בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 122 (223) 01/08/98

באוויר העולם

הולנד עשויה להצטרף ל-JSF

בעידוד משרד ההגנה האמריקאי, מנסות "בואינג" ו"לוקהיד-מארטין" לשלב חברות הולנדיות ואת חיל-האוויר המקומי בפרויקט. שני הצוותים מאיצים את פיתוח מנועי ה-JSF


חיל-האוויר האמריקאי פירסם באחרונה את רשימת הדרישות מגירסת ה-JSF שלו. בין הדרישות: תותח מתקדם ותאי פצצות פנימיים, שיהיו מסוגלים לשאת טילים ופצצות במשקל של 900 ק"ג כל אחד. הדרישות צפויות להיות שונות משמעותית מאלה של הצי האמריקאי, המארינס והצי המלכותי הבריטי - שטרם פירסמו את הדרישות מגירסאות ה-JSF שלהן, דבר שיפגע ברמת השיתופיות בין דגמי המטוסים ויעלה את מחירם.
מנוע ה-X-35, דגם הניסוי של "לוקהיד-מארטין" למטוס הקרב העתידי, JSF, סיים בהצלחה את המבחנים הראשונים בתחילת חודש יולי. המנוע, מדגם JSF119-611 של "פראט אנד וויטני", דומה למנוע ה-F-22, אך הוכנסו בו מספר שינויים. מנוע ה-JSF הוא בעל מניפה, טורבינות לחץ נמוך ונחירי פליטה חדשים ומספק דחף רב יותר באופן משמעותי.
דגם המנוע שנבחן, הוא הדגם להמראה ונחיתה קונבנציונאליות. בסתיו ייבחן גם דגם המנוע להמראה קצרה ונחיתה אנכית (STOVL). ניסויי המנועים אמורים להסתיים בסוף 1999 והמדגים הראשון של ה-JSF יתחיל בניסויי טיסה בשנת 2000. עשרה ימים לאחר תחילת הניסויים ב"לוקהיד" החלה גם "בואינג" לבצע ניסויים במנוע ה-JSF119-614, גם הוא מתוצרת "פראט אנד וויטני", עבור ה-X-32, מדגים הטכנולוגיה שלה עבור ה-JSF. גם היא תתחיל בביצוע הניסויים במנוע להמראה קצרה ונחיתה אנכית בחודשים הקרובים.
"לוקהיד" מערבת חברות וגופים הולנדיים בתיכנון מטוס ה-JSF שלה, בניסיון לשכנע את חיל-האוויר המלכותי ההולנדי להשתתף בפרויקט. החברה תבצע בהולנד ניסויי מינהרת רוח לדגם מוקטן של ה-JSF וממשלת הולנד תעביר 75 מיליון דולר לחברות מקומיות, על-מנת שיפתחו טכנולוגיות ישימות ל-JSF .
גם "בואינג" מקווה להרחיב את המעורבות של ההולנדים בתוכנית ה-JSF שלה. היא החלה לאחרונה בהרכבת הראשון מבין שני המדגימים שתבנה. הרכבת קידמת הגוף של ה-X-32 החלה חודש לפני המתוכנן, כך הודיעו ב"בואינג". ההרכבה הסופית תחל בראשית השנה הבאה.
שני המדגימים כבר ביצעו אלפי טיסות וקרבות-אוויר בסימולציות ממוחשבות, שתוכננו לקבוע את יעילות הדגמים. מאות סימולציות נוספות ייערכו בטרם תיקבענה הדרישות המבצעיות הסופיות בסוף 1999 .
משרד ההגנה האמריקאי חושש, כי הדרישות המבצעיות השונות של שלוש הזרועות האמריקאיות והצי הבריטי, הלקוחות העיקריים של המטוס, מאיימות להגדיל את הוצאות הפרויקט. הדאגה העיקרית היא מפני שינוי במבנה המטוס, כדי להתאימו למערכות נשק שונות, שמתכוון כל אחד מהחילות להתקין במטוס.
ראש מינהלת פרויקט ה-JSF, מייג'ור-ג'נרל לסלי קין אמרה, כי נכון לעכשיו, הדרישות עדיין בגבולות סבירים. "כל החילות הסכימו על דרישות, שמייצגות משפחה אחת של מטוסים", אמרה. "זו הפעם הראשונה בה מעורבים צרכני המטוס בעלות פיתוחו ברמה כזו. יש להם נקודות השקפה דומות, שמאפשרות להם לקבל החלטות מושכלות ולעמוד ביעדי העלות, שהציבו לעצמם. זו הפעם הראשונה בה יש להם יעדי עלות".

עוד באותו מדור

ה-SLAM-ER עומד להיכנס לשירות מבצעי

לאחר שהשלים בהצלחה שורה של שיגורי ניסיון מורכבים, עשה טיל ה-AGM-84H, המוכר גם כ-SLAM-ER צעד חשוב נוסף בדרך לכניסה לשירות מבצעי בצי ארה"ב. הטיל החדש עתיד לשפר את יכולתם של מטוסי הצי לפגוע במטרות מבוצרות ומוגנות מטווחים רחוקים יחסית.

רוסיה מחדשת את מלאי הנשק הגרעיני

משרד ההגנה הרוסי הכשיר את הדרך לרכישת דור חדש של טילי שיוט גרעיניים עבור מפציצי הטופולב TU-95MS ו-TU-160, כחלק מחידוש מלאי הנשק הגרעיני שלה. הטיל בו מדובר הוא כנראה KH-101 של חברת "רגודה", שיירש את ה-KH-55, הנמצא בשימוש כיום. פיתוח ה-KH-101 נמצא כנראה בשלבי סיום, אם כי החברה עצמה סירבה לשחרר מידע כלשהו.