בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 133 (234) 01/06/00

עסקי אוויר לרשימה המלאה

"לא נשאיר את המרחב האווירי של לבנון פתוח לטיסות חד-צדדיות של חיל-האוויר הסורי"

"חיל-האוויר ישוב ויפעל בלבנון רק אם יופר השקט", אומר מפקד חיל-האוויר, האלוף דני חלוץ, בראיון ליום חיל-האוויר. "ככל הידוע לנו, חיל-האוויר הסורי שומר על הריבונות האווירית של לבנון ואינו טס בשטחה. אך אם יופר הסטטוס-קוו, נשקול את תגובתנו"

%42 עירונים, %26 מושבניקים, %21 קיבוצניקים

כמעט מחצית מבוגרי קורס-הטיס הנוכחי הם מושבניקים וקיבוצניקים. רוב הבוגרים העירונים מפוזרים בכל רחבי הארץ, עם יתרון קל לעיר תל-אביב. רובם המכריע של אנשי צוות-האוויר החדשים הם בוגרי מגמה ריאלית, אך שלושה הם דווקא בוגרי מגמת מוסיקה

השגחה עליונה

לאורך כל מהלך יציאת כוחות צה"ל מדרום לבנון, חגו מלמעלה מטוסים ומסוקים של חיל-האוויר. הטייסים תקפו מטרות חיזבאללה, השמידו ציוד של צד"ל שנותר בשטח והפציצו קטעי כבישים. במהלך המבצע שיגר סגן אורן, טייס קוברה, טיל, לראשונה בחייו. "לא התרגשתי מהשיגור", הוא אומר, "אלא מההודעה הרשמית ברדיו - צה"ל יצא מלבנון"

כתבות לרשימה המלאה

חיל-האוויר הסורי על פרשת דרכים

אחרי מותו של חאפז אל-אסד, מצוי חיל-האוויר הסורי - כמו המדינה כולה - בנקודה מכריעה. מאז קריסתה של בריה"מ לשעבר ותבוסת עיראק במלחמת המפרץ, נאבק חיל-האוויר הסורי בקשיים תקציביים. ברשותו מצוי אמנם מטוס המיג-29, הנחשב למתקדם מאוד, אבל מערכים רבים נמצאים במצב קשה. נראה כי בלי השקעה תקציבית מאסיבית, עשוי חיל-האוויר הסורי להידרדר עד אובדן כשירות ושיתוק של מערכים שלמים

יושבים על הגדר

13 שנים היה מינחת המסוקים הצפוני של חיל-האוויר סמוך מאוד לקו הגבול. משם היו מוזנקים טייסי המסוקים לפעילות הביטחון השוטף בלבנון. כוננויות, תקיפות, חילוץ נפגעים, סיורים, תצפיות, מירדפים, ירי טילים - הכל התחיל משם. עם פינוי כוחות צה"ל מלבנון, התלווה צוות הבטאון לטייסי האפאצ'י, שהיו האחרונים שאיישו את המינחת

ותודה שטסתם CIA

את חברות-התעופה האלה לא תמצאו בחוברות טיולים. רשמית, מדובר בחברות פרטיות קטנות, המובילות בעיקר מטענים. אבל מי שינסה לאתר את בעליהן יתקל בקשיים. אם יצליח, יגיע למסקנה מעניינת - מאחורי כל החברות הללו עומד בעלים אחד. לא מדובר באיש מאפיה או בברון סמים, אלא דווקא בממשלת ארה"ב. ואם מדייקים יותר, בסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב - ה-CIA

באוויר העולם לרשימה המלאה

פרויקט שיקום הסקאדים

בכירים בקהיליית המודיעין האמריקאית חוששים מהמאמץ העיראקי לשיקום תשתיות.
נראה שסדאם חוסיין, שליט עיראק, ומנגנוני הצבא במדינה כבר אינם חוששים כל-כך מתגובה אמריקאית. כך עולה מדו"חות של קהיליית המודיעין האמריקאית ומדיווחי האו"ם. מאז מלחמת המפרץ הצליחה עיראק לשקם תשתיות ומפעלים שונים הקשורים בפיתוח טילים ונשק להשמדה המונית

מיג-1.44 - לא ממהרים לשום מקום

-27 באפריל, חודשיים לאחר טיסת הבכורה שלו, ביצע המיג-1.44 את טיסת הניסוי השנייה שלו. הטיסה, שארכה כ-22 דקות, כללה קיפול ראשון של מערכת כני-הנסע. לכל המתעניינים, הפעם דווקא שוחררו לפרסום צילומים של המטוס באוויר

הטיל יונחה על-ידי לווייני ביון

במסגרת תוכנית ה-AARGM לפיתוח דגם משופר של טיל ה-AGM-88 הארם, הטיל העיקרי לתקיפת מכ"ם של ארה"ב ונאט"ו, הועלה לאחרונה רעיון מקורי שעשויה להיות לו השפעה מבצעית משמעותית - ציוד הטיל בראש-ביות בעל יכולת קבלת מידע מלווייני ביון

זמן אוויר לרשימה המלאה

בזים ליונים

קשה להאמין - אבל במלחמת-העולם השנייה הפעיל המודיעין הבריטי מערך של בזים (הציפור, לא המטוס) ליירוט יונים שנחשדו כ"יוני ריגול" מטעם הגרמנים. קרבות האוויר היו מעטים אך סוערים והסתיימו בנצחון מוחלט של העופות הדורסים. שתי היונים שנתפסו היו ככל הנראה בעלי החיים היחידים שזכו עד כה למעמד של "שבויי מלחמה"

איש המיסתורין מהוליווד

כשמת באפריל 76', אחרי שלושה עשורים שבהם הסתתר בבית-מלון בלאס-וגאס, היה הווארד יוז האיש העשיר ביותר בארה"ב. המיליארדר, שבמשך חמישים שנות קריירה הפיק סרטים, בנה כוכבים, ריגל עבור ה-CIA וחיזר כמעט אחרי כל אשה שפגש, היה גם מהנדס נחוש וטייס נועז. מלבד הונו העצום, הוא הותיר אחריו כמה מהמטוסים המוזרים ביותר שנבנו אי-פעם ושיאי מהירות שבזמנו נחשבו לדמיוניים

פוקר זה לא משחק

מטוס הפוקר היה הראשון שמערכת הירי שולבה בו באופן אינטגרטיבי - ולכן הוא נחשב לפריצת דרך. האגדה מספרת כי היכולת לירות דרך הפרופלר הומצאה תוך 48 שעות על-ידי המהנדס ההולנדי אנתוני פוקר ושימשה היטב את הגרמנים במלחמת- העולם הראשונה. הקרדיט על המצאתו של פוקר נתון אמנם בוויכוח, אבל חשיבות המטוס בתעופה המודרנית - ודאית