טייסות החיל

טייסת מאמני כטב"ם ומסוקים

מראשית שנות ה-2000 הלכה והתגבשה בחיל-האוויר התפיסה כי השימוש במאמנים מהווה נדבך מרכזי באיכות ההדרכה. התפתחות הטכנולוגיות בארץ ובעולם בהקשרים אלה חיזקה את האפשרות לשנות את אופי האימון בחיל על-ידי פיתוח מערכות סימולציה ואימון, המדמות באופן קרוב אימונים אוויריים. לפיכך, הנחה מפקד חיל-האוויר כי יש לגבש תכנית אב למאמנים בה יפורטו תפיסות וכיווני פעולה לעתיד בהקשר זה.

ב-16 בספטמבר 2010 נעשה צעד משמעותי, כאשר הוקמה באופן רשמי טייסת בבסיס פלמחים - טייסת המאמנים הראשונה בחיל-האוויר. הטייסת מכילה שני מרכזי הדרכה: מרכז הדרכה מסוקים ומרכז הדרכה לכלי-טיס בלתי מאוישים.

מרכזי ההדרכה
מרכזי ההדרכה בטייסת מהווים את מוקד הידע עבור המערכים השונים. לפי תפיסה זו, הכשרה בסיסית של טייסי המסוקים ומפעילי כלי-הטייס הבלתי מאוישים נמצאת תחת אחריות מלאה של מרכזי ההדרכה.
אחריות זו מחייבת רמה מקצועית גבוהה ויכולות הדרכה טובות מאוד על-מנת לבצע משימה זו בזמן קצר ובאיכות גבוהה. המאמנים הקיימים במרכזי הדרכה זו מהווים אמצעי חשוב לבניית הכשירות ושמירת הכשירות של צוותי-האוויר ומפעילי כלי-הטיס הבלתי מאוישים.

מאמן מסוקי הסער - ינשוף ויסעור
כחלק ממסקנותיו של דו"ח ועדת עברי שנכתב בעקבות אסון המסוקים, הוחלט לרכוש מאמן טיסה למערך המסע"ר בשנת 1999. הפרויקט התחיל שנתיים לאחר מכן, בינואר 2001, ופיתוח המאמן על-פי צרכי החיל נמשך שלוש שנים. ב-2004 הוא הועבר לחיל-האוויר בשיירה של 18 מובילים כבדים שהובילה את רכיביו משדה-התעופה בן-גוריון לבסיס חיל-האוויר בפלמחים. באוגוסט 2005 הוכרז מאמן המסוקים כשיר לאימונים.

מאמן מסע"ר הינו מאמן הנמצא בקדמת הטכנולוגיה והוא מאפשר אימון על שתי פלטפורמות במקביל ("ינשוף" ו"יסעור"). בנוסף, הוא כולל תצוגה ושדה ראיה רחבים, מערכת תנועה הידראולית בעלת שש דרגות חופש, מערכת הרעדה הידראולית, מערכת בקרת הגאים חשמלית ועוד. יכולות המאמן כוללות בין היתר יכולת שליטה על מיקום, נתוני טיסה, תנאי ראות, משקלים ותצורות ויכולות אימון טקטיות.

מאמני כלי-הטיס הבלתי מאוישים
עם התפתחות עולם כלי-הטיס הבלתי מאוישים בחיל-האוויר, הוקם מרכז הדרכה אשר החל את דרכו עם מאמן משימה לכטב"מים באוגוסט 2003. המאמן הוקם ליצירת מעטפת מיטבית לאימונים בעת לחימה, שמירת כשירות של צוותי מפעילים סדירים ואנשי מילואים ותרגול של חניכי בית-הספר לכלי-טיס בלתי מאוישים.

בספטמבר 2005, נקלט במרכז ההדרכה מאמן תמונה-נעה, המשמש גם הוא לאימון מפעילי הכטב"ם. בשנת 2006 החל פיתוח של מאמן "שובל" ובמקביל אליו, פיתוח פרויקט שנועד לאפשר אימונים מקושרים בין מאמן משימה, מאמן תמונה-נעה, מאמן הכוונות ומאמן מובילים.

מערך כלי-הטיס הבלתי מאוישים בחיל-האוויר עובר בשנים האחרונות תנופת פיתוח אשר משפיע על התקדמות והתחדשות של מרכז ההדרכה. בשנת 2011 עם קליטת פלטפורמת ה"איתן" בחיל-האוויר החל במרכז ההדרכה תהליך של אפיון למאמן אשר ייקלט בעתיד ויהווה נדבך חשוב באימוני מפעילי הפלטפורמה.

מדריכות המאמנים
חיל-האוויר הישראלי הוא מהבודדים מבין חילות-האוויר המערביים שבו מרבית מדריכי המאמנים אינם טייסים, אלא חיילות בשירות חובה אשר עברו קורס אינטנסיבי והוכשרו במיוחד לתפקיד. מדריכות המאמנים מתחילות את דרכן בקורס כללי הנערך בחצרים. לאחר פיזורן במרכזי ההדרכה השונים, ממשיכות המדריכות לרכוש ידע נרחב על הפלטפורמה אותה מדמה המאמן אליו הן מוכשרות. בנוסף, עוברת המדריכה הכשרה עמוקה בתחום ההדרכה, על-מנת להקנות לה כלים לאימון טייסי המסוקים ומפעילי כלי-הטיס הבלתי מאוישים.

הכשרת מדריכה בטייסת המאמנים נעה בין שישה חודשים לעשרה חודשים. במהלך ההסמכה לומדת כל מדריכה לעומק את מבנה הפלטפורמה עליה תדריך, מצטרפת לטיסות אמת בטייסות, חווה בעצמה הטסה במאמן, צופה ומפעילה את המאמנים בגיחות עד שלבסוף היא מוסמכת להדריך ומקבלת את שרוך ההדרכה המיוחל.

 

סמל טייסת מאמני כטב"ם ומסוקים
סמל טייסת מאמני כטב"ם ומסוקים