בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 141 (242) 01/10/01

באוויר העולם

מוות על המסלול במילאנו

118 אנשים ניספו בהתנגשות מטוס MD-87 של חברת-התעופה הסקנדינבית SAS במטוס צסנה גרמני. טעות אנוש היא שגרמה לאסון ונבעה, ככל הנראה, בשל הערפל הכבד והראות הלקויה ששררו בשדה-התעופה. בשעת התאונה לא פעל בשדה המכ"ם לעקיבת קרקע - בשל סכסוך עבודה. מכ"ם מסוג זה הוא אחד האמצעים היעילים למניעת תאונות המתרחשות על הקרקע

אייל בירנברג

בני המשפחות ההמומים, שרק לפני דקות ספורות ליוו את יקיריהם אל הצ'ק-אין של טיסת "סקנדינביאן אירליינס" SAS מספר 686 - נאלצו לחרדתם לצפות מקרוב בזוועה, שהתרחשה מול עיניהם על מסלולי שדה-התעופה במילאנו, ב-8 באוקטובר. מטוס מסוג MD-87, מתוצרת "מקדונל-דאגלס" (היום חלק מ"בואינג") של חברת-התעופה הסקנדינבית SAS חימם מנועים על מסלול ההמראה בשדה-התעופה "לינאטה", שדה-התעופה המישני של מילאנו. הטייסים התכוננו לטיסה שיעדה היה העיר קופנהגן שבדנמרק והיא כללה חניית ביניים בפריז. תנאי מזג-האוויר הגרועים ששררו בשדה והערפל הכבד, שאיפשר ראייה למרחק של שלושה מטרים בלבד, היקשו על ההכנות להמראה. בדיוק בשעה 8:15 בבוקר, שעון איטליה, החל מטוס הנוסעים הסקנדינבי להאיץ לקראת המראה, כשבתוכו 104 נוסעים ושישה אנשי צוות. לפתע, הגיח מטוס מנהלים גרמני קטן מתוצרת "צסנה" למסלול ההמראה. טייס "סקנדינביאן אירליינס", שכבר הספיק לצבור מהירות של כ-300 קמ"ש, הבחין בצסנה ותימרן בחדות, כדי שלא לפגוע במטוס המנהלים, שבתוכו ישבו ארבעה נוסעים מתוך השמונה, שהמטוס יכול להטיס. אולם, המהירות הגבוהה היתה בעוכריו. ה-MD-87 הצליח לסטות ממסלולו רק לאחר שהתנגש בעוצמה בצסנה. הטייס ניסה לעצור את המטוס, אולם כשל. המטוס ירד לגמרי ממסלול ההמראה והתרסק אל תוך מבנה לאחסנת מטען, שעמד בצד המסלול. המטוס התפרק לרסיסים ולהבות עלו ממנו ומהמבנה, שתקרתו קרסה. איש מבין 110 נוסעי המטוס ואנשי הצוות לא הצליח להיחלץ. כולם ניספו. ארבעת נוסעי מטוס הצסנה נהרגו גם הם בהתנגשות וארבעה עובדים נוספים נלכדו למוות בבניין. מניין ההרוגים הגיע ל-118. למקום הוזעקו עשרות רבות של צוותי הצלה ואמבולנסים, אולם רק מעטים מהם טיפלו בנפגעי האסון. רובם עסקו בפינוי ההרוגים. מאוחר יותר התברר, כי טייסי הצסנה, שהיו בדרכם להחנות את המטוס, טעו לחשוב כי הם בחלק אחר של המסלול. הטעות נבעה, ככל הנראה, בשל הערפל הכבד והראות הלקויה. בתוך כך נודע, כי בשדה-התעופה לא פעל בשעת התאונה המכ"ם לעקיבת קרקע - בשל סכסוך עבודה. מכ"ם מסוג זה הוא אחד האמצעים היעילים למניעת תאונות המתרחשות על הקרקע ובאמצעותו יכול שדה-התעופה לאתר ולנתב טיסות למקומן ולכוון טייסים, שטועים בניווט על הקרקע. יחד עם זאת, זהו רק אחד האמצעים למניעת תאונות קרקעיות ושדות-תעופה רבים אינם עושים בו שימוש. אמצעי אחר הפועל בשדות-תעופה הוא תאורת אזהרה בולטת - כזו אכן פעלה בשדה-התעופה "לינאטה" ביום התאונה, אולם נראה כי טייס הצסנה לא הבחין בה. הקופסה השחורה של המטוס אותרה מיד בין השברים וחקירת האסון החלה, כאשר בשדה-התעופה "לינאטה" וב"סקנדינביאן אירליינס" מבטיחים לבחון אספקטים נוספים מלבד היעדר פעולתו של המכ"ם. כך למשל, מתכוונים שם לבחון את תגובתו של הטייס בעת האירוע ואת ההוראות שקיבל ממגדל הפיקוח.

עוד באותו מדור

קצרים

ערב הסעודית מחזקת את מערך ההתרעה המוקדמת

מיג מסבירה: חלפים זולים גרמו להתרסקויות בחיל-האוויר ההודי

לאורך תקופה ארוכה האשימה הודו את יצרנית המיגים שברשותה בהתרסקויות הרבות שלהם. כעת מיג משיבה מלחמה