בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 145 (246) 01/06/02

באוויר העולם

"לוקהיד-מרטין" מציעה: גירסת JSF ללוחמה אלקטרונית

הגירסה היא אחת האופציות המוצעות לצי ולחיל-הנחתים ~ האפשרויות האחרות: F/A-18 יעודי, או חידוש פס הייצור של ה-EA-6B, המשמש את שני החילות כיום

אייל בירנברג

אחרי הגרסאות הימיות, הגרסאות לנושאות מטוסים, גרסאות חיל-האוויר לעליונות אווירית ולתקיפה וגרסאות הצי והנחתים - היה ברור שגם זה יגיע: "לוקהיד-מרטין", החברה שזכתה במכרז להמשך פיתוח ה-F-35, מטוס התקיפה המשותף (JSF), מציעה כעת למשרד ההגנה האמריקאי גירסה ללוחמה אלקטרונית של ה-F-35.
משרד ההגנה האמריקאי זיהה לפני כשנה, אחרי ניתוח הצרכים של כוחות הנחתים, את הצורך בחידוש מערך המתקפה והלוחמה האלקטרונית ופיתוח "יכולות לחסימה, שיבוש וחסימת אותות אלקטרוניים מטווחים קרובים". לצורך כך נותחו האלטרנטיבות וכעת עומדות על הפרק שלוש. האחת: חידוש הייצור של מטוס ה-EA-6B ללוחמה אלקטרונית, המצוי כעת בשירות הצי. השנייה: מטוס ה-EA-18 שמציעה "בואינג", שהוא נגזרת ללוחמה אלקטרונית של ה-F A-18 "סופר-הורנט". האופציה השלישית היא כאמור גירסה ללוחמה אלקטרונית של מטוס ה-JSF, שתסומן EA-JSF.
"לוקהיד-מרטין" מציעה להתקין עבור ה-EA-JSF בגירסת הטווח הקצר פוד שיבוש מדגם ALQ-99, שיחובר היישר למערכת הלוחמה האלקטרונית שכבר מותקנת על-גבי המטוס ובכך יימנע הצורך משימוש במערכת יעודית. גירסה כזו, לדברי "בואינג", תוכל להיות מוכנה להספקה כבר ב-2011.
לגירסה ארוכת הטווח, שתכלול יכולות תקיפה ושיבוש מנגד, תותקן מערכת יעודית שלא תפגע ביכולות החמקנות של המטוס הרב-משימתי. דגם כזה יסופק ב-2014, אומרים ב"בואינג", אם יעמיד משרד ההגנה את הדרישה לדגם ולטכנולוגיות שבו בשנתיים הקרובות.
בנוסף, יוכל הדגם לשאת חמישה פודי ALQ-99 לשיבוש וחסימה במנשאי הכנפיים ולהותיר את תחנות החימוש הפנימיות לפצצות ולטילים.
הבעיה היחידה בהצעה הנוכחית של ה-EA-JSF היא האפשרות שמשימת לוחמה אלקטרונית כזו תחייב צוות של שני אנשים במטוס. נכון לעכשיו אין כוונה לפתח גירסה דו-מושבית של ה-JSF. אולם ב"לוקהיד-מרטין" לא מודאגים וטוענים שאם יוחלט שיש צורך בגירסה דו-מושבית, גירסה כזו תטוס עד שנת .2007 חברת "בריטיש אירוספייס", השותפה בפרויקט, כבר תיכננה מטוס דו-מושבי כזה עם פגיעה כמעט בלתי-מורגשת בכמות הדלק הנישא. יחד עם זאת, ייצור גירסה דו-מושבית של דגם הצי של ה-F-35 הוא כמעט בלתי-אפשרי, לדברי החברה, כך ששתי היכולות לא תהיינה משולבות.
סיכוייה של חברת "בואינג" נראים, יחד עם זאת, טובים יותר במכרז על המטוס ללוחמה אלקטרונית, כיוון שהמטוס שלה, ה-EA-18, עשוי להיות מסופק החל בשנת 2008, השנה בה רוצים הנחתים להחליף את צי המטוסים הקיים.
בתוך כך נודע כי אוסטרליה, שהיתה עד עכשיו שותפה מדרגה שנייה בפרויקט ה-JSF, שוקלת את המשך השתתפותה בפרויקט. הסיבה: 150 מיליון הדולר שעליה להשקיע בתקציב ההגנה הקרוב שלה כדי להמשיך את שותפותה בפרויקט אינם שווים לדעתה, את מה שהיא מקבלת ממנו. אוסטרליה מרגישה מצוקה כספית ומכיוון שאינה מעורבת מספיק, לדעתה, בפרויקט היא שוקלת ירידה ברמת השותפות. דנמרק לעומתה, הצטרפה לפרויקט כשותפה מדרגה שניה.
הפרויקט עצמו הולך ומתרחב מדי יום. כעת שוקדים ב"רולס-רויס", השותפה גם היא בפרויקט, על נחיר (Nozzle) חדש לגירסת ההמראה הקצרה והנחיתה האנכית של ה-F-35. הנחיר החדש יהיה קל יותר מהקודם בכ-150 ליברות ויאפשר ניהוג וקטורי פשוט ויעיל יותר עבור המטוס מאשר הגירסה הקודמת שהותקנה על אב-הטיפוס, ה-X-35.

עוד באותו מדור

קוריאה בחרה ב-F-15 של "בואינג"

ההחלטה הקוריאנית הצילה את פס הייצור מסגירה ~ "דאסו" קובלת: התחרות לא היתה אמיתית, ההחלטה הוכתבה מראש ~ הקוריאנים מתלוננים: חרגנו מהתקציב, נעכב עסקאות עתידיות

8 התרסקויות בחודש וחצי

נדמה שאחרי אירועי ה-11 בספטמבר, דבר כבר לא ירשים או יפתיע אותנו. גם לא מספר גדול של תאונות אוויריות. אבל גם אם הרושם נותר מחוץ לתמונה, קשה להתעלם ממספרן הגבוה של התאונות שפקדו את עולם התעופה הצבאית והאזרחית בתקופה האחרונה - שלוש מהן תוך ארבעה ימים