בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 121 (222) 01/06/98

כתבות

כל מטוסינו שבו בשלום לבסיסם

תגיות: שליטה

מבט מהבור של חיל-האוויר על תקיפה שיגרתית של מטרת מחבלים. במערה קטנה באיזור ג'בל צ'אפי בלבנון אותר מאחז פעיל של החיזבאללה. תקופה מסוימת היה האיזור תחת מעקב, והיום הוחלט לתקוף. כתבת הבטאון, ליעד ברקת, ליוותה את התקיפה מתוך הבור, שלב אחר שלב. כך זה נראה מבפנים

ליעד ברקת צילום: אמיר מודן

"השעה שתיים והרי החדשות מפי עיינה אילון. מטוסי חיל-האוויר תקפו לפני שעה קלה מטרת מחבלים באיזור אקלים אל-תופח. כל מטוסינו שבו בשלום לבסיסם. הטייסים דיווחו על פגיעות מדויקות במטרות".
בבסיס חיל-האוויר במרכז הארץ, עמוק-עמוק מתחת לאדמה, מכבה סא"ל א' את הרדיו בשוויון נפש. את התקיפה הזו הוא הכיר עוד מהשלב שבו היתה רק נקודת-ציון חשודה, לא יותר ממידע מודיעיני ראשוני. א', לשעבר מפקד טייסות פאנטום ו-F-16 , הוא ראש ענף במחלקת מבצעים של חיל-האוויר, הענף שמתכנן את תקיפות חיל-האוויר בלבנון.
"האיזור שבו תקפנו הוא איזור חי, איזור רע, שנמצא בשליטה בלעדית של החיזבאללה", הוא אומר. "הרבה ירי והרבה פיגועים באים משם, ורק הבוקר נצפתה שם תנועת מחבלים. אני יכול לחתום לך שבימים הבאים לא תהיה שם פעילות. במלחמה המסובכת המתנהלת בלבנון, זה נחשב לניצחון".
שעתיים קודם-לכן נשמע קול אזעקה דק באוויר. כמו נמלים בקן מסועף, זורמים כל המעורבים בתקיפה לאולם הדחוס שבו ממוקם מרכז השליטה של חיל-האוויר - הבור. בחדר הזה נמצא המפקד התורן, שמנהל את הפעילות המבצעית המתרחשת באותו זמן.
באופן אוטומטי ניגשים אל"מ אילן, מנהל התקיפה, וסרן יואב, הקצין שתיכנן אותה, לעבר מפה גדולה של לבנון, התלויה על הקיר האחורי. יואב מעדכן את אל"מ אילן בפרטים. במערה קטנה באיזור ג'בל צ'אפי נמצא מאחז מחבלים פעיל ביותר. אנחנו יודעים שהם שם, אומר יואב. כבר זמן-מה נמצא האיזור תחת מעקב, והיום הוחלט לתקוף.
המטרה היא להשמיד את מעוז המחבלים, כדי למנוע מהמחבלים לחזור לכאן בעתיד. נושא מרכזי בתקיפה היום הוא מזג-האוויר ההפכפך. מוקדם יותר הבוקר, כוסו השמיים בעננים. גם עכשיו הראות לא ממש טובה, אבל הוחלט שהתנאים מאפשרים תקיפה. בכל מקרה, זה לא יהיה פשוט. סרן יואב יורה לעבר אל"מ אילן עוד מספר נתונים חשובים, והתדריך נגמר.
מרכז השליטה הוא המקום ממנו מתנהלת כל הפעילות המבצעית של חיל-האוויר. קירותיו שקופים לחלוטין, ובמרכזו מסכי ענק צבעוניים, מלאים אינפורמציה, שרובה באופן טבעי אינה ניתנת לפרסום. מול המסכים יושב אל"מ אילן, מנהל התקיפה. סרן יואב יושב על במה קטנה במרכז התא, ומשמש יועץ לתקיפה שהוא עצמו תיכנן. עוד מספר בעלי תפקידים נמצאים בחדר - וזהו. למי שאין תפקיד מוגדר והכרחי, אין מה לחפש כאן. תא קטן הניצב מעל כולם מיועד לקודקודים, שבמקרים מיוחדים באים לצפות בנעשה. יש שם כיסא לרמטכ"ל, לשר הביטחון ולראש הממשלה.
