדם כמתוכנן, יגיע הסימולאטור החדש לישראל כבר לקראת סוף השנה הנוכחית. בבסיס חצור, בו יוצב, כבר הושלמה בנייתו של המבנה בו ימוקם הסימולאטור החדש ובחיל-האוויר מקווים שבתחילת שנת 2003 יחלו אימונים סדירים במאמן הטיסה.
בינתיים, מתקדמות גם ההכנות לקראת קליטתו של סימולאטור המסוקים החדש של חיל-האוויר. בבסיס פלמחים, שבו יוצב המאמן, הסתיימה בניית שלד המבנה ובשלוחה האמריקאית של חברת CAE הקנדית, שם הוא מפותח, נכנס הסימולאטור החדש לשלב הייצור, שנחשב לשלב מתקדם מאוד בפרויקט. על-פי התיכנון, עד יוני 2003 יסתיים תהליך ייצור הסימולאטור. "לקראת סוף 2003 נעביר את הסימולאטור לפלמחים", אומר רס"ן אלון, "ובתחילת 2004 ייערכו האימונים הראשונים".
סימולאטור המסוקים יכיל גם הוא תאי טייס של שני מסוקים שונים, היסעור והבלק-הוק. ההחלטה על רכישתו היא אחת ממסקנות ועדת עברי, שהוקמה בעקבות תאונת היסעורים ב-.1997 כיום לא קיים בארץ סימולאטור למסוקים וטייסי המסוקים נוהגים להתאמן במרכזי הדרכה בחו"ל. החיסרון הגדול הטמון באימונים אלה הוא העובדה שתאי הטייס בסימולאטורים בחו"ל אינם זהים לחלוטין לתאים הישראליים. בנוסף, תדירות האימון במאמנים אלה נמוכה יחסית.
"סימולאטור המסוקים החדש יגביר את בטיחות הטיסה בצורה משמעותית", אומר סא"ל ש', ראש ענף אימונים משולבים במחלקת הדרכה ובעצמו טייס בלק-הוק. "נוכל לערוך בו טיסות מורכבות בלי להסתכן, וגם נחסוך בשעות הטיסה".
סימולאטור המסוקים יהיה אחד משני מאמני המסוקים המתקדמים בעולם. הוא יאפשר אימון בדרגה D, הנחשבת לגבוהה ביותר מבחינה טכנולוגית. סימולאטור דומה נמכר לאחרונה לחיל-האוויר האוסטרלי.
כתא הטייס של היסעור בסימולאטור ישמש תא אמיתי, שהוצא מתוך אחד ממסוקי היסעור של חיל-האוויר ונשלח לארה"ב. עובדה זאת תאפשר למאמן הטיסה דימוי מדויק ביותר של המציאות.
בחיל-האוויר בוחנים כעת את האפשרות להצטייד גם במאמן טיסה ל-F-16. "התיכנון הוא לתת מענה לכמה שיותר סוגי מטוסים", אומר רס"ן אלון. "כעת אנו בודקים את האפשרות לשלב גם בסימולאטור ה-F-16 שני תאי טייס, של הברק (F-16C/D) ושל הסופה (F-16I)".

עוד באותו מדור

מערכת הנשמה משופרת בבלק-הוק תאפשר טיפול בנפגעים רבים

במרכז ניסויי הטיסה של חיל-האוויר (מנ"ט) הושלמה בחודש יולי סדרת ניסויים בתצורת פינוי רפואי חדשה למסוקי הבלק-הוק.
במהלך הניסויים, שנערכו בשיתוף עם יחידת החילוץ והפינוי בהיטס של חיל-האוויר (669), נבחנה יעילותה של מרכזיית חמצן בעת הנשמת שישה נפגעים במקביל, תוך כדי פינוי אווירי

המצב הביטחוני הרחיק את הקדטים

מתוך 42 שוחרי טיס צעירים שהיו אמורים להגיע השנה לישראל, התייצבו רק תשעה. המשלחת התורכית היתה הראשונה שאישרה את הגעתה: "למרות שאני מוסלמי", אומר מוסטפה אוזטארק (20), "אני לא חושב שהפלשתינאים צודקים"