בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 132 (233) 01/05/00

עסקי אוויר | בעקבות עסקת האמירויות:

ייתכנו שינויים בתצורת ה-F-16I

תגיות: נץ (F-16) ברק (F-16) , סופה (F-16I)

לאחר משא-ומתן שארך כמה שנים, נחתמה לאחרונה עסקת רכש מטוסי ה-F-16 בין איחוד האמירויות לבין חברת "לוקהיד-מרטין". במסגרת העסקה, תייצר החברה 80 מטוסי F-16 מהדגם המתקדם ביותר בעולם - בלוק 60 - תמורת קרוב ל-6.5 מיליארד דולר.

נועם קרן

ההחלטה של איחוד האמירויות לרכוש את מטוסי ה-F-16, באחת מעסקות הנשק הגדולות בעולם, נפלה זמן קצר לאחר שישראל החליטה לרכוש 50 מטוסי F-16I תמורת 2.5 מיליארד דולר, עם אופציה לרכש 60 מטוסים נוספים בעתיד.
העסקה הגדולה מעוררת עניין רב בעולם התעופה, שכן מטוסי ה-F-16 החדשים של האיחוד נחשבים למתקדמים יותר מאלו שצפוי לקבל חיל-האוויר הישראלי. 50 מטוסי ה-F-16I שיסופקו לישראל בשנת 2003 משתייכים לבלוק 50.
יש לציין, כי המטוס שצפויה לקבל איחוד האמירויות נחשב למתקדם ביותר בעולם, אפילו יותר ממטוסי הF--16 של חיל-האוויר האמריקאי. היתרון המרכזי של מטוסי הקרב החדשים של איחוד האמירויות נעוץ במכ"ם המתוחכם "קרן זריזה" (Agile Beam) מתוצרת "נורת'רופ-גרומן", שייכלל בתצורת המטוס.
המכ"ם החדש מאפשר מעקב אחר מספר רב של מטרות קרקעיות ואוויריות בו-זמנית, ובטווחים ארוכים מאוד. בנוסף, מצויד המטוס בקוקפיט מתקדם הכולל מסכי תצוגה צבעוניים ושיפורים נוספים, שנועדו להקל על עומס העבודה של הטייס. כן יצויד המטוס במיכלי דלק תצורתיים (CFT), דוגמת אלה שיותקנו במטוסי ה-F-16I של חיל-האוויר הישראלי. הוספת מיכלים אלה תגדיל בצורה ניכרת את טווח המטוס ואת כושר השהייה שלו באוויר.
המטוס החדש, שקיבל את השם "נץ המדבר", גבר במכרז על המתמודדים האחרים, ביניהם ה-F-15E של "בואינג", הראפאל של "דאסו" הצרפתית והיורופייטר האירופי. תכונה ייחודית נוספת של המטוס היא מערכת התצפית ורכש מטרות באינפרה אדום (IFTS), שתותקן על גבי חרטומו.
חיל-האוויר הישראלי היה מודע לקיומו של המכ"ם החדיש עוד לפני חתימת העסקה, אולם שילובו בעסקת רכש מטוסי ה-F-16I היה גורר השתתפות במימון פיתוח המכ"ם והעלאה משמעותית בעלות הכוללת של העסקה.
כעת נבדקת האפשרות לשלב מרכיבים מסוימים של בלוק 60 במטוסים החדשים שעתיד חיל-האוויר לקבל. בעתיד הרחוק יותר, אם אכן תנוצל האופציה לרכש 60 מטוסי F-16I נוספים, נראה שיוכנסו בה מספר שינויים, בעקבות בחינת המערכות של מטוס הקרב החדש של איחוד האמירויות. "מה שמבדיל בין ה-F-16 בלוק 60 לכל מטוסי הקרב האחרים הוא ללא ספק המכ"ם, שנחשב לקפיצת מדרגה גדולה", מציין אל"מ שמעון, עוזר ראש להק ציוד. "אולם, העיסקה עם איחוד האמירויות לא תשפיע או תשמש כזרז למימוש האופציה שלנו לרכש מטוסים נוספים".

עוד באותו מדור

הסימולאטורים למטוסי הקרב המתקדמים ירוכזו בבסיס אחד

חיל-האוויר שוקד בימים אלו על הקמת "חוות מאמנים", בה ירוכזו מדמי טיסה (סימולאטורים) למטוסי הרעם (F-15I), הבז המשופר (F-15), הברק (F-16C/D) וה-F-16I. המרכז, ימוקם בבסיס חיל-האוויר במרכז הארץ.

הטיסה האחרונה של יונתן וליאור

ב-27 במארס, בשעה 18:55, המריא מטוס ה-F-16 של טייסת "העמק" מבסיס חיל-האוויר רמת-דוד. בתום סיור לילי שיגרתי בלבנון פנה המטוס דרומה, לכיוון חוף הבונים, לביצוע תרגיל גילוי ויירוט מסוק אויב. כמה דקות לפני השעה שמונה בערב, כעשר שניות לאחר שנוצר הקשר האחרון עם צוות המטוס, צלל המטוס אל תוך הים. רס"ן יונתן בגין ז"ל וסרן ליאור הררי ז"ל ניספו