מטוסי הקרב כבר נמצאים בדרכם צפונה. הם מתקרבים ללבנון, והריכוז עולה. במטוס המוביל טס רס"ן דוד, סגן מפקד הטייסת. מספר שתיים הוא סרן רן. מהרגע שהמטוסים מתקרבים לגבול הצפון, ועד שהם חוצים קו חזרה לארץ, מתנהל קשר רציף עם הטייסים. הם מקבלים רשות מהבקר להיכנס ללבנון, וחוצים את הגבול. "דקה להטלה", מדווחים הטייסים בקשר, וכולם מתמתחים בכיסאותיהם. הטייסים מגיעים לאיזור המערה, מבצעים יעף, אך עדיין לא תוקפים. כמה עננים מקשים על התקיפה, והתנאים מאפשרים יעף נוסף. אין לחץ. המטוסים נכנסים ליעף שני. שוב מדווחים הטייסים "דקה להטלה", ושוב משתרר שקט. מספר שתיים מדווח "הוטל". עכשיו כולם ממש ממש מתוחים. סרן יואב מפסיק כל פעילות, אל"מ אילן לא זז, וכל השאר עוצרים את נשימתם עד שהפצצה תפגע.
עשר שניות לפגיעה, שלוש, שתיים, אחת, והפצצה פוגעת בקרקע. הבקר מאשר לטייסים יעף נוסף: "רשאים לכניסה נוספת". הטייסים מקבלים את הפקודה, וקולו של מספר אחד נשמע בבירור: "קיבלנו".
מספר אחד מדווח "הוטל", וכולם עוצרים שוב את נשימתם. עשר שניות לפגיעה בקרקע, והמתח שובר שיאים. העשן עוד לא התפזר, וכולם משמיעים קולות שמחה. פגיעה בול במטרה. מהקשר בוקע קולו של מספר אחד: "אנחנו זזים הביתה, גובה 25".
בחודשים האחרונים נשמעת ההודעה הלאקונית על תקיפת מטוסינו בלבנון לפחות פעם בשבוע. סא"ל א', אגב, הוא זה שמנסח את ההודעה לתקשורת לאחר כל תקיפה. בשנה שעברה הוא מסר הודעות בקצב של דובר מקצועי. ב-1997 תקפו מטוסי חיל-האוויר בלבנון פי שלושה מהממוצע בחמש השנים האחרונות. ב-1998 נמשכות התקיפות בקצב דומה. א"ל א' מודע היטב לרגישות הרבה מאחורי כל הודעה כזאת. לפני מספר חודשים נוסחה הודעה לפיה "המטוסים חזרו בשלום לבסיסם", בלי המלה "כל" בתחילת המשפט. אזרחים לא מעטים התקשרו בדאגה כדי לברר אם משהו קרה לאחד המטוסים בזמן ביצוע התקיפה.
סא"ל א' הוא זה שבוחר בכל פעם את הטייסת שעליה תוטל התקיפה. מלבד שיקולים מבצעיים רלוונטיים, הוא נעזר ב'לוח צדק' שמוצב בענף, ובו רשומות כל הטייסות ולידן התאריכים שבהם השתתפו בתקיפה. באופן טבעי נתון סא"ל א' ללחץ מתמיד מצד כל הטייסות, שמתחרות ביניהן על כמות התקיפות. "רוב הטייסות מבצעות, והרבה", אומר סרן יואב. "אבל כצפוי, כולם רוצים לתקוף יותר".
סרן יואב הוא קצין מדור בט"ש (ביטחון שוטף) בענף. בתרגום לעברית פשוטה, יואב דואג לתיכנון ולהוצאה לפועל של התקיפות בלבנון. הוא בתפקיד כבר שנה וחצי, ואחת לשבוע הוא טס כנווט בטייסת הפאנטום שלו, טייסת "האחת". בתום התקיפה הוא היה די עייף. "זה היה מתיש", הוא אומר, "כמעט כמו יום בטייסת. ביום שאני עושה כמה 'פיריטים' כאלה בחדר השליטה, אני בהחלט מותש".
