בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 135 (236) 01/10/00

עסקי אוויר לרשימה המלאה

"אם האירועים בשטחים יסלימו, חיל-האוויר יפעל בדרך שונה"

"האירועים שהתרחשו בשטחים פגעו ביציבות הגיאו-פוליטית במזרח-התיכון כולו. אני לא מוציא מכלל אפשרות שמדינות אחרות, שלא השלימו עם קיומנו כאן, ינסו במישרין או בעקיפין להסלים את המצב או לנצל את המציאות הזו לטובתן. הסיכוי שיתרחש עימות במספר גזרות הוא כיום יותר גבוה". כך מעריך מפקד חיל-האוויר, האלוף דני חלוץ. "אם אכן נהיה עדים להסלמה בשטחים, אופן הפעלת חיל-האוויר יצטרך להיות שונה. נתקשה להמשיך בשיטה הנוכחית, שהיא מאוד מדודה ומאוד במשורה. מבחינתו של חיל-האוויר, הדבר יחייב פעולה יותר אינטנסיבית ונגד מגוון גדול יותר של מטרות"

"הטילים שוגרו לעבר החלונות שמהם נזרקו גופות החיילים"

הלינץ' שביצע המון פלשתיני בשני חיילי צה"ל ברמאללה נתן את האות לתחילת המבצע: מסוקי קוברה ואפאצ'י הוזנקו, והטייסים שיגרו טילים לעבר מטרות ברמאללה ובעזה. אחת המשימות היתה לפגוע בחלונות הספציפיים מהם זרקו את גופות חיילי המילואים

ראש בראש

הניסוי השמיני במערכת החץ הוכתר כהצלחה, והביא להכרזה על יכולת מבצעית מלאה של סוללת החץ הראשונה. ב-14 בספטמבר, בשעה 11:59, פגע טיל החץ בטיל המטרה "אנקור שחור", ששוגר דקות קודם-לכן ממטוס F-15. לראשונה מאז יצא הפרויקט לדרך, ב-1988, הצליח החץ לפגוע במטרה, הדמיה מושלמת של טיל סקאד הנורה לעבר ישראל, באמצעות יירוט חזיתי. צוות הבטאון הצטרף למנהלי הניסוי וצפה ביירוט מתוך אולם הפיקוד המבוצר של היחידה לניסויי טילים

כתבות לרשימה המלאה

4 מטוסים 20 שנה

לפני 20 שנה, ביולי 1980, הגיעה רביעיית מטוסי F-16 הראשונה לארץ; שניים מהם היו דו-מושביים ושניים חד-מושביים. מאז, אחד התרסק בים, שני "הופל" על-ידי ציפור, השלישי הפיל שישה וחצי מטוסי אויב. והרביעי? מרגיש מצוין, תודה ששאלתם

המשוכה הראשונה

בשנה האחרונה של התיכון מתחילה שרשרת הבחינות שעובר כל מועמד לקורס-טיס. מבחני אישיות, בדיקות רפואיות, מבחני ידע וחשיבה, טיסה וירטואלית בסימולאטור, הרכבת מכונה, מבדקי תפיסה מרחבית וגם השיחה המיתולוגית עם הפסיכולוג. ארבע תחנות, עשרות מבחנים ואלפי מועמדים החולמים חלום אחד

המוביל הלאומי

כמעט 25 שנה עברו מאז מבצע אנטבה, שבו הוביל תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני את מבנה ההרקולסים. אחרי 37 שנות טיסה פעילה פושט שני, ככל הנראה טייס התובלה הידוע ביותר של חיל-האוויר, את הסרבל. כמנכ"ל נציגות "לוקהיד-מרטין" בישראל, הוא ימשיך לטוס לעיתים קרובות - אבל עם חליפה וכוס יין, ובמחלקה ראשונה

באוויר העולם לרשימה המלאה

"בנושאים רבים נוכל לשתף פעולה"

לפני מספר שבועות ביקר בישראל מפקד חיל-האוויר המלכותי הבריטי, איר צ'יף מארשל סיר פיטר סקוויר במהלך ביקורו בארץ סייר בבסיסי חיל-האוויר ובתעשיות ביטחוניות המתמחות במל"טים. "נכון להיום, אין לחיל-האוויר המלכותי דרישה ספציפית למל"טים", אומר סיר פיטר בראיון לבטאון חיל-האוויר, "אולם אנחנו בוחנים בקפידה מל"טים תוקפים כחלק ממערך הכוח האווירי ההתקפי שלנו בעתיד"

ה-JSF ממריא

לאחר כמעט שלושה חודשי ציפייה, הניחה "בואינג" ב-18 בספטמבר אבן דרך חשובה בפרויקט ה-JSF. הדגם שלה, X-32A, ביצע טיסת ניסוי ראשונה והקדים את "לוקהיד-מרטין", החברה המתחרה על חוזה הייצור ל-JSF

קלינטון החליט שלא להחליט

בצעד המאפיין את תוכניות הטילים נגד טילים של ארה"ב, החליט הנשיא קלינטון שלא להחליט בנוגע לתוכנית ההגנה הלאומית של ארה"ב בפני טילים באליסטיים. מיליארדי דולרים "תקועים" וממתינים להכרעה שתקבע, בין השאר, את קצב מירוץ ההתחמשות בעולם כולו

זמן אוויר

חלפו עם הרוח

אחרי מלחמת העולם הראשונה, הסתובבו ברחבי ארה"ב ואירופה טייסים רבים, צעירים וחסרי תעסוקה - והרבה מטוסים זולים. בהיעדר פיקוח, פרחה תופעת הקרקסים המעופפים; אנשים קפצו ממטוס למטוס באוויר ושיחקו טניס על כנפיים רעועות - הכל למען הבידור והפרנסה. כשעולם התעופה עבר לפסים מסודרים, התופעה נעלמה

החלוצים

ויליאם בואינג שינה את פני התעופה האזרחית בארה"ב. אחד ממטוסיו של איגור סיקורסקי, ממציא המסוק, התרסק בגלל יתוש. ג'ון פייפר בנה את המטוס הראשון להמונים וג'ק נורת'רופ המציא, כמעט במקרה, את תצורת החמקן. החברות שהקימו הן היום קונצרנים ענקיים, המעסיקים מיליוני עובדים. מי היו האנשים שמאחורי השמות הגדולים של תעשיית המטוסים הגדולה בעולם?