בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 122 (223) 01/08/98

באוויר העולם

ה-SLAM-ER עומד להיכנס לשירות מבצעי

לאחר שהשלים בהצלחה שורה של שיגורי ניסיון מורכבים, עשה טיל ה-AGM-84H, המוכר גם כ-SLAM-ER צעד חשוב נוסף בדרך לכניסה לשירות מבצעי בצי ארה"ב. הטיל החדש עתיד לשפר את יכולתם של מטוסי הצי לפגוע במטרות מבוצרות ומוגנות מטווחים רחוקים יחסית.

ה-SLAM-ER, ראשי תיבות של "טיל לתקיפה יבשתית מנגד בעל יכולת תגובה מורחבת", נחשב לרכיב חשוב בתוכניות ההצטיידות של הצי. הטיל הינו גירסה משופרת של טיל האוויר-קרקע AGM-84E SLAM, שהופעל בהצלחה רבה במהלך מלחמת המפרץ. ה-SLAM הוא למעשה גירסה אווירית של טיל הים-ים "הארפון", המשרת גם בחיל-הים הישראלי.
השיפור העיקרי, שנעשה בגירסת ה-ER של הטיל, הוא הוספת כנפיים ומנוע משופר, שמכפילים את הטווח שלו. הטיל מסוגל להגיע לטווח של כ-270 ק"מ, טווח המאפשר למטוס המשגר להימצא הרחק מחוץ לטווח מערכות ההגנה האווירית של האויב.
שיפור משמעותי נוסף הוא הגדלת יכולת ההרג של הטיל בלמעלה ממאה אחוז. ה-SLAM-ER מצויד בראש קרב (רש"ק) חדש במשקל 227 ק"ג, הכולל חומר נפץ מסוג חדש וציפוי טיטניום. הרש"ק החדש, המסומן WDU-40/B, מתאפיין ביכולת מעולה לחדור ליעדים מבוצרים, כמו בונקרים ותחנות מכ"ם.
הטיל מנווט את דרכו למטרה באמצעות מערכת עקיבת קרקע מתקדמת, המשלבת GPS. מערכת זו מחליפה את מד-הגובה המכ"מי המותקן בטילי ה-SLAM הקיימים. היא מסוגלת להורות לטיל לטפס לגובה או לצלול, דבר המשפר את היעף הסופי שלו לפני הפגיעה במטרה.
שינויים נעשו גם במערכת תיכנון המשימה של הטיל. כיום אורך תיכנון המשימה בין חמש לשמונה שעות. מערכת תיכנון חדשה, שתוכננה עבור ה-SLAM-ER מקצרת את משך התיכנון לכחצי שעה בלבד, תכונה המשפרת את יכולת התגובה המהירה של צי ארה"ב.
טיל ה-SLAM-ER נטל בשנה האחרונה חלק בסידרה ארוכה של שיגורי ניסיון במיתארים שונים. תוכנית הניסויים כוללת חמישה ניסויי פיתוח ושלושה ניסויים מבצעיים. במסגרת הניסויים המבצעיים שוגר טיל SLAM-ER ממטוס F-18, הונחה על-ידי מטוס F-18 שני לטווח של 60 ק"מ, הגיע לאיזור המטרה, טיפס לגובה ואז צלל והשיג פגיעה ישירה. ניסוי שני הוכיח את יכולתו של הטיל לפגוע במטרות הנמצאות גבוה מעל פני השטח. הטיל שוגר ממטוס F-18 לעבר מטרת מכ"ם, שמוקמה על הר בגובה של כשניים וחצי קילומטרים. הטיל ניווט את דרכו מעל פני השטח, טיפס לגובה של כארבעה קילומטרים ואז צלל בחדות כלפי מטה ופגע במטרה.
בחודש אפריל האחרון סיפקה חברת "בואינג", יצרנית ה-SLAM-ER את הראשון מבין 75 הטילים שהזמין הצי. על-פי התוכנית תסב "בואינג" כ-700 טילי SLAM הנמצאים במחסני הצי לגירסה המשופרת. על-פי התוכנית, יקלוט הצי את טילי ה-SLAM-ER הראשונים בראשית השנה הבאה. הטילים יופעלו בתחילה ממטוסי קרב F-18 ובהמשך יותאמו למטוסי סיור נגד צוללות וספינות מסוג P-3 "אוריון".
"בואינג", בסיוע הצי, נערכת כעת לשיווק של הטיל החדש למדינות ידידותיות, כשאוסטרליה נחשבת לאחת הלקוחות הפוטנציאלים. במקביל, ממשיכה החברה לפתח את טיל ה-SLAM. הגירסה העתידית המכונה +SLAM-ER, תצויד בין השאר במערכת אוטומטית לזיהוי מטרות.
שיפורים נוספים שנבחנים כיום כוללים התקנת רש"ק כבד יותר במשקל 450 ק"ג וביצוע שינויים נוספים במערכת תיכנון המשימה. לדברי "בואינג", פיתוח הגירסה המשופרת יושלם לקראת שנת 2000.

עוד באותו מדור

רוסיה מחדשת את מלאי הנשק הגרעיני

משרד ההגנה הרוסי הכשיר את הדרך לרכישת דור חדש של טילי שיוט גרעיניים עבור מפציצי הטופולב TU-95MS ו-TU-160, כחלק מחידוש מלאי הנשק הגרעיני שלה. הטיל בו מדובר הוא כנראה KH-101 של חברת "רגודה", שיירש את ה-KH-55, הנמצא בשימוש כיום. פיתוח ה-KH-101 נמצא כנראה בשלבי סיום, אם כי החברה עצמה סירבה לשחרר מידע כלשהו.

נדחתה טיסת הבכורה של ה-LCA ההודי

האמברגו שהטילה ארה"ב על הודו, בעקבות הניסויים הגרעיניים, מתחיל להשפיע. האיסור על יצוא טכנולוגיה צבאית להודו מעכב את פיתוחם של מטוס הקרב העתידי של חיל-האוויר ההודי, ה-LCA ושל מסוק מקומי חדש