בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 127 (228) 01/06/99

עסקי אוויר

תקלה במערכות ההידראוליות גרמה לנפילת האפאצ'י

יום לפני יום הולדתו ה-28 נפטר רס"ר שי (שילי) קיסלסי ז"ל מפצעיו, כשבוע וחצי לאחר שנפצע קשה בתאונת מסוק אפאצ'י.

יואב רוזן

בתחילת חודש יוני השתתף שי ז"ל, מכונאי בטייסת אפאצ'י, בטיסת מבחן שנועדה לבחון את כשירות המסוק, לאחר שעבר שורת תיקונים מכניים. תוך כדי הטיסה התגלתה תקלה במערכות ההידראוליות של המסוק, שגרמה לנפילתו מגובה 50 רגל.
בשל הנחיתה הקשה, נחבט המסוק על צידו ונגרם לו נזק. שי ז"ל נפצע קשה והועבר לבית-החולים. כעבור שבוע וחצי נפטר מפצעיו. הוא הותיר אחריו אשה, הורים ואח.
במשך תשע וחצי השנים האחרונות שירת רס"ר שי קיסלסי ז"ל כמכונאי בטייסת. "שי היה מכונאי מקצועי מאוד", מספר מפקד הטייסת, סא"ל יואב. "הוא היה האדם האהוד ביותר בגף הטכני של הטייסת. שקט, רגוע, מסור ומאוד נוח לבריות. הוא הותיר אחריו חלל מאוד גדול בטייסת".
סגן יוני, טייס האפאצ'י, נפצע קל בתאונה. "התקלה אירעה במהלך הטיסה השנייה שערכנו באותו יום", הוא מספר. "אחרי טיסה קצרה ראשונה, נחתנו, והמראנו שוב. בגובה רב, בערך אלף רגל, התגלתה תקלה בכל שלוש המערכות ההידראוליות במסוק. ההגאים נתקעו לגמרי, מה שהשפיע על יציבות המסוק ועל שאר המערכות בו. הפעלתי מצבר חירום, שאמור לתת גיבוי במקרה של תקלה, והנמכתי לקראת נחיתה. לפני הנגיעה בקרקע, נגמר הלחץ במצבר החירום, ופשוט נפלנו מגובה 50 רגל".
תאונת האפאצ'י היתה התאונה הראשונה של המסוק מאז נקלט בחיל-האוויר לפני כשמונה שנים. מפקד חיל-האוויר, האלוף איתן בן-אליהו, מינה ועדת חקירה לבדיקת נסיבות התקלה שגרמה להתרסקות.

עוד באותו מדור

אב-טיפוס של קופסה שחורה הותקן במסוק יסעור

צעדים נוספים לשיפור הבטיחות במסוקי היסעור: שני אבות-טיפוס של מערכות בטיחות - קופסה שחורה ומערכת התרעה קולית אוטומטית מפני ירידה לגובה נמוך - הותקנו לפני כחודש באחד המסוקים.

לראשונה: בנות בבה"ד 1

בבה"ד 1, בית-הספר לקצינים של צה"ל, עומדת להתרחש היסטוריה. במחזור הקרוב של קורס הקצינים, שיחל בחודש אוגוסט, תשתתפנה לראשונה גם בנות.