בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 132 (233) 01/05/00

עסקי אוויר

מחקר חדש קובע: פערים עמוקים בין חיל-האוויר לכוחות היבשה

תגיות: שיתוף פעולה

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה, תחת הכותרת "שותפות כחול-ירוק", בוחן לעומק את שיתוף הפעולה בין חיל-האוויר לכוחות היבשה. המחקר מצביע על פערים תרבותיים עמוקים בתפיסת העבודה של כוחות האוויר והיבשה, אך מביע אופטימיות לגבי העתיד. אחת המסקנות הבולטות בו היא הצורך לייעל את התחקירים ברמה האוגדתית, ולשלב בהם גם מפקדי טייסות.

אנדה מסלר

המחקר נערך על-ידי סוציולוג חיל-האוויר, סא"ל שמוליק, ופסיכולוג מיפקדת זרוע היבשה, סא"ל בועז. זוהי יוזמה של מפקד היחידה לשיתוף פעולה של חיל-האוויר, תא"ל שלמה, בעקבות האירגון מחדש במטה הכללי והקמת מיפקדת זרוע היבשה.
"למעשה, גם בעבר היו יוזמות מקומיות, של מפקדי טייסות או של מפקדי חטיבות, ליצור שיתוף פעולה טוב יותר. הרעיון במחקר המקיף הזה הוא לבנות שותפות ממוסדת, שלא תהיה תלויה ברצונם הטוב של המפקדים", מסביר סא"ל שמוליק.
לצורך המחקר רואיינו מפקדי טייסות, קצינים ביחידה לשיתוף פעולה ובמטה חיל-האוויר. במקביל רואיינו אנשי מטה במיפקדת זרוע היבשה, מפקדי גדודים ומפקדי חטיבות.
מסקנות המחקר מכילות ציטוטים מתוך ראיונות אלו, שאורגנו וסודרו על-פי הנושאים השונים.
"התוצאות הסופיות היו פשוט מדהימות", אומר סא"ל שמוליק. "כל צד נתן לאותה סוגייה פרשנות משלו, והביט על העניין במשקפיים שונים לחלוטין. לכל אחד יש את האמת הצרופה שלו, שבאה לידי ביטוי באופן ברור במחקר".
כך, למשל, טוענים כוחות היבשה כי חיל-האוויר רוצה להישאר במעמד של משקיף מהצד, ולא פועל ליצירת שיתוף פעולה. אנשי חיל-האוויר טוענים, מצידם, שקיים פער גדול בין מה שאנשים חושבים שהם יכולים לקבל מחיל-האוויר לבין מה שהחיל מסוגל לתת בפועל.
המחקר מגלה כי קיימת אי-בהירות בכל הנוגע למהות היחסים בין חיל-האוויר וחילות היבשה: האם מדובר ביחסי ספק-לקוח, או ביחסי שותפות.
מחלוקת נוספת התגלתה בתחום כוח-האדם. טייסים טענו שנוצרו פערי מידע, כתוצאה מקצב התחלופה הגבוה של הקצינים ביחידות היבשה. אנשי חי"ר אמרו שאין תנאים להיכרות בין-אישית, כי טייסי המסוקים מתחלפים מדי כמה ימים.
"השוני הגדול בתפיסת העולם נובע מכך שהמפקדים לא גדלים יחד. לכן הם חושבים באופן כל-כך שונה", מסביר סא"ל שמוליק. "המאמר, שחיל-האוויר הוא חיל זר אך ידידותי, ישן וידוע. השאלה היא אם זה באמת כך, ואם זה נכון שזה יהיה כך. יש היום הרבה רצון טוב, ולכן יש אפשרות ליצור הידברות מסוג אחר".
בין ההצעות שהועלו במחקר לשיפור שיתוף הפעולה הועלה רעיון להקים אוגדה ספציפית שתעבוד מול חיל-האוויר, ולארגן מיפגשים משותפים, ימי עיון וסדנאות להיכרות אישית בכל הדרגות. גם הגדלת כמות האימונים המשותפים תעזור, קובע המחקר, לגשר בין הפערים. מסקנה נוספת היא בחינה מחדש של מבנה היחידה לשיתוף פעולה.
"המחקר הזה הוא נקודת זינוק משמעותית, כדי להניע את הגורמים הנוגעים בדבר לפעול", מסכם סא"ל שמוליק. "בכל מקרה, התהליך הזה הוא מסוג הדברים שדורשים זמן רב".

עוד באותו מדור

קרוב לשמיים

במהלך ביקורו בישראל הוטס האפיפיור, יוחנן פאולוס השני, במסוק בלק-הוק של חיל-האוויר.

עד גיל 15 כבר נגיע לירח

קבוצת תלמידים מבית-הספר "אורט קרית-מוצקין" פיתחה ניסוי מדעי, שיישלח לחלל בשנה הבאה. התלמידים, כולם מכיתות ח', ינסו לפתח בחלל נבטים, ובכך לפענח תהליך בלתי מוסבר: מדוע גדלים הנבטים שעל כדור-הארץ כלפי מעלה. "לא חיפשנו תלמידים מצטיינים או 'חרשנים', אלא כאלה שיש להם ראש פתוח וחשיבה מדעית טובה", אומרת ד"ר אמירה בירנבאום, המורה המלווה את הניסוי. ככל הנראה, יצורף הניסוי לטיסה בה ישתתף אל"מ אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון, והוא גם יפקח על מהלך הניסוי. ואגב, הנבטים שיתפתחו בחלל יהיו בצבעי כחול-לבן, ולא במקרה