בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 134 (235) 01/08/00

עסקי אוויר

מערכות חדשות תשפרנה את יכולתם המבצעית של מסוקי העטלף

חגי גלבוע

מספר הצעות לשידרוג מערכות שונות בעטלף, המסוק הימי של חיל-האוויר, נבחנות בימים אלה. מדובר, בין השאר, על שיפורים במכ"ם ובמערכת התיחקור של המסוק ועל הוספת יכולת הנמכה לטייס האוטומטי.
סדרת ההשבחות, שאמורה להתבצע בשנים הקרובות, תשפר מאוד את ביצועיו של העטלף. הראשונה בהן היא שיפור יכולת זיהוי מטרה למערכת המכ"ם. הצעה נוספת היא שידרוג מערכת התיחקור של המסוק והוספה של נתוני המכ"ם לתמונת הפליר, המתקבלת כעת ממערכת התצפית של המסוק. בלהק ציוד שוקדים בימים אלה על בניית אב-הטיפוס למערכת החדשה.
מערכת הטייס האוטומטי תשופר גם היא, ותיווסף לה יכולת שמירה על שיעור הנמכה קבוע. מערכת הטייס האוטומטי המותקנת בעטלף שולטת במסוק על-ידי שלושה ערוצים, המקשרים בין מערכת הניהוג למחשב המרכזי. "הוספת ערוץ רביעי, שיקשר בין הקולקטיב למחשב, תאפשר לעטלף את היכולת החשובה של שמירה על שיעור הנמכה קבוע", מסביר רס"ן דן, סגן מפקד הטייסת. "דבר זה ישפר את רמת הבטיחות בהנמכה לספינה, יקל על התיפעול ואף יתרום מאוד ליכולת החילוץ של המסוק". המערכת החדשה צפויה להיכנס לשימוש תוך שנה.
במסגרת המגמה הכללית של החלפת מערכות העטלף הכבדות במערכות קלות יותר, נקלטה לאחרונה בטייסת מערכת תצפית חדשה למסוקים. בעתיד מתוכננת גם החלפה של כל הצגים במסוק לצגים קלים וחדים יותר, בעלי רזולוציה משופרת.

עוד באותו מדור

ביקור מלכותי

"החלטתי שדווקא עכשיו אני חייב להתעקש ולהמשיך"

עבור סגן אהוד, שסיים את קורס-הטיס לפני חודשיים, הדרך אל הכנפיים היתה קשה וארוכה יותר מלאחרים. הוא החל את שירותו הצבאי כחמש מסוקים, יצא לקורס קצינים, שובץ כשליש בטייסת הרקולס ורק אז, בגיל 21, התנדב לקורס-טיס. אהוד, שהתייתם מאביו בגיל חמש, איבד במהלך הקורס את אמו. הוא החליט להמשיך הלאה, סיים בהצלחה את הקורס ושובץ כנווט בטייסת ה-F-15I