בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 137 (238) 01/02/01

עסקי אוויר לרשימה המלאה

חיל-האוויר ירכוש מטוסי ביון

חיל-האוויר פנה לאחרונה לשתי יצרניות המטוסים האמריקאיות, "בואינג" ו"גאלפסטרים/ג'נרל דיינמיקס", בבקשה לקבל הצעות מחיר לרכישת מטוסי ביון

בזהירות מירבית

אחרי הסלמה ארוכה והדרגתית בת ששה שבועות, ו-65 תקריות שבהן נורתה אש נ"מ לעבר מטוסים אמריקאיים, קיבל הנשיא בוש החלטה לפעול בעיראק. 72 מטוסים אמריקאיים, בהם 24 מסוג F-15E ו-F/A-18, ומטוסי טורנדו בריטיים, תקפו חמישה מרכזים של מערך ההגנה האווירית העיראקית. חמשת היעדים, שבהם נמצאו כ-20 מערכות מכ"ם, מוקמו בפאתי בגדד, הרחק ממרכזי אוכלוסיה

סימולאטורים חדשים לכל דגמי ה-F-16

בשנים הקרובות יצטייד חיל-האוויר בשלושה מאמני טיסה (סימולאטורים) חדשים עבור מערך מטוסי ה-F-16. ההחלטה על כך התקבלה לפני מספר שבועות

כתבות לרשימה המלאה

שובו של העפרוני

F-15 מספר 689 נקלט בחיל-האוויר בסוף שנות ה-70, קיבל את השם "עפרוני", השתתף בכל פעילויות הבט"ש ואף רשם לזכותו הפלת מטוס אויב. בקיץ 98' עבר תאונה קשה, מנועיו נהרסו וכנף ימין שלו נתלשה. איש לא האמין שיטוס שוב. איך מצילים מטוס קרב בשווי חמישים מיליון דולר? שנתיים וחצי של עבודת שיפוץ ושיקום מאומצת ביחידת האחזקה האווירית, שכללה "השתלת איברים" ממטוס F-15 אחר. על-פי התיכנון, בז 689 יעלה לאוויר בשבועות הקרובים ויחזור לטייסת

הולך הלאה

תא"ל מיקי בר, מפקד בסיס פלמחים בשלוש השנים האחרונות החליט, בגיל 44, שהגיע הזמן להתחיל בחיים אזרחיים. הצעד תוכנן לפני יותר משנה, אחרי קריירה שנמשכה יותר מ-26 שנים: החל מהיותו טייס יסעור צעיר, שצפה מהאוויר באסון הנ"ד, דרך מלחמת לבנון שבה היה טייס אנפה וקיבל צל"ש על חילוץ מהבופור, ובהמשך כמקים להק אוויר למסוקים, בעקבות אסון היסעורים. "הייתי יכול להישאר, לעשות עוד ואולי גם להתקדם", אומר תא"ל בר, "אבל הרגשתי שזה הזמן שלי לקום וללכת הלאה"

כשיר מבצעית

כולם סיימו שנתיים בקורס-טיס. הטייסים עברו גם שנה בקורס אימון מבצעי ובקורס אימון מבצעי מתקדם. לאחר ההצבה בטייסת, עברו עוד שלושה חודשי הסבה. חושבים שזה הסוף? טעות. עכשיו רק מתחיל החלק המעניין - חצי שנה של הכשרה מבצעית בטייסת "העקרב", טייסת F-16. הצטרפנו לחמישה חניכים בהכשרה, עד לקבלת התואר הנכסף

באוויר העולם לרשימה המלאה

שערוריית האוספרי

התרסקות קטלנית נוספת של האוספרי V-22 מטילה צל על המשך הפרויקט, חשיפת פרשת שחיתות מביכה, מאמרי מערכת נחרצים, פוליטיקה והרבה כסף עלולים לחסל את הפרויקט המהפכני רגע לפני שעבר לייצור סדרתי, הפנטגון מתלבט

מקצצים באנשים, רוכשים אמצעי לחימה

השינויים יכללו קיצוץ מסיבי בכוח-אדם ושינויים מבניים בהערכות הכוחות. התוצאה, כך מקווים ראשי הצבא, תתבטא במזומנים, שיאפשרו רכישת אמצעי-לחימה חדשים

שובו של הקונקורד

"בריטיש אירווייז" הודיעה שאם הכל ילך כמתוכנן, יחזרו מטוסי הקונקורד שלה לשירות בשבועות הקרובים. גם שר התחבורה הצרפתי מאמין שמטוסי הקונקורד של "איר פראנס" לא ישארו על הקרקע לאורך זמן

זמן אוויר לרשימה המלאה

האייסים

יש שיגידו כי הפלת מטוס אויב היא גם עניין של מזל - להיות במקום הנכון בזמן הנכון, כשהמטוס מופיע לפתע במרכז הכוונת. אך חמש הפלות הן כבר עניין של יותר מסתם מזל. חמישה אייסים בולטים בחיל-האוויר האמריקאי, הם דיק בונג, טומי מקגוויר, ג'וזף מקונל, ג'יימס ג'בארה וסטיב ריצ'י. אלה סיפוריהם

שעתו היפה של הדג המעופף

איך קורה שטיל קטן, לא מתוחכם במיוחד ולא חשוב משום בחינה, מתגלה לפתע כנשק רב-עוצמה? כך קרה לטיל האקסוסט הצרפתי, שהטביע ספינות בריטיות וכמעט שהכריע את מלחמת פוקלנד לטובת ארגנטינה. מאוחר יותר חזר האקסוסט לככב גם במלחמת איראן-עיראק והיווה איום רציני גם במלחמת המפרץ

ניצחון כפול

רבים מכירים את דמותו האגדית של דאגלס באדר, הטייס הבריטי קטוע הרגליים, אולם רק מעטים שמעו על קולין הודג'קינסון. ב-1939 התרסק מטוסו של הודג'קינסון, פרח-טיס בחיל-האוויר הבריטי, בעת שהיה בטיסת אימונים שיגרתית. וכאן, למעשה, מתחיל הסיפור המשותף: שניהם נותרו קטועי רגליים, אבל שניהם חזרו לטוס במטוסי קרב, השתתפו במלחמת-העולם השנייה והפילו מטוסים רבים. והסיום, כמה מוזר: בהפרש של שנתיים, הופלו גם באדר וגם הודג'קינסון מעל אותו שטח בשליטה גרמנית ושניהם סיימו את הקריירה האווירית שלהם במחנה שבויים