טייסות החיל

טייסת "מובילי הלילה"

טייסת "מובילי הלילה" נפתחה בבסיס תל נוף ב-6 בינואר 1966 כטייסת המסוקים הכבדה הראשונה של החיל. ב-20 באפריל 1966 נקלט בטייסת מסוק ראשון מסוג "סופר- פרלון", שזכה לכינוי העברי "צרעה".
במלחמת ששת הימים השתתפו טייסות המסוקים ובכללן טייסת "מובילי הלילה", במבצעים משולבים להנחתת כוחות מעבר לקווי האויב באום-כתף, בשארם א-שייך וברמת הגולן. כמו כן עסקו בהובלת ציוד לחימה ובחילוץ נפגעים.

ב-17 באוקטובר 1969, במהלך מלחמת ההתשה, נקלט זוג מסוקי ה"יסעור" (סיקורסי CH-53) הראשונים כגף נפרד בטייסת. מסוקי הבסיס עסקו בפינוי פצועים מקו התעלה אל בתי -חולים בדרום הארץ ומרכזה, בתובלת סער ובמבצעים משולבים בעומק מצרים, בסוריה ובירדן. יום לפני הפסקת האש, ב-6 באוגוסט 1970, הופרדו מסוקי היסעור מהטייסת והוצבו בטייסת "דורסי הלילה" שנפתחה לשם כך באופן ייעודי.
במלחמת יום הכיפורים עסקה הטייסת בתובלת סער, בחילוץ נפגעים, פינויים מקווי החזית ובמבצעים משולבים בסוריה ובמצרים.

עידן היסעור
ב-31 במארס 1991, 25 שנים לאחר קליטת המסוק הראשון, בוצעה הטיסה האחרונה של מסוקי ה"צרעה" בחיל. לאחר הדממתם, נותרה הטייסת כטייסת המפעילה מסוקי יסעור בלבד.

בשנת 1992 החל חיל-האוויר בפרויקט השבחה של מסוקי היסעור ביא"א (יחידת אחזקה אווירית) ובמפעל מת"א ירושלים. הפרויקט כלל קו שיפורים בתחומי התחזוקה ואמצעי הלחימה שאפשרו את המשך הטסת היסעור בשדה הקרב של המאה ה-21. השיפורים העיקריים כללו התקנת מערכות אוויוניקה וניווט מתקדמות, מערכות לוחמה אלקטרונית, מערכת תחקור, החלפת תצוגות בתא הטייס והחלפת הלהבים ללהבי טיטניום.

ב-20 ביולי 1994, תוך כדי המגעים להסכם השלום בין מדינת ישראל לבין ממלכת ירדן, נחתו בירדן זוג מסוקי יסעור מהטייסת והיו לכלי-הטיס הישראליים הראשונים שנחתו בפומבי וברשות בשטח ירדן.

פועלים בלבנון
במהלך מלחמת לבנון השנייה ביצע מערך היסעור למעלה מאות גיחות במשימות תובלת סער, תספוק כוחות, חילוץ כוחות מלבנון, פטרול לחילוץ נוטשים, הנחתת כוחות מסיבית בדרום לבנון, לוחמה אלקטרונית ומבצעים בעומק לבנון, כמו פשיטת כוחות קומנדו על מתקנים ותשתיות חזבאללה במרחב בעל-בק בבקעת הלבנון.

בליל ה-12 באוגוסט השתתפו מסוקי היסעור במבצע סער מסיבי להנחתת כוחות מעוצבת האש במרחבי דרום לבנון. לאחר ירידת הכוחות בג'בל שקיף א-צלחני ליד יעטר, נורה טיל כתף לעבר אחד ממסוקי הטייסת. המסוק נפגע והתרסק. אנשי צוות המסוק: דניאל גומז ז"ל, ניסן שלו ז"ל, רון משיח ז"ל, סמי בן-נעים ז"ל וקרן טנדלר ז"ל, נהרגו.

עתה משודרג מערך היסעור בפעם השנייה. השרדוג, שנקרא "יסעור 2025", צפוי להאריך את חיי המסוק, לשפר את יכולותיו ולאפשרו לו להמשיך ולמלא את משימותו עד לשנת 2025. על הפרויקט מופקדים להק ציוד של חיל-האוויר והתעשיות הבטחוניות.

סמל טייסת "מובילי הלילה"
סמל טייסת "מובילי הלילה"