בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 145 (246) 01/06/02

באוויר העולם

קוריאה בחרה ב-F-15 של "בואינג"

ההחלטה הקוריאנית הצילה את פס הייצור מסגירה ~ "דאסו" קובלת: התחרות לא היתה אמיתית, ההחלטה הוכתבה מראש ~ הקוריאנים מתלוננים: חרגנו מהתקציב, נעכב עסקאות עתידיות

אייל בירנברג

אחרי יותר משנה של התכתשויות פומביות נפלה סוף סוף ההחלטה: דרום-קוריאה תרכוש 40 מטוסי F-15K מחברת "בואינג". מדובר בעיסקה ששוויה מסתכם בכ-4.5 מיליארד דולר, כחצי מיליארד מעבר לצפוי.
עבור "בואינג", החלטת ממשלת דרום-קוריאה מזרימה דם חדש לפס הייצור המזדקן של מטוסי ה-F-15. ללא ההזמנה הקוריאנית היתה "בואינג" נאלצת להפסיק את העבודה בפס הייצור, כיוון שאין עוד הזמנות למטוסי F-15 במשרדי החברה. האפשרות של פיטורי עובדים מאסיביים היא רק אחת ההשלכות של צעד כזה.
עבור דרום-קוריאה, המעוניינת לבנות ולפתח מטוס קרב מתוצרתה עד סוף שנת 2015, מדובר בהחלטה חיובית. "בואינג" טוענת כי הרכש החדש, שיסופק בין השנים 2005 ל-2008, יסייע בבניית הקשר בין התעשיות הדרום-קוריאניות ובין החברה. קשר כזה יסייע בעתיד לפיתוחים של דרום-קוריאה להסתייע בנסיון ובידע של "בואינג". ה-F-15K שיסופק לדרום-קוריאה יונע במנועי "ג'נרל אלקטריק".
בין המתחרות שהביסה "בואינג" במכרז נמנית "דאסו" הצרפתית, שלא מקבלת בחיוב את ההפסד העצום. "דאסו" טוענת כי קשריה הענפים של ארה"ב עם דרום-קוריאה, בין אם בתעשיות ובין אם בכוחות האמריקאיים המוצבים במדינה - כוחות המצויים שם בשל העימות עם צפון-קוריאה - הכתיבו מראש את הבחירה. על-פי החברה, לא היתה תחרות ממשית מעולם ומניעיה של דרום-קוריאה לא היו טהורים.
גם פרשנים ומומחים מסכימים כי הבחירה במטוס האמריקאי היתה צפויה ויותר מכך: בשיחות בלתי-רשמיות שערכו בכירים בחיל-האוויר הקוריאני, הבהירו אלה כי הם מעוניינים דווקא במטוס הראפאל של "דאסו". זאת כנראה בשל התאמתו הטובה יותר למשימות העומדות בפני חיל-האוויר של דרום-קוריאה ובשל מחירו הנמוך יותר.
ובאמת, סוגיית המחיר מדירה שינה מעיניהם של בכירי המימשל בדרום-קוריאה. עיסקה נוספת של רכש סוללות פטריוט מדגם PAC-3 בשווי 1.5 מיליון דולר עשויה להתבטל. שר ההגנה של דרום-קוריאה שלח ל"בואינג", המעורבת בעיסקת הפטריוט יחד עם חברת "ריית'און", רמיזות כי באם לא יורד תג המחיר של עיסקת 40 מטוסי ה-F-15, תימצא גם עיסקת הפטריוט בסכנה.
"אם שר ההגנה ילך אל הפרלמנט בבקשה לתוספת תקציב עבור שתי העיסקאות, עלולות שתיהן להתפוצץ, כיוון שכבר היום חורג תקציב רכש המטוסים מהתקציב המקורי שאושר ב-1999 - תקציב של 3.2 מיליארד דולר בלבד", אומרים בכירים במימשל הקוריאני.
"בואינג" בתגובה מזכירה למימשל כי כבר במהלך המכרז הפחיתה החברה במחיר המטוסים ומציעה לדרום-קוריאה את האפשרות לרכוש פחות מטוסים, אפשרות שהמדינה פוסלת על הסף. "לא נרכוש פחות מ-40 מטוסים", אומרים שם.
כעת מנסה דרום-קוריאה לעכב את לוח הזמנים של עיסקת הפטריוט, בתקווה שעד אז יימצא המימון המתאים. יצוין כי לצורך מימון עיסקת הרכש הענקית עם "בואינג" עיכבה דרום-קוריאה רכש של מטוס התרעה מוקדמת ושל מסוק הקרב הבא.

עוד באותו מדור

8 התרסקויות בחודש וחצי

נדמה שאחרי אירועי ה-11 בספטמבר, דבר כבר לא ירשים או יפתיע אותנו. גם לא מספר גדול של תאונות אוויריות. אבל גם אם הרושם נותר מחוץ לתמונה, קשה להתעלם ממספרן הגבוה של התאונות שפקדו את עולם התעופה הצבאית והאזרחית בתקופה האחרונה - שלוש מהן תוך ארבעה ימים

רוסיה וארה"ב ישמידו שני שלישים ממאגרי הנשק הגרעיני שלהן

על-פי ההסכם שנחתם בין נשיאי המדינות ב-23 במאי, יושמדו אלפי ראשי חץ גרעיניים בעשר השנים הקרובות ~ באותו מעמד נחתמה גם הצהרה לפיה יחתרו שתי המדינות לשיתוף פעולה בכל הקשור למערכות הגנה מפני טילים