"אני חושב שהענף הזה הוא המקום היחיד במטה חיל-האוויר שממש מרגישים בו אדרנלין בדם בזמן העבודה", אומר רס"ן אבישי, ראש מדור בט"ש. סרן יואב מסכים, אבל מבקש לציין שהוא מעדיף את הטיסה. "כשתוקפים בלבנון רואים מסביב איומים, טסים מעל שטח עוין. כאן לא יעזור כלום. אתה יושב בכורסה נוחה מתחת לאורות ניאון, ומכסימום מתחממת לך האוזן מהטלפון. לקח לי קצת זמן עד שהבנתי פתאום שפה בעצם מנהלים את העניינים. נכון, לא אני זה שמביא את הפצצה ישירות למטרה, אבל בעקיפין היא הגיעה לשם בזכותי. אני תידרכתי את הצוותים, אני הוצאתי את פקודת המבצע וישבתי בתא השליטה בזמן התקיפה. בכלל, כשמגיע רגע התקיפה, ההרגשה היא מאוד עוצמתית".
סגן ערן, טייס קוברה, הוא קצין נוסף בענף. עבודתו מקבילה לעבודתו של יואב, אלא שערן עוסק בתיכנון פעולות מסוקי הקרב. כמו טייסות הקרב, גם טייסות המסוקים פועלות בלבנון בצורה אינטנסיבית למדי. "היתרון העיקרי של מסוקי הקרב לעומת מטוסי הקרב הוא שהם יכולים לעבוד בקטן", אומר סגן ערן. "המסוקים יכולים לראות את הכוח, להיות איתו, לעזור לו ולשהות איתו צמוד בשטח. אלו פעולות שמטוס קרב, שנמצא בגובה 3,000 רגל, לא מסוגל לעשות. לכן, נתח העבודה של מסוקי הקרב גדול מאוד וכולל בעיקר משימות סיוע לכוחות הקרקע".
ימים ספורים לאחר תקיפת מטוסי הקרב בג'בל צאפי, נראית אותה תקיפה לאנשי הענף כמו עבר רחוק מאוד. מאז כבר נשמעו ברדיו הודעות חדשות על תקיפת מטוסינו ומסוקינו בלבנון. סרן יואב וסגן ערן עסוקים מעל לראש בתיכנון משימות ותקיפות חדשות, לשבוע הקרוב ולבאים אחריו. העבודה שלהם אף פעם לא נגמרת.
"משימות הביטחון השוטף בלבנון מהוות חלק גדול מאוד מההוויה היומיומית של חיל-האוויר", מסכם סא"ל א', ראש הענף. משפט מפתח, בימים שבהם מדובר רבות על היוזמה הישראלית ליציאה מלבנון: כיצד תשפיע היציאה מלבנון על חיל-האוויר? "אני בטוח שזה רק יגדיל את האחריות של חיל-האוויר לביטחון השוטף בצפון", אומר סא"ל א'. "הרבה יותר פלחים יהיו באחריותו הבלעדית של חיל-האוויר, כי לא יהיו בלבנון גורמים אחרים. כמו תמיד, בכל מקום שאין בו דריסת רגל, תצטרך להיות דריסת כנף".

עוד באותו מדור

נמוך

סדנת גובה נמוך קוראים בחיל-האוויר לאימון הזה, שבו מתאמנים הטייסים בקרבות-אוויר המאפיינים מלחמה: בגובה נמוך, במהירות גבוהה ובקצב מסחרר. כתבת הבטאון התלוותה לטייסת F-15 ולטייסת F-16 , שפרסו לדרום הארץ, לאימון מרוכז בקרבות-אוויר. הטיסה באימונים הללו מסוכנת יותר, אבל גם חמה, תחרותית ומלאת אדרנלין. עוד לא נולד הטייס שיסכים לוותר עליה

הנה אני, באמצע החמש

כתבת הבטאון הצטרפה לאחד מ-21 מטוסי הסקייהוק שיצרו ביום העצמאות האחרון את המספר 50 בשמי הארץ. היא טסה מעל כל חלקי הארץ, הרגישה מה זה ארבעה ג'י, עברה גלגולים, הצליחה לא להקיא וגילתה כת סודית של טייסים, שלא מגלים לאף אחד כמה זה כיף לטוס. כך זה נראה מהאוויר