בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 133 (234) 01/06/00

כתבות

רגע האמת של אבנר נווה

תגיות: ראש מטה חיל-האוויר , קורס טיס , מיג-29 , הפלות

הוא הלך לקורס-טיס, כי אחד הטייסים הוותיקים בקיבוץ הקניט אותו שהוא לא רוצה ללכת מחשש שיעיפו אותו. בטיסה הראשונה ראה שני פייפרים מתנגשים באוויר ואז הבין שטיסה זה דבר מסוכן, אבל החליט ש"לי זה לא יקרה". בקרב-האוויר הראשון שלו הפיל שני מיג-21 סוריים, ובסך-הכל צבר שבע הפלות של מטוסי אויב. הוא הטייס האחרון בחיל-האוויר שהפיל מיגים, והטייס שצבר הכי הרבה שעות טיסה על מיגים. הוא הוביל את תקיפת מיפקדות המחבלים בטוניס והשתתף בגיחה לתקיפת הכור בעיראק. עתה, אחרי 31 שנים בחיל-האוויר, החליט לפרוש כי העריך שלא יתמנה למפקד החיל. תא"ל אבנר נווה, עד לאחרונה ראש מטה חיל-האוויר, יוצא לדרך חדשה

דן סלע צילום:אמיר מודן

אחרי 31 שנים בחיל-האוויר, מתוכן שנים רבות בתפקידי חוד החנית, עזב בתחילת החודש תא"ל אבנר נווה את החיל שהיה לביתו, ויצא לדרך חדשה. הקצין, שהגיע למקום הקרוב ביותר לכס הפיקוד על חיל-האוויר - שאיפת חייו של כל טייס בכיר ושל נווה בפרט - משנה עכשיו כיוון, פורש מצה"ל ואפילו מפסיק לטוס. נווה הוא אדם רציונלי, שכלתן וקר-רוח. ועם אותם קור-רוח והגיון ברזל שעמדו לצידו כשהפיל שבעה מיגים סוריים והפך לאלוף ההפלות העולמי של ה-F-15, או כשהשחיל פצצה של טון למיפקדות המחבלים בטוניס, עם אותו קור-רוח הוא עוזב כעת את תפקידו כראש מטה חיל-האוויר והופך לאזרח.

שפה משותפת

תא"ל אבנר נווה הוא ככל הנראה הטייס הישראלי שצבר הכי הרבה שעות טיסה על מיגים. בסיוריו בעולם כקצין בכיר בחיל-האוויר, בעיקר בשנים האחרונות, טס במיגוון עצום של מטוסים בחילות-אוויר שונים ומשונים. אלבומי התמונות שלו עמוסי תמונות שבהן הוא יושב בקוקפיט של מטוסים צבועים בצבעי הסוואה אקזוטיים, כשלצידו טייסים מקומיים בלונדינים, מלוכסנים או שחומי עור. "יצא לי לטוס בהמון מדינות", הוא מספר. "לכל מדינה יש את המיוחד שלה, אבל מה שהרשים אותי הוא שיש שפה בינלאומית לכל מי שעוסק במקצוע הזה. כולם מבינים את העניין מאותה זווית, כי כל המטוסים בעולם טסים בכיוון האף. כולם עושים את זה באותה מקצוענות. אתה מסתכל על חילות-האוויר של תורכיה, ירדן, צרפת, שווייץ וארה"ב, ואפילו של מקומות הרבה יותר רחוקים, ובכולם יש את אותה גישה מקצוענית. כשאני נפגש עם מפקד חיל-האוויר הירדני למשל, אני מרגיש שאני מדבר איתו באותה שפה. אני מבין אותו והוא מבין אותי. "אני לוקח איתי הרבה זכרונות מהמקומות בהם ביקרתי. חיל-האוויר האמריקאי מאוד מרשים, זה חיל-אוויר של מעצמה. בחיל-האוויר הבריטי המאפיין העיקרי הוא המקצוענות והסדר. בצרפת אתה מתרשם מכל מה שהצרפתים יודעים לעשות בעצמם, בלי להיות תלויים בטכנולוגיה אמריקאית. בנורבגיה טסתי ב-F-16 מעל נופים מדהימים. בשוויץ נחתתי עם F-18 בשדה בלב האלפים, כשמגובה 12 אלף רגל יש לך רק הרים משני הצדדים, וזה עוד מבלי לדבר על המדינות האחרות, עם הנופים היותר אקזוטיים. אני בטוח שהטיסה מאוד תחסר לי, אבל כל פרק צריך לדעת איך לסיים".

עוד באותו מדור

חיל-האוויר הסורי על פרשת דרכים

אחרי מותו של חאפז אל-אסד, מצוי חיל-האוויר הסורי - כמו המדינה כולה - בנקודה מכריעה. מאז קריסתה של בריה"מ לשעבר ותבוסת עיראק במלחמת המפרץ, נאבק חיל-האוויר הסורי בקשיים תקציביים. ברשותו מצוי אמנם מטוס המיג-29, הנחשב למתקדם מאוד, אבל מערכים רבים נמצאים במצב קשה. נראה כי בלי השקעה תקציבית מאסיבית, עשוי חיל-האוויר הסורי להידרדר עד אובדן כשירות ושיתוק של מערכים שלמים

יושבים על הגדר

13 שנים היה מינחת המסוקים הצפוני של חיל-האוויר סמוך מאוד לקו הגבול. משם היו מוזנקים טייסי המסוקים לפעילות הביטחון השוטף בלבנון. כוננויות, תקיפות, חילוץ נפגעים, סיורים, תצפיות, מירדפים, ירי טילים - הכל התחיל משם. עם פינוי כוחות צה"ל מלבנון, התלווה צוות הבטאון לטייסי האפאצ'י, שהיו האחרונים שאיישו את המינחת